Kerkgebouw vroeger en nu

Mara

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
DDD schreef: Het gaat niet alleen om de ruimte, maar ook over de nepkneuterige uitstraling van het gebouw. Die past mijns inziens niet bij het Evangelie dat er gebracht zou moeten worden.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben vroeger met mijn pa meegeweest naar een oud schoolgebouwtje, boerenschuur, notarishuis, garage, kerk met een zwembad vóórin, en wat werd het Evangelie daar verkondigd zeg! Hoe ouder ik word, met hoe meer heimwee ik daaraan terugdenk.
Ik herinner me zeker niet dat het nepkneuterig of misschien wel armoedig was.
Jullie meningen hoeven niet tegenstrijdig te zijn. Het staat de Heere niet in de weg om het Woord zelfs in de open lucht tot zegen te stellen, zeker niet!
Tegelijkertijd mag en moet je wel nadenken over de functie van een gebouw. Daar wordt als het goed is bij elk gebouw over nagedacht, des te meer moet dat bij een kerk zo zijn.
Ja dat is wel zo, maar een bouwcommissie komt met de bouwtekeningen en vervolgens moet je dan wel ambtenaren treffen die het ook zo zien. Want daar ligt vaak het struikelblok.
Voor een moskee zijn die regels zeker anders, want ik zie hier en daar foeilelijke kitscherige gebouwen staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Het evangelie kan prima worden verkondigd in een boerenschuur. Maar daarom hoef je nog geen boerenschuur met een boerderette als pastorie midden in een dorp neer te zetten als kerk omdat de gemeenteleden zo 'nostalgisch' zijn aangelegd.
:haha
Nee dat is waar.
DDD schreef:Het gaat hier om nieuw gebouwde kerken.
En die vind ik over het algemeen minder sfeer hebben. Sorry, persoonlijke smaak. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ambtenaren hanteren mijns inziens vaak erg ruime marges. Voor al die HHK- kerken en voor de GG(iN) in Barneveld is toch ook een vergunning verleend? Als ik er over ging, was dat niet gebeurd zonder een forse belastingheffing voor de verstoring van de stedebouwkundige kwaliteit. Want alle mensen die langsfietsen kunnen er last van hebben, al zijn er naar het schijnt ook genoeg mensen die zich nog niet storen als de door een vuilnisbelt moesten fietsen.

Als je ziet wat een bedrijventerreinen er (bijvoorbeeld in Nijkerk) worden vergund, dan denk ik dat gemiddeld genomen de welstandstoets wel een stuk strenger mag.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Nou, ambtenaren hanteren mijns inziens vaak erg ruime marges. Voor al die HHK- kerken en voor de GG(iN) in Barneveld is toch ook een vergunning verleend? Als ik er over ging, was dat niet gebeurd zonder een forse belastingheffing voor de verstoring van de stedebouwkundige kwaliteit. Want alle mensen die langsfietsen kunnen er last van hebben, al zijn er naar het schijnt ook genoeg mensen die zich nog niet storen als de door een vuilnisbelt moesten fietsen.

Als je ziet wat een bedrijventerreinen er (bijvoorbeeld in Nijkerk) worden vergund, dan denk ik dat gemiddeld genomen de welstandstoets wel een stuk strenger mag.
Ben ik blij dat u er niet over gaat. Dan stond Nederland vol met lelijke kerken.
Klavart

Bericht door Klavart »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Opvallend is dat veel nieuwe kerken (met name HHK) weer veel traditioneler worden gebouwd. Veel mooier ook!
Zeker weten!
Kijk eens hoe mooi hij wordt in OUderkerk a.d. IJssel.
Afbeelding
Een prachtige kerk! Ik mis alleen een toren.
Klavart

Bericht door Klavart »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Maar wij zijn het inderdaad daar niet over eens. Ik denk dat de meeste liefhebbers van architectuur de GG van Gouda best een geslaagd gebouw zullen vinden.
Dat is het punt: niet iedereen is een liefhebber van architectuur. Als je daar geen oog voor hebt, en alleen het oud vertrouwen weder gevoed wilt hebben, tja, dan is zo'n schuurkerk natuurlijk een vertrouwd plaatje. Het getuigt niet van enige creativiteit of inventiviteit, maar ja, kennelijk is daar ook geen behoefte aan op plaatsen waar men de zoveelste schuurkerk neerzet.
Dus iedereen die niet dezelfde smaak heeft als u is volgens u geen liefhebber van architectuur? Wat een onzin. Ik ben zelf ook een liefhebber van architectuur, maar de meeste moderne kerken vind ik niet mooi.
Hendrikus schreef:HHK Lunteren vind ik nog steeds een triest voorbeeld: duidelijk een (vrije) kopie van de oude dorpskerk, met het signaal "eigenlijk behoren wíj de dorpskerk te hebben, maar omdat die aan de PKN is toegewezen, bouwen wij nu onze kopie".
HHK Lunteren begrijpt tenminste hoe een kerk eruit hoort te zien. Echt een mooie kerk!
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Over smaak valt zeker wel te twisten. De GG van Zeist is mijns inziens één van de mooiste kerken binnen het kerkverband. Het is bijzonder spijtig dat deze kerk mogelijk gesloopt gaat worden. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand met verstand van zaken het met jou eens is.

