Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Ambtenaar

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Dat zijn dan zeker echt drie volle dagen? Best veel hoor.
Vanaf 8 uur tot ongeveer 5 uur. Dat valt wel mee vind ik. De oudste zit op school en gaat na school nog 2 uur naar de bso.
Mijn dochter heeft ook drie dagen opvang voor de kleine, maar dat zijn geen hele dagen. Twee keer bij een gastgezin, een uur of vier, vijf, en ik doe de derde dag. Bij haar thuis of bij mij. Dat is meestal wel een volle dag. En dan vallen de schoolvakanties nog af, omdat ze in het onderwijs zit.
Ik ben niet zo'n voorstander van een gastgezin. In de eerste plaats is daar het aantal kinderen beperkt en ontbreekt het hen aan speelmaatjes, aan de andere kant moet je maar afvragen in hoeverre de gastouder professioneel is ingesteld. Daarnaast heeft een kdv (in ieder geval waar onze jongste naar toe gaat) een pedagogisch programma dat thematisch is ingericht. Ook beschikken ze over voldoende en passend speelgoed en buitenspeelruimte, krijgen ze tussen de middag warm eten en bieden ze ook andere activiteiten zoals muziekles.
Dodo

Bericht door Dodo »

Maar kleintjes hoeven helemaal geen pedagogisch programma. Dat zouden ze thuis bij vader/moeder ook niet krijgen. Gewoon lekker laten spelen, veel voorlezen, laten bewegen, en de rest komt vanzelf.
Voordeel van een gastgezin is juist de kleinschaligheid. Meer liefdevolle aandacht.

Ik hoorde het pas ook van een nicht. Haar zoontje is nogal beweeglijk, en de leiding op het kdv klaagde dat hij niet in de kring bleef zitten. NEE DAT HOEFT EEN KLEIN KIND OOK NIET! Er wordt al een beetje schools gedaan, maar sommige kinderen zijn daar helemaal niet aan toe.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Maar kleintjes hoeven helemaal geen pedagogisch programma. Dat zouden ze thuis bij vader/moeder ook niet krijgen.
Je vat het zwaarder op dan het is. Het is voorlezen uit boekjes over bijv. het thema menselijk lichaam, zodat ze weten wat oren zijn en wat je er mee kunt doen, of bijv. over het thema vervoersmiddelen en dan ook liedjes zingen over de wielen van de bus en zo. Dat doe ik thuis ook.
Voordeel van een gastgezin is juist de kleinschaligheid. Meer liefdevolle aandacht.
Ik denk dat dat erg afhankelijk is van de persoon.
Ik hoorde het pas ook van een nicht. Haar zoontje is nogal beweeglijk, en de leiding op het kdv klaagde dat hij niet in de kring bleef zitten. NEE DAT HOEFT EEN KLEIN KIND OOK NIET! Er wordt al een beetje schools gedaan, maar sommige kinderen zijn daar helemaal niet aan toe.
Er zijn bepaalde regels, zoals bijv. op de stoel blijven zitten tijdens het eten en niet aan het eten van anderen zitten of speelgoed afpakken. Dat lijkt me toch niet verkeerd dat kinderen dat ook op het kdv leren. Het schoolse herken ik niet en de pedagogisch medewerksters zijn ook niet klagerig.
Desiree

Bericht door Desiree »

