Wandelende schreef:Referenda vind ik namelijk grote onzin.
Waarom wil je wel op personen stemmen, die onbetrouwbaar kunnen zijn? En waarom wil je niet over zaken stemmen, waar referenda om gaan? Dat begrijp ik niet zo goed eigenlijk, maar misschien kun je dat uitleggen.
wandelende schreef:Kan jij wel de Bijbelse opdracht van gehoorzaamheid aan de overheid (denk aan 5e gebod) combineren met het grote wantrouwen dat je tegelijkertijd tegen de overheid hebt?
Gehoorzamen: ja. Vertrouwen: daar lees ik niet zoveel over in de Bijbel. Dat zal er mee te maken hebben dat de overheid gevormd wordt door mensen die net als wij zondaren zijn en tot zonde geneigd. Er is daarom niets mis met een gezond wantrouwen, zolang het natuurlijk niet doorslaat (in allerlei complottheorieën bijvoorbeeld). Omdat we weten dat de overheid door mensen gevormd wordt, zijn er in de loop der tijd mechanismen ontwikkeld die de verkeerde neigingen van de mens proberen in te dammen: scheiding der machten, verkiezingen die de machthebbers ter verantwoording roepen enz. Dat is op zich niet verkeerd.
Overigens ga ik morgen tegen de sleepwet stemmen. Het toezicht op de inlichtingendiensten vind ik onvoldoende. Een goed toezicht zou onafhankelijk moeten zijn (dus een rechter) en niet de minister en een (onmachtige) commissie die later geen fatsoenlijke inzage in de feiten kan krijgen. Bovendien is het maar de vraag of de sleepwet ons echt veiliger maakt. Een terrorisme expert als prof. Beatrice de Graaf (ChristenUnie) is ook tegen deze wet. Niet alleen vanwege het beperkte toezicht, maar ook vanwege het feit dat meer data vaak niet betekent dat een terrorist of crimineel eerder gevonden wordt. Een grotere hooiberg betekent niet dat je dan eerder een speld vindt.