Belijdenis

DDD

Re: Belijdenis

Bericht door DDD »

Klavart schreef:
DDD schreef:
Curatorium schreef:Vraagje aan GG'ers: wordt er in jullie gemeente bij een belijdenisdienst gebruik gemaakt van een liturgieboekje? Of moeten mensen zelf hun zakbijbeltje meenemen?
Dat wisselt, maar meestal wel. Volgens mij moeten de catechisanten dat dan zelf regelen;-)

Maar er zijn voor gasten die er geen bij zich hebben altijd kerkboeken beschikbaar. Het is echter de gewoonte dat iedereen er sowieso zelf een meeneemt.
Wat moet ik mij bij kerkboeken voorstellen?
In alle gereformeerde gemeenten binnen Nederland wordt ofwel de psalmberijming 1773 ofwel de psalmberijming Datheen gebruikt. Zie daarvoor ook Wikipedia.

En voor de definitie van kerkboek:

http://lmgtfy.com/?q=kerkboek
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef:
Curatorium schreef:Vraagje aan GG'ers: wordt er in jullie gemeente bij een belijdenisdienst gebruik gemaakt van een liturgieboekje? Of moeten mensen zelf hun zakbijbeltje meenemen?
Bij ons: zelf hun zakbijbeltje (of Bijbel met uitleg/kanttekeningen, wat je meer ziet tegenwoordig).
Dat is bij ons ook altijd zo en volgens mij in de meeste (O)GG(IN)'s. Nu doet mijn jongere broertje over een aantal zondagen belijdenis en die heeft zo'n 10 onchristelijke en een aantal evangelische vrienden en collega's uitgenodigd. Heel mooi, maar er liggen in onze kerk iets van 4 leenbijbels naast de ingang in een donker hoekje en liturgieën zullen er niet vanuit het niets komen. Maar goed, mijn broer mag oplossen dat ze niet anderhalf uur uit hun neus zitten te eten.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef:
Bij ons: zelf hun zakbijbeltje (of Bijbel met uitleg/kanttekeningen, wat je meer ziet tegenwoordig).
Dat is bij ons ook altijd zo en volgens mij in de meeste (O)GG(IN)'s. Nu doet mijn jongere broertje over een aantal zondagen belijdenis en die heeft zo'n 10 onchristelijke en een aantal evangelische vrienden en collega's uitgenodigd. Heel mooi, maar er liggen in onze kerk iets van 4 leenbijbels naast de ingang in een donker hoekje en liturgieën zullen er niet vanuit het niets komen. Maar goed, mijn broer mag oplossen dat ze niet anderhalf uur uit hun neus zitten te eten.
Goed moment om een Bijbel voor ze aan te schaffen, als ze die nog niet hebben. Kunnen ze tijdens de dienst meelezen en later verder lezen.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Is het gebruikelijk (geworden) om belijdeniscatechisanten - na het uitspreken van hun jawoord, uit te nodigen tot het Heilig Avondmaal?
Ik heb het nooit eerder zo gehoord nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Mara schreef:Is het gebruikelijk (geworden) om belijdeniscatechisanten - na het uitspreken van hun jawoord, uit te nodigen tot het Heilig Avondmaal?