merel schreef:Ik heb echt niemand in mijn sociale kring die stopt met werken na het krijgen van kinderen. @ desiree zie jij ook verschil in opleiding van de stoppende moeders?
Dat is divers. Leeftijd wel rond 30 valt op. Gezonde vragen van bezinning.. wil ik dit nog? En ze gooien het roer om. Zeker respect. Omdat ik ieder zijn geluk gun en dat je jezelf mag zijn.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor je niet de keuze hebt en waardoor de moeder wel moet werken, dat kan ik ergens nog wel begrijpen. Al is ook daar soms ook nog wel over te twisten.
Maar ga me alstublieft niet vertellen dat het voor de kinderen ook beter is. Daar geloof ik helemaal niets van.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor je niet de keuze hebt en waardoor de moeder wel moet werken, dat kan ik ergens nog wel begrijpen. Al is ook daar soms ook nog wel over te twisten.
Maar ga me alstublieft niet vertellen dat het voor de kinderen ook beter is. Daar geloof ik helemaal niets van.
Niemand vindt of zegt dat jij moet geloven dat kinderopvang beter is voor kinderen.
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor je niet de keuze hebt en waardoor de moeder wel moet werken, dat kan ik ergens nog wel begrijpen. Al is ook daar soms ook nog wel over te twisten.
Niemand vindt of zegt dat jij moet geloven dat kinderopvang beter is voor kinderen.
En wat geloof jij?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: En wat geloof jij?
Ik geloof dat het goed is voor kinderen om een aantal dagen met leeftijdsgenoten door te brengen. Daar heb ik argumenten voor als ik onze kinderen zie. Ik vermoed dat jij iets anders vindt, en dat is helemaal goed. Een welles-nietes discussie vind ik verder geen toegevoegde waarde hebben. Laat een ieder zelf een keuze maken.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Probleem is dat deze discussies altijd zo zwart-wit gevoerd worden. In mijn jeugd was er in onze kerk op vrijdagmorgen altijd al een kinderopvang waar men ze de kinderen eenvoudige zaken wilden bijbrengen. Wekelijks zat je ook wel een dag bij opa en oma, of bij je oudere zus die op zichzelf woonde. Dat is gewoon gezond voor die kleine kinderen, je kan niet al je vaardigheden bij moeder op schoot ontwikkelen. Dat moet ook in andere omgevingen. Kinderopvang is dus gewoon goed voor een kind(!), vergeleken met een hele week thuiszitten met moeder. Maar, "dump" jij je kind daar 5 dagen per week, dan zal dat weer ontzettend negatieve gevolgen hebben. Helaas is dat laatste wat veel gebeurd in onze huidige samenleving. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om een gebalanceerde manier te vinden van opvoeden thuis/elders. Conclusie: enige nuancering past wel in een discussie als deze.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:De komende maanden werk ik 4 dagen in de week. Manlief vangt de extra dag thuis op. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Hier ook twee werkende ouders, allebei vier dagen. Kinderen drie dagen naar kdv en bso.
Arme kinderen.
Allebei 4 dagen werken...

Als werk blijkbaar zo belangrijk voor je is, vraag ik ik me af waarom je eigenlijk kinderen wilt.

Sorry, klinkt wel hard , maar als je beiden 4 dagen werkt denk je toch in eerste instantie niet aan het belang van je kinderen maar aan dat van jezelf.

Meer wil ik er niet van zeggen, maar vind het triest dat het nog verdedigd wordt ook
DDD

Bericht door DDD »

Gabrielle schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:De komende maanden werk ik 4 dagen in de week. Manlief vangt de extra dag thuis op. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Hier ook twee werkende ouders, allebei vier dagen. Kinderen drie dagen naar kdv en bso.
Arme kinderen.

Als werk blijkbaar zo belangrijk voor je is, vraag ik ik me af waarom je eigenlijk kinderen wilt.

Sorry, klinkt wel hard , maar als je beiden 4 dagen werkt denk je toch in eerste instantie niet aan het belang van je kinderen maar aan dat van jezelf.

Meer wil ik er niet van zeggen, maar vind het triest dat het nog verdedigd wordt ook
Ik heb meer medelijden met kinderen die zeven dagen in de week thuis zijn, uitgezonderd het eerste half jaar van hun leven dan. In het algemeen krijgen kinderen dan niet zoveel mee. Al mag je niet iedereen over één kam scheren, natuurlijk. Maar het leidt al snel tot een achterstand in de ontwikkeling, waarvan het maar de vraag is wanneer je die hebt ingehaald.

De enige uitzondering die ik ken, betreft een gezin waarvan beide ouders rondom het huis werken en één de pabo heeft gedaan. In zo'n geval is dat natuurlijk prima te doen.

De kinderen in mijn omgeving gaan heel graag naar de kinderopvang, in ieder geval.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Gabrielle schreef:
Ambtenaar schreef: Hier ook twee werkende ouders, allebei vier dagen. Kinderen drie dagen naar kdv en bso.
Arme kinderen.

Ik heb meer medelijden met kinderen die zeven dagen in de week thuis zijn, uitgezonderd het eerste half jaar van hun leven dan. In het algemeen krijgen kinderen dan niet zoveel mee. Al mag je niet iedereen over één kam scheren, natuurlijk. Maar het leidt al snel tot een achterstand in de ontwikkeling, waarvan het maar de vraag is wanneer je die hebt ingehaald.

De enige uitzondering die ik ken, betreft een gezin waarvan beide ouders rondom het huis werken en één de pabo heeft gedaan. In zo'n geval is dat natuurlijk prima te doen.

