"Maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft".Panny schreef: Bevinding kan ook enorm in de weg zitten. Het gaat dan vooral over de mens. Het gevaar is ook dat het Evangelie dan vermengt wordt met de Wet: een wettisch Evangelie. Geen Evangelie voor dode zondaren maar een Evangelie voor mensen met allerlei gevoelens en ervaringen. Een mens moet dan opeens weer van alles: eerst dit, dan dat om zo steeds een stapje dichterbij Christus te komen en uiteindelijk zalig te kunnen worden.
Dit is een prediking die geen kracht doet.
"Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."
De Heere geeft weleens een gepast woord op een gepaste tijd. Wanneer je door omstandigheden verkeerd als een verslagene of als een doodvermoeide ziel en God geeft door deze woorden nieuw zicht op Hem alleen, dan wil ik allerlei bevindingen niet als stapjes op het dichterbij komen tot de zaligheid zien. Bevinding spreekt dan van Gods oneindige trouw in Christus.
Ik maak daarom ernstig bezwaar tegen je conclusie 'Dit is een prediking die geen kracht doet'. Ik reageer daarmee vooral ook op de onderstreepte zin. Ik kan namelijk goed begrijpen dat je tegen een voorwaardelijke prediking bent (zo kan het ook functioneren) want op dat standpunt sta ik ook. Maar daarmee kunnen we de bevinding niet wegschrijven.