Dat was een heel andere situatie. Het ging om een kerkscheuring omdat andere mensen geen recht gedaan werd. Als ds. De Wit met ds. Tuinier een nieuwe kerk waren begonnen omdat ze vonden dat hier iets mis gaat, dan had ik er heel anders over gepraat.Jantje schreef:Zeker, ik snap DDD's gedachtegang heel goed.eilander schreef:@DDD, theoretisch heb je gelijk. Maar praktisch is het toch zo dat je ook in die gevallen over een dominee praat. We hebben dit eerder gezien bij ds. A.P. van der Meer en ds. J. van der Sleen. Je kunt moeilijk vol blijven houden dat ze geen dominee meer waren denk ik. Bij Van der Sleen inmiddels natuurlijk wel, maar hij is toch jarenlang nog dominee genoemd.
Maar als je dat als uitgangspunt neemt, zouden alle predikanten in de jaren '50 ook opeens geen dominee geweest meer zijn. En dat is niet zo. Maar misschien is er iemand die hier iets kerkrechtelijk over kan zeggen (Luther?)?
Hier begint iemand zijn eigen kerkgenootschap omdat hij zich niet kan vinden in de broederlijke vermaningen. Ik vind de vergelijking dan ook helemaal niet opgaan.
@Zwaluw: je begrijpt volgens mij de vraag van Wandelende niet. Hij betwijfelt of je het over de dominee hebt als je iets zegt over zijn omgaan met gemeenteleden en ambtsbroeders.