Het losmaken door belijdenis van de leer, van de lijn tussen Belijdenis en Heilig Avondmaal die er al sinds meer dan 300 jaar is, ook gene argument? Romeinen is geen argument volgens anderen. Wat is er dan een argument?eilander schreef:Overwaarderingen en onderwaarderingen zijn op alle terreinen niet wenselijk, dat kan geen argument zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van het doen van belijdenis van de leer.
Er worden 3 soorten leden door gevormd.
Namelijk Doopleden, belijdende leden (die geloven) en belijdende leden (die niet geloven).
De Bijbel eist geloof, maar als je geloof verwacht bij de belijdenis die je alleen door genade, recht kunt afleggen ben je opeens onbijbels volgens sommigen.
Het gevraag blijkt in de praktijk wel, of onterechte overwaardering van de belijdenis (terwijl het alleen amar belijdenis van de leer is)
en onderwaardering want je je stemt toch alleen maar in met de leer, geloof moet je niet verwachten bij die belijdende leden.
Dat er drie soorten leden ontstaan, kan geen doorslaggevend argument zijn. De scheiding valt ook bij het Heilig Avondmaal: daar horen alleen diegenen aan te gaan die kunnen spreken van een levend geloof in Christus.
Drie soorten leden mag niet verworden tot een soort leer van drie wegen. Dat is wat ik eerder zei over dat de klem wel altijd aangelegd moet worden.
Ik sta ook niet voor dat iedereen, ter afsluiting van de catechisatie, belijdenis van de leer doet, zoals de praktijk in veel kerken wel is. Bij ons staat dit los van elkaar, evenals dat er bij ons kinderen gedoopt kunnen worden van doopleden.
Het enige waar ik voor pleit is dat diegenen die nog niet durven zeggen dat ze een levend geloof in Christus hebben, maar wel de middelen gebruiken, en de Heere zoeken, belijdenis te laten doen als ze daar zelf vrijmoedigheid toe hebben - of beter gezegd: om deze mensen niet af te wijzen bij het belijdenis doen.
Dat houdt inderdaad in dat men belooft bij deze leer te blijven en men zich onder de kerkelijke tucht stelt in het geval dat nodig is.
Als Gods woord en de traditie geen argument zijn. Kijk ook naar wat Jongere zegt.
Belijdenis van de leer doen is een nieuwe leer, en die wijkt af van de traditie.
Zonder genade kan men geen recht antwoord geven op de Doopvragen, de vragen van het doen van geloofsbelijdenis.