Sluier over je hart?

jacob

Bericht door jacob »

ben het wel met je eens hoor xgnoom. Het is alleen niet volledig.

De wet heeft meerdere functies n.l.
1)kenbron van ellende
2)Tuchtmeester tot Christus (stuk der verlossing)
3) Regel des geloofs om naar te leven (dankbaarheid).

Nu dan ik hoop dat je 1 en 2 ook onderschrijf.
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Met 2 ben ik het alleen niet helemaal eens. De wet draagt niet bij aan je verlossing. Ook niet indirect.

[Aangepast op 24/6/03 door xgnoom]
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
jacob

Bericht door jacob »

voor dat je gaat slapen.

Waarom heb je Christus dan precies nodig?
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Voor de verlossing van je zonden, die je kent door de wet. Dan ben je echt vrij...

Nu ga ik echt zzzlapen...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Galaten 3

"Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
"
Liever Turks dan Paaps
Madtice

Bericht door Madtice »

beste Matthijs, zo als je hem nu geeft is de tekst onvolledig:

Galaten 3:24-26

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester . Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.

Door het geloof zijn wij niet meer onder de tuchtmeester, oftewel wet, maar dus vrij in Christus.

Nu zijn er sommigen die dan concluderen: 'je zegt dus dat je je niet meer aan de wet hoeft te houden.' Dat klopt natuurlijk niet. Als je namelijk in Christus bent, betekent dat dat de relatie tussen jou en God herstelt is (= verlossing). In een relatie hou je je aan bepaalde (meestal ongeschreven) regels (je slaat elkaar niet, je steelt niet van elkaar, je roddelt niet over elkaar) omdat je van die andere persoon houdt (op vriendschappelijke dan wel 'man-vrouw' wijze). Je houdt je dus aan regels omdat je lief hebt. Je hebt lief en doet bepaalde dingen wel en niet. De wet is dan geen tuchtmeester meer, maar 'honing op de tong,' zoals in het oude testament ergens staat. Zoals xgnoom al zie: je houdt de wet uit dankbaarheid, omdat Christus je heeft verandert.

[Aangepast op 25/6/03 door Madtice]
ries

Bericht door ries »

De wet is inderdaad een middel tot dankbaarheid, maar een mens kan deze nooit houden. Ook Paulus zegt hiervan dat als ik het goede wil doen, het kwade mij bijligt. Ook een gelovige kan de wet nooit volkomen houden. Dit is ook nodig om steeds opnieuw Christus als verlosser nodig te hebben.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ook de wet moet gepreekt worden voor God volk. De levende kerk moet steeds weer in de schuld gebracht worden. Daarom moet de wet gepreekt worden. Want als de wet niet gepreekt wordt, dan komt Gods volk niet meer in de schuld. Als de kerk niet meer in de schuld komt, dan houdt de ontdekking ook op. En waar de ontdekking ophoudt, daar houdt de vertroosting ook op. Daarom is het zo noodzakelijk dat het volk van God weer in de schuld komt.
Liever Turks dan Paaps
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De wet als tuchtmeester tot Christus is de wet in zijn ceremoniële functie. Zo was die wet onder de OT bedeling als een onderwijzer of heenwijzer naar Christus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ejee

Bericht door ejee »

Ceremoniëel? Waar staat dat?
Plaats reactie