eilander schreef:Mara schreef:Is het gebruikelijk (geworden) om belijdeniscatechisanten - na het uitspreken van hun jawoord, uit te nodigen tot het Heilig Avondmaal?
Ik heb het nooit eerder zo gehoord nl.
Eigenlijk zou hier niets op tegen moeten zijn. Concreet antwoord op je vraag: bij ons gebeurt dit zo niet, maar ik weet in elk geval dat het in de hervormde gemeente waar mijn ouders zo'n 50 jaar geleden zaten, wel gebeurde ja.
Dit was ook in een PKN (v.h hervormde) gemeente. Ik vond het wel mooi, het maakt de drempel, die er vaak toch wel is, wat lager.
Curatorium schreef:Het lijkt mij gastvrijer om als gemeente iedere aanwezige van feestelijke diensten als belijdenis- of intrediensten een liturgie te geven in plaats van een paar leenbijbels op een tafeltje in een hoekje te leggen Dat gasten zelf mogen uitvogelen dat ze zo'n Bijbeltje moeten pakken om ook maar iets van de dienst te kunnen volgen. Zeker omdat er bij zulke diensten steeds meer buitenstaanders aanwezig zijn omdat we als refo tegenwoordig meer vrienden buiten de gezindte hebben dan voorheen. Ik snap niet dat men in PKN's, HHK's, CGK's voor elk wissewasje een liturgie maakt, maar dit in de GG nooit gebeurt.
Toen één van onze zoons belijdenis deed, heb ik de dominee gemaild en verteld dat er onkerkelijke vrienden uitgenodigd zijn.
Hij heeft daar heel fijn op ingespeeld, woorden en teksten uitgelegd, ze waren er na de dienst heel positief over.
In onze gemeente wordt altijd een liturgie gemaakt als er belijdenis wordt gedaan, met een persoonlijk woordje erin van iedere catechisant.
Het is ook waardevol om dit te bewaren.