Sluier over je hart?

ejee

Sluier over je hart?

Bericht door ejee »

Hallo mensen,

Wat denken jullie van het volgende stukje uit 2 Corinthe 3:14-17:

"Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen. De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid."

Hoezo komt er een sluier over het hart van de Joden als ze de Wet horen?

En moeten we niet uit kijken dat het niet op ons slaat, dat we zelf verblind raken door het horen van de Wet?

En wat betekent het dat de Geest van God vrijheid biedt?
WSO

Bericht door WSO »

Dit is nu echt een voorbeeld van een zichzelf verklarend stukje Bijbel. Al de antwoorden van je vragen staan er gewoon in. Volgens mij moet je het eens aandachtig lezen.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

In Rom 11:25 staat 'Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israel gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.'
Deze sluier is op Israël gekomen zodat de weg voor de heidenen vrij is gemaakt. (zie ook de rest van Rom 11)
Christus kwam in de eerste plaats voor Israël, dat heeft Hem verworpen. Die bedekking/verharding zal worden weggenomen als de Gemeente 'compleet' is, dan zal Israël gered worden.
ejee

Bericht door ejee »

Hallo WSO,

Kun je me dan eens uitleggen waarom dan telkens de 10 geboden worden voorgelezen in de kerk? Of ben je het daar soms niet mee eens?

Hallo Lebaoth,

De 'bedekking' is inderdaad over Israël gekomen, die tekst ken ik. Maar kennelijk heeft dit (of een ander soort bedekking) ook te maken met het voorlezen van het oude verbond.

Dus, hoe zit dit dan? Waarom?
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Volgens mij betekent de sluier over je hart dat je de boodschap van de wet niet wilt horen, nl. dat de je de wet nooit zal kunnen houden. Als je erkent dat je de wet niet kunt houden dan is er berouw. Met dat berouw is er ook bekering, want is Christus is daar als Redder...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
ries

Bericht door ries »

Volgens mij betekend deze tekst dat door het niet geloven in Christus een verharding is gegeven (een oordeel), namelijk een sluier over het verstaan van de wet. De Joden geloven dat de wet aan hen is gegeven om door het vervullen van de wet gerechtvaardigd te worden voor God. Dit geloven ze nog steeds. Maar voor de Joden geldt hetzelfde als voor ons, dat door het kennen van de Geest van Christus (door bekering) de wet recht verstaan kan worden. Dat de rechtvaardigheid niet is uit de wet, maar alleen in Christus. Door de werking van de Heilige Geest en door de prediking van het evangelie wil Christus het deksel van het hart wegnemen. Dit deksel is de onwetendheid dat wij deze wet niet kunnen vervullen, maar ook de last van het niet kunnen vervullen en de zonde. Dit geeft vrijheid. Dit zelfde geldt zeker ook voor ons.
ejee

Bericht door ejee »

Hallo xgnoom en ries,

Bedankt voor jullie reacties!

Als je dit stukje aandachtig leest, dan lijkt het er zelfs op dat Paulus de wet tegenover de Geest stelt. Denken jullie, en anderen, dat het daarom nog steeds nuttig is dat oude verbond elke week weer voor te lezen?

En waarom wordt dat oude verbond wel steevast voorgelezen, en niet de oproep tot bekering?

Zou Paulus dit een goed idee hebben gevonden? Immers, de heerlijkheid van het nieuwe verbond is veeeeel groter dan die van het oude!
Pied

Bericht door Pied »

Het Nieuwe Verbond is de vervulling van het Oude Verbond.
Ik ben bang dat dit nogal eens vergeten wordt, en het Oude Verbond afgedaan wordt als niet werkelijk terzake doend. Maar het Nieuwe Verbond laat zich pas verstaan vanuit het Oude Verbond, en omgekeerd.
Let er op, dat er geen sprake is van een tegenstelling tussen Oud en Nieuw Verbond! De God van het OT is dezelfde God van het NT.

[Aangepast op 24/6/03 door Pied]
ries

Bericht door ries »

Hoi ejee,
Volgens mij kun je de wet en het evangelie niet los van elkaar zien. Je kunt hier de Geest denk ik lezen als het Evangelie, namelijk Christus en alleen verlossing door Zijn bloed. Als je Romijnen 3:20 leest ‘Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem, want door de wet is de kennis der zonde, zie je dat het zeker nuttig is deze nog steeds te lezen. De wet ontdekt ons aan onze zonden, en zonder ontdekking aan onze zonden hebben we Christus en Zijn verlossing niet nodig. Zonder de werking van Gods Geest doet de wet ons geen nut. Paulus heeft hier bedoelt dat de wet geen middel is om iets voor God te verdienen, maar om ons aan onze zonden te ontdekken. En waar de zonden meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest (Rom. 5:12). Het gaat er dus om dat we Christus als verlosser nodig krijgen. Het lezen van het oude verbond gaat alleen maar samen met de oproep tot bekering.
ejee

Bericht door ejee »

Hoi pied,

Wat houdt dat dan concreet in, vervulling van het oude verbond? Was dat niet iets van "het oude is voorbij, zie, het nieuwe is gekomen"? Of: "Wat God voor oud heeft verklaard, is niet ver van verdwijning".

Wat moeten we dan nog met het oude?

Hoi ries, je schreef:

Het lezen van het oude verbond gaat alleen maar samen met de oproep tot bekering.

Waarom dan geen standaard, duidelijke, uitgebreide oproep tot bekering elke zondag? Maar wel elke zondag de Wet?

[Aangepast op 24/6/03 door ejee]
Pied

Bericht door Pied »

Hoe kan je een oproep tot bekering doen zonder de wet?

Overigens spits je wat ik zei nu wel heel erg toe op een punt!
ejee

Bericht door ejee »

Eh, Pied, die reactie was voor Ries bedoeld, ik heb 'm onderhand al aangepast :)

Je bent wel heeeel snel, binnen 2 minuten reageren... ik heb nogal eens de neiging mijn bericht eerst 3x aan te passen voor 'ie uiteindelijk klaar is... ben soms een chaoot :stu
ries

Bericht door ries »

Volgens mij is het niet goed als je wel iedere zondag de wet krijgt gepredikt maar niet het evangelie. Deze dingen kunnen niet los van elkaar. Zonder de wet hebben we de verlossing, het evangelie, niet nodig. Maar zonder evangelie is er geen hoop omdat wij de wet niet kunnen houden. Deze dingen horen beiden in een preek naar voren te komen, al merk ik ook wel eens dat er veel nadruk ligt op de wet.
Pied

Bericht door Pied »

Het Verbond blijft hetzelfde, de ceremoniele wetten ('schaduwendienst' ) zijn voorbijgegaan, door het offer van Christus vervuld.
Anders is het met de Tien Geboden. Zij zijn nog steeds een tuchtmeester tot Christus.

[Aangepast op 24/6/03 door Pied]
xgnoom

Bericht door xgnoom »

De wet wordt in de HC onder het gedeelte 'Dankbaarheid' behandeld. Het gaat er dus niet om dat je de wet moet houden want anders... Je houdt de wet omdat je dat wilt, uit dankbaarheid. Waarom wil je dat? Omdat Christus je wil heeft veranderd...

Hier is vast niet iedereen het mee eens.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Plaats reactie