Referendum sleepwet

Sleepwet

Ik stem voor de sleepwet
15
37%
Ik stem tegen de sleepwet
15
37%
Ik stem niet
11
27%

Totaal aantal stemmen: 41

Jongere

Re: Referendum sleepwet

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Ik stem niet. Er wordt aanbevolen om nee te stemmen, maar toch lijkt me een referendum geen goed middel. Het getuig in zekere zin van verlegenheid bij de overheid.
Wie beveelt dat precies aan? De SGP adviseert voor te stemmen: https://www.sgp.nl/actueel/21-maart-ref ... e-wiv/8370

Ik zal zeer waarschijnlijk niet gaan stemmen voor het referendum. En ik ben heel blij dat dit referendum, naar het er nu uitziet, voorlopig het laatste zal zijn.
Klavart

Bericht door Klavart »

eilander schreef:Gaat terrorismebestrijding beter mét of zónder sleepwet?
En als het beter gaat (dat is mijn idee in elk geval): weegt dan het nadeel dat Trump, Poetin en Rutte weten dat ik vanmiddag een broodje kaas heb gegeten, op tegen het voordeel?
Met de 'sleepwet' gaat het beter (denk ik). Ik ben ook niet tegen een nieuwe wet, maar wel tegen deze wet (omdat er mijns inziens een aantal minder goede dingen in staan). Maar als deze wet op een aantal punten aangepast wordt, gaat terrorismebestrijding niet minder goed (denk ik). Deze wet kan beter...
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Dat was mijn vraag niet helemaal. Gaat terrorismebestrijding beter mét of zónder sleepwet?
En als het beter gaat (dat is mijn idee in elk geval): weegt dan het nadeel dat Trump, Poetin en Rutte weten dat ik vanmiddag een broodje kaas heb gegeten, op tegen het voordeel?
Daar kan je op voorhand geen uitspraken over doen. Wel dat zonder de sleepwet de terrorismebestrijding in Nederland tot nu toe voldoende is. Dat wil niet zeggen dat er geen veranderingen moeten komen. De Wet op de Inlichtingendienst is niet met de tijd mee veranderd, dus dat er meer aandacht moet komen voor de digitalisering is evident. Of het in deze mate moet is de vraag.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef:Dat was mijn vraag niet helemaal. Gaat terrorismebestrijding beter mét of zónder sleepwet?
Het gaat niet om het concrete nadeel nu. Maar over de vraag wie er gediend mee is dat deze informatie bekend is. Vandaag is het eten van een broodje kaas volstrekt normaal en niemand die er aan denkt dat het ooit strafbaar is. Maar de tijden veranderen en als de veganisten ooit nog eens de baas worden, dan kan jij als politiek incorrecte broodjes-kaas-eter naar je baan of je positie fluiten.

Afijn. Ik ga gewoon eens lekker teugen stemmen. Tenslotte gooi ik hier op het forum ook voldoende traceerbare informatie die me ooit de das kunnen omdoen.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:(...)
Ik heb kennis genomen van je reactie. Voor mezelf zie ik niet echt noodzaak om nog ergens op te reageren. Ik concludeer dat we het hierop grondig met elkaar oneens zijn. Als je nog een inhoudelijke reactie wil, dan hoor ik het wel.
Dat mag.
Ik ben naar één ding nog wel benieuwd, namelijk het volgende.
Kan jij wel de Bijbelse opdracht van gehoorzaamheid aan de overheid (denk aan 5e gebod) combineren met het grote wantrouwen dat je tegelijkertijd tegen de overheid hebt? Zo ja, hoe en waarom dan?
(~)
Wandelende
Inactief

Overigens ben ik blij dat de regering al heeft aangegeven niets met de uitslag te doen. Geeft mij een gerust gevoel om morgen toch niet alsnog vóór te hoeven gaan stemmen. Referenda vind ik namelijk grote onzin.

En voor de rest ben ik niet zo bang dat de overheid kan zien wat ik doe of heb gedaan. En als ik ooit crimineel word, dan hoop ik dat de overheid heel snel mee gaat kijken met mijn online activiteiten.
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Het gaat niet om het concrete nadeel nu. Maar over de vraag wie er gediend mee is dat deze informatie bekend is. Vandaag is het eten van een broodje kaas volstrekt normaal en niemand die er aan denkt dat het ooit strafbaar is. Maar de tijden veranderen en als de veganisten ooit nog eens de baas worden, dan kan jij als politiek incorrecte broodjes-kaas-eter naar je baan of je positie fluiten.
Het was overigens fake-news, maar dat terzijde :)
Ik snap het wel een beetje, maar het blijft toch een afweging: verzamel je weinig gegevens, dan is privacy beter gewaarborgd maar is het moeilijker om cruciale informatie over bv. terroristische aanslagen te traceren.
Wil je deze cruciale informatie wél hebben, dan ontkom je er niet echt aan om veel informatie op te halen, met daaronder totaal nutteloze informatie over mijn broodje.

