huisman schreef:Marco schreef:huisman schreef:Mooi evenwichtig artikel. Gelukkig zijn er nog steeds in de CGK zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' te vinden helaas naast veel anderen.
Zijn er in de CGK dan predikanten die vertellen dat je zonder ellende-verlossing-dankbaarheid zalig kan worden?
Ja die zijn er. In preken van de linkerkant van de CGK, de NGK en de GKv is het stuk van de ellende vaak afwezig net als het oordeel .Dit is objectief vastgesteld door verschillende onderzoeken o.a. in een scrptie van ds A.C.Uitslag. Ook in de GKv is dit vastgesteld en dat was een grote zorg van bv dr J. Douma sr.
De zorg van prof. Douma is begrijpelijk en niet onterecht (al ben ik het met hem niet eens qua gevolgtrekking). Over de scriptie van ds. Uitslag heb ik zo mijn twijfels (maar dat doet er niet toe).
huisman schreef:
De gemeentebeschouwing gaat dan uit dat de min of meer trouwe kerkgangers ware gelovigen zijn en dat stempelt de prediking in zulke gemeenten zeer.
Die gemeentebeschouwing is terecht. Die tref je ook aan in alle brieven van het Nieuwe Testament. Dat moet de prediking juist stempelen, en daar is het juist vreemd als een predikant er keer op keer denkt van het tegenovergestelde uit te moeten gaan.
huisman schreef:Persoonlijk vind ik dit de gevaarlijkste prediking omdat de ontdekking ontbreekt, de noodzaak van het wonder van de wedergeboorte nauwlijks benoemd wordt, het werk van de Heilige Geest in de overtuiging van de ellende en het openbaren van Christus niet gepreekt wordt.
Daar ben ik het niet mee eens: Om te beginnen niet met de woorden 'niet'. Die worden voor zover ik weet in alle kerken van de CGK (en GKv) wel gepreekt, maar niet in die mate die jij graag zou willen. Daarnaast is de vraag (en die komt op dit forum ook af en toe voorbij) of de ontdekking en erkenning van het wonder van de wedergeboorte vooraf moeten gaan aan de bekering.
huisman schreef:In het kort komen deze preken neer op : Het is vrede en de uitkomst is zeker . Wij moeten alleen nog een beetje netjes door dit leven komen. Misleidend en gevaarlijk!
Daar ga je veel te kort door de bocht. Ook als een preek focust op de heiliging wordt dat niet gesteld. Eerder andersom: wanneer gepreekt wordt over heiliging en leven in Christus is de consequentie duidelijk voor ieder die niet in Christus wil zijn. Zie het NT: daar wordt keer op keer gehamerd op hoe het leven van een christen wel moet zijn. Ben je zo niet (let wel: vanuit Christus, en niet vanuit het verlangen om netjes te leven!) dan ben je dus niet in Christus...