Of het gebruikelijk is vraag ik mij af en of dat gebruikelijk geworden is al helemaal. Hoe je hier tegenaan kijkt hangt af van de visie op het doen van belijdenis. Is het alleen een leer-kwestie, een goede traditie dus, of het belijden van persoonlijk geloof. Al hoef je het niet negatief te beoordelen. Een kerkelijk recht ontvang je bij het doen van belijdenis, dus de uitwendige nodiging gaat ook uit tot de nieuwe lidmaten van de gemeente. Dat er ook een Goddelijk recht en dus een inwendige roeping moet zijn, dat belijden wij ook. Maar dat neemt niet weg dat het niet juist is om ze tot het Heilig Avondmaal te nodigen. Ten diepste worden alle leden van de gemeente dat.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Is het gebruikelijk (geworden) om belijdeniscatechisanten - na het uitspreken van hun jawoord, uit te nodigen tot het Heilig Avondmaal?
Zoals belijdenis in vroegere kerken werd gepraktiseerd wel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eigenlijk zou hier niets op tegen moeten zijn. Concreet antwoord op je vraag: bij ons gebeurt dit zo niet, maar ik weet in elk geval dat het in de hervormde gemeente waar mijn ouders zo'n 50 jaar geleden zaten, wel gebeurde ja.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef:
Je kunt ook 14 Bijbels aanschaffen en die onchristelijke en evangelische vrienden cadeau doen. Ik vind deze posting verder vrij idioot.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Het lijkt mij gastvrijer om als gemeente iedere aanwezige van feestelijke diensten als belijdenis- of intrediensten een liturgie te geven in plaats van een paar leenbijbels op een tafeltje in een hoekje te leggen Dat gasten zelf mogen uitvogelen dat ze zo'n Bijbeltje moeten pakken om ook maar iets van de dienst te kunnen volgen. Zeker omdat er bij zulke diensten steeds meer buitenstaanders aanwezig zijn omdat we als refo tegenwoordig meer vrienden buiten de gezindte hebben dan voorheen. Ik snap niet dat men in PKN's, HHK's, CGK's voor elk wissewasje een liturgie maakt, maar dit in de GG nooit gebeurt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Curatorium schreef:Het lijkt mij gastvrijer om als gemeente iedere aanwezige van feestelijke diensten als belijdenis- of intrediensten een liturgie te geven in plaats van een paar leenbijbels op een tafeltje in een hoekje te leggen Dat gasten zelf mogen uitvogelen dat ze zo'n Bijbeltje moeten pakken om ook maar iets van de dienst te kunnen volgen. Zeker omdat er bij zulke diensten steeds meer buitenstaanders aanwezig zijn omdat we als refo tegenwoordig meer vrienden buiten de gezindte hebben dan voorheen. Ik snap niet dat men in PKN's, HHK's, CGK's voor elk wissewasje een liturgie maakt, maar dit in de GG nooit gebeurt.
Als je gasten uitnodigt, kun je ze eventueel meteen voorzien van een gebruiksaanwijzing voor kerkdienst en Bijbel. En wie geen Bijbel heeft, kun je er eentje kado geven. De GBS wil je vast wel sponsoren.
Het lijkt mij dat er tijdens een belijdenisdienst voor buitenstaanders genoeg te zien en te beleven is. De preek zal lang en taai zijn voor wie het niet gewend is om drie kwartier naar gesproken woord te luisteren, maar dat zou precies hetzelfde zijn met liturgie.
Tom