Maar reken erop dat er over jou en mij nu al meer informatie bekend is dan je lief is, en zeker als er een regime zou komen dat je privéleven danig aan banden wil leggen, is het helemaal geen probleem om die informatie op slinkse wijze te verkrijgen. Wel of geen sleepwet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef: Het was overigens fake-news, maar dat terzijde :)
Ach, indien naaste verwanten meelezen zou ik ook niet zeggen dat ik bij de snackbar ben geweest :D
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Ach, indien naaste verwanten meelezen zou ik ook niet zeggen dat ik bij de snackbar ben geweest :D
Zie je wel!
eilander schreef:....nu al meer informatie bekend is dan je lief is....
:yahoo
Wandelende
Inactief

Herman schreef:
Welke snackbar? Adresgegevens? Hoelaat? Wat heb je gekocht? Wie hebben je allemaal gezien? Waarom was je daar? Hoeveel producten heb je bekeken? Heb je met giraal of chartaal geld betaald? Was je van plan meer te kopen? Wie heb je gesproken? Welke kleding had je aan? Waarom geen andere kleding? Hoe ga je in de toekomst om met bezoekjes aan deze snackbar? Welk percentage aan BTW heb je betaald? Waarom heb je wel of geen producten met accijns gekocht? Welke beslissingen heb je genomen die van geopolitiek belang zouden kunnen zijn? Hoe ben je met de privacy van de eigenaar omgegaan? En met die van mogelijke andere bezoekers? Welke datadrager heb je gebruikt? En welke apps?
(~)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wandelende schreef:Referenda vind ik namelijk grote onzin.
Waarom wil je wel op personen stemmen, die onbetrouwbaar kunnen zijn? En waarom wil je niet over zaken stemmen, waar referenda om gaan? Dat begrijp ik niet zo goed eigenlijk, maar misschien kun je dat uitleggen.
wandelende schreef:Kan jij wel de Bijbelse opdracht van gehoorzaamheid aan de overheid (denk aan 5e gebod) combineren met het grote wantrouwen dat je tegelijkertijd tegen de overheid hebt?
Gehoorzamen: ja. Vertrouwen: daar lees ik niet zoveel over in de Bijbel. Dat zal er mee te maken hebben dat de overheid gevormd wordt door mensen die net als wij zondaren zijn en tot zonde geneigd. Er is daarom niets mis met een gezond wantrouwen, zolang het natuurlijk niet doorslaat (in allerlei complottheorieën bijvoorbeeld). Omdat we weten dat de overheid door mensen gevormd wordt, zijn er in de loop der tijd mechanismen ontwikkeld die de verkeerde neigingen van de mens proberen in te dammen: scheiding der machten, verkiezingen die de machthebbers ter verantwoording roepen enz. Dat is op zich niet verkeerd.

Overigens ga ik morgen tegen de sleepwet stemmen. Het toezicht op de inlichtingendiensten vind ik onvoldoende. Een goed toezicht zou onafhankelijk moeten zijn (dus een rechter) en niet de minister en een (onmachtige) commissie die later geen fatsoenlijke inzage in de feiten kan krijgen. Bovendien is het maar de vraag of de sleepwet ons echt veiliger maakt. Een terrorisme expert als prof. Beatrice de Graaf (ChristenUnie) is ook tegen deze wet. Niet alleen vanwege het beperkte toezicht, maar ook vanwege het feit dat meer data vaak niet betekent dat een terrorist of crimineel eerder gevonden wordt. Een grotere hooiberg betekent niet dat je dan eerder een speld vindt.
Laatst gewijzigd door elbert op 20 mar 2018, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Wandelende schreef:(...)
Ik heb kennis genomen van je reactie. Voor mezelf zie ik niet echt noodzaak om nog ergens op te reageren. Ik concludeer dat we het hierop grondig met elkaar oneens zijn. Als je nog een inhoudelijke reactie wil, dan hoor ik het wel.
Dat mag.
Ik ben naar één ding nog wel benieuwd, namelijk het volgende.
Kan jij wel de Bijbelse opdracht van gehoorzaamheid aan de overheid (denk aan 5e gebod) combineren met het grote wantrouwen dat je tegelijkertijd tegen de overheid hebt? Zo ja, hoe en waarom dan?
Dergelijke vraagstelling kan je natuurlijk verwachten op een forum als dit, bij een afwijkende mening. Maar goed ik ben de vervelendste vandaag niet. Al snap ik niet welke verbinding je nu wilt leggen. De overheid gehoorzamen betekent niet dat je het altijd met ze eens hoeft te zijn, dat je ze kritiekloos hoeft te volgen.

Met mijn kritische houding en gebrek aan vertrouwen (om te spreken over 'groot wantrouwen' vind ik doorslaan) jegens de overheid betekent geenszins dat ik ze niet respecteer als over mij gesteld. De regels en wetten die de overheid gesteld heeft probeer ik te houden. Dus als de overheid stelt dat ik binnen de bebouwde kom 50 km/u moet rijden, dan doe ik dat. Als de overheid stelt dat ik belastingaangifte moet doen, dan doe ik dat. Als de overheid stelt dat ik etc. etc. etc.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Volgens de peilingen is bijna tweederde voor.
Volgens het onderzoeksbureau is de verhouding tussen voor- en tegenstanders momenteel 63 om 37 procent. Het aandeel voorstemmers is daarmee iets toegenomen ten opzichte van begin februari, toen de verhouding 60/40 was, maar onveranderd ten opzichte van de peilingen in oktober.
SGP geeft ook een "voor" advies. De uitslag van deze poll verbaast me dan ook.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 20 mar 2018, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles

Bericht door Charles »

Ik stem tegen. Ik werk in de wereld van openbare orde en veiligheid, dat moet al genoeg zeggen. De SGP vind ik op het vlak van privacy, sleepwet etc. verbazingwekkend naïef.

Hier een goed artikel waarom tegen te stemmen:
https://www.groene.nl/artikel/een-nog-g ... -een-speld

Goed boek:
https://www.bol.com/nl/f/je-hebt-wel-ie ... 063121304/

En lees allemaal het boek 1984 van Orwell. Nog steeds relevant.

Afbeelding
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ik stem voor. Ik vind privacy et cetera een non-argument. Bedrijven als Facebook, Google, Apple en andere techgiganten weten minstens zoveel over je als straks de overheid zou kunnen.

De wet biedt de overheid meer instrumenten om de veiligheid te waarborgen. Ik ben voor omdat ik niet extra privacy hoef op te offeren.
Plaats reactie