De kinderen in mijn omgeving gaan heel graag naar de kinderopvang, in ieder geval.
Wat een onzin. Kinderen die opgroeien in een warm gezin waar de moeder er altijd is groeien stabieler op volgens alle onderzoeken.
Niks geen achterstand... wat een gemene en foute bewering :deg

Kinderopvang is primair de taak van de ouders!!!! Maar de mammon heeft ons in zijn greep......lekker verdienen met ze tweeën en de kinderen zijn best wel goed af in de kinderopvang :banghead :banghead :banghead
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

De kleine Mozes...waar kreeg hij 'meer mee' en kreeg hij meer ontwikkeling? Aan het hof van Egypte. Hij werd gevormd tot kroonprins. Geen enkel kind van zijn volk kreeg de educatie die hij ontving. Hij klom omhoog naar een veelbelovende toekomst. En dat willen we toch voor onze kinderen?
Moeder Jochebed kreeg maar 4 jaar om thuismoeder te zijn voor Mozes. Maar ze wist hoe belangrijk het was!! Ze verlangde voor haar kleine kindje niet in de eerste plaats ontwikkeling en educatie aan het hof van Egypte. En het kindje wat ze van God ontving (wie van ons had in haar situatie niet aan gezinsplanning gedaan??) was in eerste instantie niet van haar, maar het was een 'leenpand'. Ze wilde het opvoeden voor God. En de jaren die ze kreeg waren vormend voor de kleine Mozes. Daar leerde hij wie God was en wat zijn roeping was voor het leven. Daar leerde hij ook dat de schatten en rijkdommen van de wereld verflauwen in het licht van onze roeping in Gods koninkrijk.

De eerste 4 jaar aan moeders schoot zijn zo belangrijk!
Onze kinderen zijn niet van 'ons'. God vertrouwt ze ons toe. Ze zijn Zijn eigendom. We hoeven niet bang te zijn voor een achterstand in de ontwikkeling van onze kinderen als we ze als moeder op onze schoot vertrouwd maken met Gods Woord.
Als we ze voorleven dat de vreze des Heeren het beginsel is van alle wijsheid.

We mogen ook als thuisblijfmoeders  zien op de 'vergelding des loons'. Er is loon voor uw arbeid, zegt de Heere.
Zo dan, mijn geliefde broeders! (moeders…) Zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere.

Door het geloof heeft Jochebed, moeder geworden zijnde, haar kind thuis gevormd bij Gods Woord.
helma

Bericht door helma »

Desiree schreef: Zeker respect. Omdat ik ieder zijn geluk gun en dat je jezelf mag zijn.
Ik blijf hier over nadenken Desiree...is dat de graadmeter om te kiezen voor fulltime moederschap of niet? Je 'eigen geluk' en 'jezelf zijn'?

Of zou het na de vraag moeten zijn: "Heere wat wilt U dat ik doen zal".

Zeker als we beseffen hoe groot onze verantwoordelijkheid is als ouders. 'Onze' kinderen zijn maar zo kort klein, ze zijn maar zo kort onder onze hoede.
De Heere vertrouwt ze aan onze zorgen toe...en hoe gaan we ermee om?

Onze jongste is nu 13... De wereld lokt en trekt.
Het kleine meisje wordt ineens groot.
Onze oudste is 28, hij heeft, in elk geval naar maatschappelijke begrippen, een hoopvolle toekomst. Is bezig met promotieonderzoek. Daartussen zitten er nog 7, elk met eigen dromen en mogelijkheden.
En als ik terugkijk denk ik: wat is het voorbij gevlogen. Inmiddels 28 jaar kinderen opgevoed en begeleid.
Straks is het eeuwigheid...
Dan zal ik daar staan als moeder.
Zal de Heere vragen: wat heb je met Mijn kinderen gedaan.
Dat weegt zo zwaar op mijn hart.

Het gaat in Gods koninkrijk toch niet om ons eigen geluk of jezelf zijn?
We leven toch naar andere maatstaven dan die van de wereld om ons heen?

En ik ben ervan overtuigd dat als het je verlangen is om Gods wil te doen dat altijd 'welgelukzalig' is.
Maar dan staat niet je eigen geluk voorop, maar het verlangen om Zijn wil te doen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
DDD schreef:
Gabrielle schreef:
Ambtenaar schreef: Hier ook twee werkende ouders, allebei vier dagen. Kinderen drie dagen naar kdv en bso.
Arme kinderen.

Wat een onzin. Kinderen die opgroeien in een warm gezin waar de moeder er altijd is groeien stabieler op volgens alle onderzoeken.
Niks geen achterstand... wat een gemene en foute bewering :deg

Kinderopvang is primair de taak van de ouders!!!! Maar de mammon heeft ons in zijn greep......lekker verdienen met ze tweeën en de kinderen zijn best wel goed af in de kinderopvang :banghead :banghead :banghead
Inderdaad, hier ook totaal geen achterstand ook al waren ze de hele week bij mama. Ze gingen wel naar de peuterspeelzaal en daar genoten ze enorm van.
Plaats reactie