Veel recente HHK-kerken doen in lelijkheid mijns inziens weinig onder voor de GG(iN)-kerken in Barneveld-Zuid. GG Scherpenzeel en Gouda laten zien dat je van een monsterlijk grote kerk toch nog wel iets fatsoenlijks kunt maken, waarbij ik Gouda persoonlijk fraaier vind. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n gebouw in de Scherpenzeelse context geen bouwvergunning krijgt.
Ik had de GG van Zeist nog nooit gezien. Maar toen ik hem net zag, viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Het lijkt in de verste verte toch niet op een kerk? Het lijkt meer op een verzameling koeltorens bij een kerncentrale.
Auto

Bericht door Auto »

Klavart schreef:
DDD schreef:Over smaak valt zeker wel te twisten. De GG van Zeist is mijns inziens één van de mooiste kerken binnen het kerkverband. Het is bijzonder spijtig dat deze kerk mogelijk gesloopt gaat worden. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand met verstand van zaken het met jou eens is.

Veel recente HHK-kerken doen in lelijkheid mijns inziens weinig onder voor de GG(iN)-kerken in Barneveld-Zuid. GG Scherpenzeel en Gouda laten zien dat je van een monsterlijk grote kerk toch nog wel iets fatsoenlijks kunt maken, waarbij ik Gouda persoonlijk fraaier vind. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n gebouw in de Scherpenzeelse context geen bouwvergunning krijgt.
Ik had de GG van Zeist nog nooit gezien. Maar toen ik hem net zag, viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Het lijkt in de verste verte toch niet op een kerk? Het lijkt meer op een verzameling koeltorens bij een kerncentrale.
De bijnaam is 'de beschuitbussen kerk'
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Klavart schreef:
Hendrikus schreef:HHK Lunteren vind ik nog steeds een triest voorbeeld: duidelijk een (vrije) kopie van de oude dorpskerk, met het signaal "eigenlijk behoren wíj de dorpskerk te hebben, maar omdat die aan de PKN is toegewezen, bouwen wij nu onze kopie".
HHK Lunteren begrijpt tenminste hoe een kerk eruit hoort te zien. Echt een mooie kerk!
Men heeft gewoon een kopie van de dorpskerk genomen omdat men zichzelf ziet als de "voortzetting" van de dorpskerk, dat kan toch niet. Al is het idee van een wat klassieke kerk zeker mooi, na jaren van zakelijke en moderne kerkbouw.
Auto

Bericht door Auto »

Curatorium schreef:
Klavart schreef:
Men heeft gewoon een kopie van de dorpskerk genomen omdat men zichzelf ziet als de "voortzetting" van de dorpskerk, dat kan toch niet. Al is het idee van een wat klassieke kerk zeker mooi, na jaren van zakelijke en moderne kerkbouw.
Waar baseer je dat op, want je kan ook zeggen dat de toren lijkt op die van Barneveld .. Ze bouwen een traditionele kerk en de bouweis vanuit de welstandcommissie was dat het in de omgeving moest passen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
Klavart schreef:
Sorry, maar dit soort redeneringen vind ik echt gezocht. Als de stijl van het nieuwe gebouw heel anders was, kun je met evenveel recht zeggen "zie je wel, zelfs in de stijl van het gebouw willen ze zich nog afzetten tegen de dorpskerk".
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Klavart schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Opvallend is dat veel nieuwe kerken (met name HHK) weer veel traditioneler worden gebouwd. Veel mooier ook!
Zeker weten!
Kijk eens hoe mooi hij wordt in OUderkerk a.d. IJssel.
Afbeelding
Een prachtige kerk! Ik mis alleen een toren.
Dat mag niet :nonnon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Terri

Bericht door Terri »

Auto schreef:
Klavart schreef:

De bijnaam is 'de beschuitbussen kerk'
Ik had deze kerk ook nog nooit gezien, maar het is me weer duidelijk, over smaak valt niet te twisten :huhu
Ik vind 'm ongelooflijk lelijk, idd net een kerncentrale.....
DDD

Bericht door DDD »

@Klavart:

Op welke manier houd je dan van architectuur? Daar ben ik dan toch wel benieuwd naar. Wat vind je van de kerk van Le Corbusier in Ronchamp?

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand met verstand van zaken het kerkgebouw van de GG in Zeist niet mooi vond. Maar goed. Smaken zijn deels ook persoonlijk, hoewel opvoeding ook een rol speelt.
Plaats reactie