Daar ben ik het ook volkomen mee eens. Maar bedoeld Luther hier niet meer de volwassen mens? Júíst de volwassen mens moet wel degelijk beseffen wat het is om aan het H.A. deel te nemen! Juist de volwassen mens, omdat hij zichzelf ziet als een doemwaardig mens, met zonden bevlekt en dat hij het eigenlijk niet waard is om Gods zoon genaamd te worden.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste Zeckie,
In zekere zin heb je wel gelijk dat de belijdenis de grond moet zijn. Maar niet per sé de kerkelijke belijdenis. Een kind dat heel onschuldig en oprecht zegt dat het gelooft ís zijn/haar belijdenis.
Luther legt sterk de nadruk op de noodzaak van catechese. Dit in verband met de deelname aan het H.A. Hij hekelt de gewoonte om zonder kennis aan het sacrament deel te nemen. Hoe kun je aanzitten aan de dis des verbonds, als je niet eens goed weet wat dit betekent?
Ja, ook dit onderschrijf ik. Je doet alleen belijdenis van Jezus Christus en dien gekruisigd.Belijdenis doen, is niet verklaren DAT je gelooft, maar verklaren WAT je gelooft. ("Wat is belijdenis doen?"; ds. W. van Vlastuin) Het gaat in de geloofsbelijdenis om het voorwerp van die belijdenis. Dat voorwerp is de gereformeerde leer, de leer vervat in het OT en NT. Je doet eigenlijk dus belijdenis van Jezus Christus en Dien gekruisigd, want Hij is de inhoud van de leer der zaligheid. Dat zien we eigenlijk ook heel duidelijk in Mattheus 10:32, daar wordt JEZUS beleden, niet hun eigen geloof, dat stelt toch niks voor, maar de inhoud van hun geloof!
Zelfs een kind heeft zondenbesef en weet dat het vergeving van zonden nodig heeft. En dat dat kan omdat Christus voor de zonden van de hele wereld gestorven is. Een kind kan daar oprecht naar verlangen! Het heeft wel niet hetzelfde niveau als dat van een volwassene, maar dat is niet nodig.
Het is toch heel wat als Christus zegt dat wij gelijk de kinderen moeten zijn!
Hier heb je een gevoelige punt, namelijk kinderen die gedoopt zijn, zijn net als de kinderen die besneden zijn, in het verbond. Hun komen de beloften toe. Dat zegt Petrus ook in Hand. 2:39 "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal."Mattheus 19:14 "Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen."
De Joodse kinderen waren kinderen des verbonds, kinderen van het Koninkrijk. Hun kwamen de beloften toe, zij waren immers besneden, hun kwam het Koninkrijk der hemelen toe. Dit heeft niet zozeer betrekking of ze wel of niet geloofden.
"Het Pascha, waarvan het Avondmaal een voortzetting is, werd ook gebruikt door de kinderen."
Ook het formulier van de H. Doop zegt dat in het tweede stuk van de hoofdsom van de H. Doop: "(...) Want als wij gedoopt worden in de naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwige verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. (...)"
Omdat dus gedoopte kinderen in het genadeverbond zijn hoef ik, als ik het goed begrijp, de rest van je reactie (die daar op doorgaat) niet echt meer te beantwoorden volgens mij.