Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

eilander
Moderator

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door eilander »

ZWP schreef:De vraag zou moeten zijn: Zijn er in de CGK dan predikanten die vertellen dat je zonder verlossing door Christus zalig kan worden?
En dan is het antwoord gelukkig (!) nog steeds 'nee'.
Ik kan dat niet beoordelen, maar ik vind in elk geval dat de prediking van de verlossing door Christus op geen enkele wijze kan samengaan met vreemde vormen als rapmuziek, etc.
Ik vrees dat er ook op diverse plaatsen een behoorlijk oppervlakkige boodschap wordt gebracht. Is die vrees ongegrond?
Auto

Bericht door Auto »

eilander schreef:
ZWP schreef:De vraag zou moeten zijn: Zijn er in de CGK dan predikanten die vertellen dat je zonder verlossing door Christus zalig kan worden?
Ik kan dat niet beoordelen, maar ik vind in elk geval dat de prediking van de verlossing door Christus op geen enkele wijze kan samengaan met vreemde vormen als rapmuziek, etc.
Ik vrees dat er ook op diverse plaatsen een behoorlijk oppervlakkige boodschap wordt gebracht. Is die vrees ongegrond?
Nee, die vrees is niet ongegrond. Je hoeft alleen maar te kijken naar de uitlatingen van ds Mijnders in het ND van een paar maanden terug. En de opkomst van drama en dans in de kerken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Eén van mijn CGK-broeders heeft gemeld, dat dit een CGK-topic is en geen GG/OGG/GGIN topic. Hij baalt er van als een CGK-topic in de kortste keren verzand in het zoveelste (anti-)GG topic.
Laten we dat dus niet doen. Helaas heb ik me er zelf ook schuldig aangemaakt; bij dezen mijn verontschuldigingen.

Vr.gr.
Tiberius
helma

Bericht door helma »

Toch wel mooi dat de broederbanden in dit topic wel grensoverschrijdend zijn :-)
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Die vrees deel ik ook. Al weet ik eigenlijk zeker dat geen van de predikanten binnen de CGK zal zeggen dat je zonder ellende, verlossing en dankbaarheid zalig kan worden. Helaas is het wel zo dat er in de ene kerk de ellende bijna weggelaten wordt en in de andere het voor 99% over de ellende gaat. Een goede middenweg is noodzakelijk.

Overigens ben ik het niet met je eens als je zegt dat de prediking niet kan samengaan met vreemde vormen als rapmuziek etc. Wij in Nederland zijn dat niet gewend en ik vind dat dit ook geenszins in Nederland hoeft plaats te vinden, echter elders ter wereld bewijzen christenen dat de prediking wel samen kan gaan met voor ons vreemde vormen van muziek, maar nogmaals, binnen de CGK of welk verband ook genoemd in de voorwaarden van dit forum vind ik dit verwerpelijk.
Auto

Bericht door Auto »

ejvl schreef:Helaas is het wel zo dat er in de ene kerk de ellende bijna weggelaten wordt en in de andere het voor 99% over de ellende gaat.
Kan je dit hard maken? Heb je er onderzoek naar gedaan?
ejvl

Bericht door ejvl »

Auto schreef:
ejvl schreef:Helaas is het wel zo dat er in de ene kerk de ellende bijna weggelaten wordt en in de andere het voor 99% over de ellende gaat.
Geen specifiek onderzoek, ervaring tijdens het bezoek aan veel verschillende kerken in veel verschillende verbanden door het land heen.
Auto

Bericht door Auto »

ejvl schreef:
Auto schreef:
Geen specifiek onderzoek, ervaring tijdens het bezoek aan veel verschillende kerken in veel verschillende verbanden door het land heen.
Ik geloof er namelijk helemaal niks van.
Terri

Bericht door Terri »

tja wat moet je met elkaars geloof he?
Maar....helaas...ik geloof hem wel....ervaring heet dat.
En waarom zouden we daar om jokken?
Auto

Bericht door Auto »

Terri schreef:tja wat moet je met elkaars geloof he?
Maar....helaas...ik geloof hem wel....ervaring heet dat.
En waarom zouden we daar om jokken?
Omdat vaak niet begrepen wordt wat nu ellende prediking is. En als je dan beweert dat 99% van de prediking over de ellende gaat, dan beweer je heel veel.
ejvl

Bericht door ejvl »

Auto schreef:
Omdat vaak niet begrepen wordt wat nu ellende prediking is. En als je dan beweert dat 99% van de prediking over de ellende gaat, dan beweer je heel veel.
Ik versta onder het stuk der ellende ook de bevinding die gepreekt wordt als het gaat over allerlei stadia voor de verlossing. Wanhoop, missen, zondekennis ed.
Wellicht dat jij dat anders ziet.
mcgk