Bericht door Tom »

Zita schreef: Als je gasten uitnodigt, kun je ze eventueel meteen voorzien van een gebruiksaanwijzing voor kerkdienst en Bijbel. En wie geen Bijbel heeft, kun je er eentje kado geven. De GBS wil je vast wel sponsoren.
Het lijkt mij dat er tijdens een belijdenisdienst voor buitenstaanders genoeg te zien en te beleven is. De preek zal lang en taai zijn voor wie het niet gewend is om drie kwartier naar gesproken woord te luisteren, maar dat zou precies hetzelfde zijn met liturgie.
Waarom kan de kerk zelf dan niet zorgen voor een gebruiksaanwijzing? Een belijdenisdienst is enerzijds een normale dienst maar anderzijds een dienst waarbij veel gasten komen. Als kerkenraad zou je dan best een liturgie in elkaar kunnen zetten. Wat is er op tegen?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tom schreef:
Zita schreef: Als je gasten uitnodigt, kun je ze eventueel meteen voorzien van een gebruiksaanwijzing voor kerkdienst en Bijbel. En wie geen Bijbel heeft, kun je er eentje kado geven. De GBS wil je vast wel sponsoren.
Waarom kan de kerk zelf dan niet zorgen voor een gebruiksaanwijzing? Een belijdenisdienst is enerzijds een normale dienst maar anderzijds een dienst waarbij veel gasten komen. Als kerkenraad zou je dan best een liturgie in elkaar kunnen zetten. Wat is er op tegen?
Dat kan de kerk inderdaad doen. Ik heb er niks op tegen. Maar jij weet als vriend het meest over hun voorkennis.
Bovendien voegt een liturgie meestal niet zo heel veel toe. Ik vind bij een belijdenisdienst het soms wel aardig om de namen op een rijtje te hebben. Maar verder wordt in een kerkdienst uiteindelijk alles wat we doen aangekondigd. Een liturgie geeft ook geen complete toelichting met wanneer je handen samen en wanneer staan en wat is de wijs van die psalm enzovoorts. Het vergt wat bladerwerk in het Bijbeltje, maar dat lijkt me geen al te schadelijke bezigheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: Je kunt ook 14 Bijbels aanschaffen en die onchristelijke en evangelische vrienden cadeau doen. Ik vind deze posting verder vrij idioot.
Hier ben ik het wel mee eens, ja. Die Bijbels zijn bij GBS rond de 15 euro per stuk, dus voor de kosten hoef je het niet te laten, en je geeft je vrienden iets echts mee. Ik begrijp sowieso niet, dat je je onkerkelijke vrienden geen Bijbel zou geven, los van je belijdenis dienst.
Hoe serieus neem je dan je eigen belijdenis? vraag ik dan af.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Eigenlijk zou hier niets op tegen moeten zijn. Concreet antwoord op je vraag: bij ons gebeurt dit zo niet, maar ik weet in elk geval dat het in de hervormde gemeente waar mijn ouders zo'n 50 jaar geleden zaten, wel gebeurde ja.
Dit was ook in een PKN (v.h hervormde) gemeente. Ik vond het wel mooi, het maakt de drempel, die er vaak toch wel is, wat lager.
Curatorium schreef:Het lijkt mij gastvrijer om als gemeente iedere aanwezige van feestelijke diensten als belijdenis- of intrediensten een liturgie te geven in plaats van een paar leenbijbels op een tafeltje in een hoekje te leggen Dat gasten zelf mogen uitvogelen dat ze zo'n Bijbeltje moeten pakken om ook maar iets van de dienst te kunnen volgen. Zeker omdat er bij zulke diensten steeds meer buitenstaanders aanwezig zijn omdat we als refo tegenwoordig meer vrienden buiten de gezindte hebben dan voorheen. Ik snap niet dat men in PKN's, HHK's, CGK's voor elk wissewasje een liturgie maakt, maar dit in de GG nooit gebeurt.
Toen één van onze zoons belijdenis deed, heb ik de dominee gemaild en verteld dat er onkerkelijke vrienden uitgenodigd zijn.
Hij heeft daar heel fijn op ingespeeld, woorden en teksten uitgelegd, ze waren er na de dienst heel positief over.
In onze gemeente wordt altijd een liturgie gemaakt als er belijdenis wordt gedaan, met een persoonlijk woordje erin van iedere catechisant.
Het is ook waardevol om dit te bewaren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mcgk

Bericht door mcgk »

Tiberius schreef: Hier ben ik het wel mee eens, ja. Die Bijbels zijn bij GBS rond de 15 euro per stuk, dus voor de kosten hoef je het niet te laten, en je geeft je vrienden iets echts mee. Ik begrijp sowieso niet, dat je je onkerkelijke vrienden geen Bijbel zou geven, los van je belijdenis dienst.
Hoe serieus neem je dan je eigen belijdenis? vraag ik dan af.
Hoe serieus neemt de kerkenraad als ze niet even een liturgie willen maken? Kom op, dit gebeurt overal. Ik kom in verschillende refo kerken, maar in de GG kan men geen liturgien maken. Dan gaat het nog niet eens om de onchristelijken maar ook om de christelijke gasten die normaliter geen Bijbeltje meenemen. Natuurlijk moet je onchristelijken een Bijbel geven mocht je ze uitnodigen maar dat heeft niets te maken met een liturgie. Die hoort gewoon in een belijdenisdienst.... Ik vind het kortzichtig.
Plaats reactie