Bericht door mcgk »

eilander schreef:
ZWP: Zonder Christus geen geloof, dat geloven ze van links tot rechts.... Het gaat om de verscheidenheid in prediking en het verliezen van het reformatorische gedachtengoed. Dans en drama is idd pure werkelijkheid. Wat is dan nog de toekomst van de CGK?
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:
Marco schreef:
huisman schreef:Mooi evenwichtig artikel. Gelukkig zijn er nog steeds in de CGK zulke leraars, ofwel ''De minste der broederen'' te vinden helaas naast veel anderen.
Zijn er in de CGK dan predikanten die vertellen dat je zonder ellende-verlossing-dankbaarheid zalig kan worden?
Ja die zijn er. In preken van de linkerkant van de CGK, de NGK en de GKv is het stuk van de ellende vaak afwezig net als het oordeel .Dit is objectief vastgesteld door verschillende onderzoeken o.a. in een scrptie van ds A.C.Uitslag. Ook in de GKv is dit vastgesteld en dat was een grote zorg van bv dr J. Douma sr.
De zorg van prof. Douma is begrijpelijk en niet onterecht (al ben ik het met hem niet eens qua gevolgtrekking). Over de scriptie van ds. Uitslag heb ik zo mijn twijfels (maar dat doet er niet toe).
huisman schreef: De gemeentebeschouwing gaat dan uit dat de min of meer trouwe kerkgangers ware gelovigen zijn en dat stempelt de prediking in zulke gemeenten zeer.
Die gemeentebeschouwing is terecht. Die tref je ook aan in alle brieven van het Nieuwe Testament. Dat moet de prediking juist stempelen, en daar is het juist vreemd als een predikant er keer op keer denkt van het tegenovergestelde uit te moeten gaan.
huisman schreef:Persoonlijk vind ik dit de gevaarlijkste prediking omdat de ontdekking ontbreekt, de noodzaak van het wonder van de wedergeboorte nauwlijks benoemd wordt, het werk van de Heilige Geest in de overtuiging van de ellende en het openbaren van Christus niet gepreekt wordt.
Daar ben ik het niet mee eens: Om te beginnen niet met de woorden 'niet'. Die worden voor zover ik weet in alle kerken van de CGK (en GKv) wel gepreekt, maar niet in die mate die jij graag zou willen. Daarnaast is de vraag (en die komt op dit forum ook af en toe voorbij) of de ontdekking en erkenning van het wonder van de wedergeboorte vooraf moeten gaan aan de bekering.
huisman schreef:In het kort komen deze preken neer op : Het is vrede en de uitkomst is zeker . Wij moeten alleen nog een beetje netjes door dit leven komen. Misleidend en gevaarlijk!
Daar ga je veel te kort door de bocht. Ook als een preek focust op de heiliging wordt dat niet gesteld. Eerder andersom: wanneer gepreekt wordt over heiliging en leven in Christus is de consequentie duidelijk voor ieder die niet in Christus wil zijn. Zie het NT: daar wordt keer op keer gehamerd op hoe het leven van een christen wel moet zijn. Ben je zo niet (let wel: vanuit Christus, en niet vanuit het verlangen om netjes te leven!) dan ben je dus niet in Christus...
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Op grond waarvan? Is de naam van een kerkvervand zaligmakend? Nee toch? En als de formulieren van enigheid niet meer strikt worden gelooft dan komt men toch op een terrein dat niet meer bepaald reformatorisch is te noemen. Ik bedoel geen sneer maar de CGK, verre daarvan, geen sneer, maar de leer!
Over welk onderdeel of onderdelen van de 3 formulieren heb je het nu?
Het geheel.
Dat is dan vreemd. Want heel de CGK hanteert de 3 formulieren van eenheid als geloofsbelijdenis.
Wat specifieker: niemand ontkent ellende, verlossing of dankbaarheid, niemand ontkent de uitverkiezing.
Dat de uitwerking anders is dan jij misschien gewend bent is een ander verhaal. Maar daar proberen we elkaar al jaren van te overtuigen :hum
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef: Dat is dan vreemd. Want heel de CGK hanteert de 3 formulieren van eenheid als geloofsbelijdenis.
Wat specifieker: niemand ontkent ellende, verlossing of dankbaarheid, niemand ontkent de uitverkiezing.
Dat de uitwerking anders is dan jij misschien gewend bent is een ander verhaal. Maar daar proberen we elkaar al jaren van te overtuigen :hum
Dat wel, maar dat kan ik niet altijd terughoren, helaas.
Niemand ontkent ellende? Ik hoor er niet zoveel meer over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten