Belijdenis

Sheba
Inactief

Re: Belijdenis

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
Sheba schreef:
Wim Anker schreef:Dus @Sheba en @JGW zijn van menig dat er geen ook geen huwelijken kerkelijk bevestigd mogen worden van degenen die ook geen belijdenis (kunnen) doen?

Mogen ze wel trouwen of dat ook niet?
Dus jij vindt dat mensen als ongelovigen het huwelijk in mogen en een zegen over datzelfde huwelijk mogen vragen, aan een God die zij niet tot hun God hebben?
De bijbel koppelt deze zaken niet, nog stelt als voorwaarde dat deze zaken gekoppeld moeten worden. De rigide opvattingen die hier worden tentoongespreid zijn niet houdbaar. De Heere Jezus keurt goede dingen ook niet af bij ongelovigen. Ik zeg ook niet tegen mijn kinderen dat ze niet naar school mogen zolang ze niet geloven. Ook zeg ik niet tegen mijn collega dat hij niet mag werken zolang hij niet gelooft. Nee, ik zeg dat hij moet geloven EN moet werken. Zo ook belijdenis. Men moet geloven EN belijdenis doen. Het is ook niet toegestaan te eten als ongelovige. Moeten we dan stellen dat de gemeente geen eten verstrekt behalve aan de gelovigen?

Overigens stem ik van harte in met de opmerking dat het HA is ingesteld voor degenen die zich tot des Heeren tafel willen begeven. Maar, ter verduidelijking, in het normale spraakgebruik is het normaal als iemand zegt zich tot de huwelijke staat te willen begeven (ik zal wel willen trouwen) terwijl er nog geen aanstaande in beeld is. Dus wat beduidt het woordje "willen"? Dat kan verschillend worden uitgelegd.
@Wim,
Je geeft geen antwoord op mijn vraag.

Ons huwelijksformulier koppelt die twee zaken wel degelijk aan elkaar. En je wilt toch niet zeggen dat ons formulier niet op de Bijbel is gegrond?
Zomaar wat zinnen eruit genomen.

In je hart verzekerd zijn van de gewisse hulpe Gods in uw kruis..
( hoe kan je hiervan verzekerd zijn als je onbekeerd ben?)

Elkaar bijstaan en helpen in alle dingen die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren.
( hoe kan je elkaar bijstaan in de zaken die tot het eeuwige leven behoren als je nog op een dwaalspoor zit?)

Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige vreze Gods, Hem ter eer, en tot hun zaligheid opbrengen.
(Hoe kan je onbekeerd God vrezen, en je kinderen voorleven in die vreze Gods?)

Wie wordt er eigenlijk met die vrome huisvrouw bedoeld? ( een onbekeerde = een goddeloze?)

En wie wordt er eigenlijk bedoeld met godvrezende man? ( een man die nog voor eigen rekening leeft?)

Waar het mij om gaat is dat de nood werkelijke nood moet zijn. En als er sprake is van werkelijke nood zal er geen rust, geen aandacht of wat dan ook zijn voor iets of iemand anders. Dan is er sprake van zielenood. Dat betekent niet dat we niet moeten werken, onze kinderen niet naar school hoeven of alle andere onzin. We hebben onze plichten te vervullen. Maar al deze dingen komen ahw op een heel andere plaats te staan. Je doet het. Maar het verdwijnt ahw naar de achtergrond. En die nood dan bij Hem brengen. Zoeken, bidden, kloppen voortdurend. En Hij zal het schenken. Uit vrije genade alleen! Die nood zet ahw je levensloop stil. Trouwen? Wat trouwen, eerst moet ik weten geborgen te zijn. Werken? Waarvoor, voor wie? Eerst mij geborgen weten.

Al het aardse zal voorbijgaan. Al ons werken zal ijdelheid blijken te zijn op de dag des oordeels als ons leven niet in Christus wordt gevonden. Beseffen we werkelijk dat het 5 voor 12 is?
En ja we hebben onze arbeid. Maar het is pas gezegende arbeid als het een werken verwachtend van de Heere alleen is. Een onbekeerde, een onwedergeboren is een goddeloze. En verwacht het niet van de Heere alleen.

Mbt tot voor wie het heilig avondmaal is ingesteld zegt onze Nederlandse geloofsbelijdenis het volgende in art. 35 :

"Wij geloven en belijden, dat onze Zaligmaker Jezus Christus het Sacrament van het Heilig Avondmaal verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen, die Hij reeds wedergeboren en in zijn huisgezin, hetwelk is zijn Kerk, ingelijfd heeft."

Het is dus niet om ons willen, genegenheid of wat dan ook...
Maar het is Zijn willen om te voeden en onderhouden die wedergeboren zijn. Daarom is het ook zo erg als je gemakzuchtig blijft zitten. Bekeerd.

En het is net zo erg als we gelaten onbekeerd moeten blijven zitten. Als het ons niet tot nood is.

Met de belijdenis vraag je toegang tot de tafel die Hij aangericht heeft voor Zijn kinderen. Hoe kan je toegang vragen als je niet Zijn kind bent? En ben je niet Zijn kind omdat Hij niet wil? Of is het omdat wij niet willen?

Dat willen waar jij over spreekt is helemaal geen recht willen. Want je bent nog een vijand van God. Je wilt helemaal niet. Want dan moet je het alles van Hem verwachten. En daar ben je als vijand nog te hoogmoedig voor...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Erover doorspreken is zinloos denk ik.
KB_

Bericht door KB_ »

om in te gaan op de topicstartpost: in de amerikaanse gemeenten was het altijd de traditie om alle personen een tekst mee te geven. Maar predikanten die oorspronkelijk uit NL komen doen dat vaak niet. Zo was ik een aantal jaar terug bij een dienst met ds. Vogelaar en die gaf alleen een tekst mee voor de groep.. Terwijl die iedere paar weken de cathechisanten les had gegeven en van hart tot hart gesproken had! Maar goed, breek me de bek niet open erover.....
Ivm met familie kom ik vaak in Chilliwack gg: een mooie middengemeente met een middenpredikant. Maar voor belijdenis kom ik daar helaas niet meer! Vliegtickets betalen voor cathechisanten die met de rug naar de gemeente staan, ja zeggen, geen tekst meekrijgen en gelijk weer mogen zitten en dat was de dienst dan. Onderwaardering! wat mooi om te lezen dat in nederland dit niet overal meer zo is in de gg en cgk.

overigens zijn de vragen van Voetius. ik heb ze eens goed gelezen echt niet alleen gebaseerd op de leer. Je moet er wel een beetje een waar geloof voor hebben als je de vragen op je in laat dringen. al met al is belijdenis een goede manier om mensen aan de kerk te binden. als ik met collegas praat dan vinden ze vaak niet de hoeden of de rokken sectarisch, maar het belijdenis doen: jezelf binden aan een kerk waarvan je instemt met alles. ik kan begrijpen dat ze dat vinden. zelf vind ik het een mooie manier om je je leven lang te binden aan een gemeente/kerk. maar hoe leg je dat uit aan collegas.....
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Erover doorspreken is zinloos denk ik.
@WimA
Ho ho,
Volgens mij ben jij degene die geen antwoord geeft op een vraag die ik stel. Ondanks dat, licht ik het e.a. toe. En daar kan je iets tegenin brengen. Maar dan komt deze reactie?
Een beetje flauw, vind je niet? :nonnon

Ik vind het erg opvallend worden dat als mensen het er niet mee eens lijken te zijn of zich terugtrekken of geen antwoorden of reactie op aangedragen argumenten geven. Niet sterk. Ik had jullie daar echt wel wat hoger in staan.
Coosje

Bericht door Coosje »

Prediker 7-16a
Wees niet al te rechtvaardig en houd uzelven niet al te wijs.

Kom van die hoge toren af Sheba in het dal en ga van daaruit onderwijzen als je daar lust in hebt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Sheba schreef:Ik vind het erg opvallend worden dat als mensen het er niet mee eens lijken te zijn of zich terugtrekken of geen antwoorden of reactie op aangedragen argumenten geven. Niet sterk. Ik had jullie daar echt wel wat hoger in staan.
Dat heeft - wat mij betreft althans - te maken met de manier waarop je je bijdragen levert. Je zou dus ook eens aan je eigen toonzetting kunnen denken.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Coosje schreef:Prediker 7-16a
Wees niet al te rechtvaardig en houd uzelven niet al te wijs.

Kom van die hoge toren af Sheba in het dal en ga van daaruit onderwijzen als je daar lust in hebt.
Nou, hoog op de toren zit ik zeker niet. Noch heb ik lust om de ander te "vangen".
Deze tekst is me dan nu ook even een raadsel. En ik heb een beetje het vermoeden dat deze tekst nu wordt misbruikt.

Deze tekst ziet in ieder geval niet op het reageren op "dwalingen"
En dat is wat ik heb gedaan.

Ik meen uit de grond van mijn hart, en niet om hoog van de toren te blazen, maar zeg het met alle liefde dat er gedwaald wordt. Door belijdenissen zonder geloof te mogen afleggen. Het is niet volgens de Schrift.
Wanneer er gevraagd wordt om op teksten te reageren als Rom 10 etc. Wordt dat door de betreffende personen niet gedaan. Of men legt een reactie neer om bij voorbaat al aan te kondigen geen reactie meer te geven. Of m'n komt niet verder als zinloos...

Verder heb ik gereageerd op een vraag die direct aan JGW en mij is gesteld. Daar wordt op een flauwe manier mee omgegaan. Aangezien degene die dat doet naar anderen ook niet altijd zachtkens handelt, denk ik dat hij daar wel tegen kan ;)

Wanneer er gewoon gezegd wordt ik ben het daar en daarom niet mee eens, prima.

Mijn reactie komt voort uit het feit de wijze waarop gereageerd wordt.

Toonzetting wil ik best rekening mee houden. Maar als dat betekent dat dwalingen niet meer benoemd of weerlegd mogen worden. Valt er nog weinig te zeggen.
En is met de woorden van WimA een discussie forum zinloos.
::bye
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Doorspreken is zinsloos als men Romeinen 10v9-10 negeert. Alleen RefoCalvinist heeft er op gereageerd maar anderen die geloof onnodig vinden voor belijdenis omzeilen deze tekst en dat is wel kenmerkend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:Doorspreken is zinsloos als men Romeinen 10v9-10 negeert. Alleen RefoCalvinist heeft er op gereageerd maar anderen die geloof onnodig vinden voor belijdenis omzeilen deze tekst en dat is wel kenmerkend.
Ik vind het op z'n minst jammer dat je de mening van je opponenten op deze manier weergeeft. Niemand zegt hier dat geloof onnodig is voor belijdenis. Er wordt wel een spanningsveld benoemd, en dat spanningsveld lossen jullie (JGW en Sheba in elk geval) op door jullie stellingname. Duidelijk is het zeker, maar ik zie daar niet de pastorale toon in terug die ik bij veel oudvaders bijvoorbeeld wel tegen kom.

Romeinen 10:9 en 10 geeft duidelijk de ernst aan van het belijdenis doen: het moet gaan om een belijdenis van het hart, van een persoonlijke Christuskennis. Die klem moet altijd gevoeld worden.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

@Eilander,
Mag ik dit even in herinnering roepen?
die vragen staan namelijk nog steeds open.

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Veel van de Hollandse, Engelse, Schotse oudvaders wisten toch deze duidelijkheid (alleen in Christus is het leven) te combineren met een pastorale aanpak, en dat is wat anders dan wat ik hier nogal eens lees: tobbers kunnen hier wel inpakken.

Dan lees ik liever Bunyan, Costerus, à Brakel, en vele anderen. Die maken je niets wijs maar ook niet moedeloos.
Wat is er onpastoraal aan om echte tobbers op Christus alleen te wijzen. Om het leven alleen in Hem te zoeken en te vinden?
Wat is er pastoraal aan om mensen die dat leven nog niet in Hem zoeken en vinden de illusie te geven dat ze al wat zijn terwijl ze er (nog) buiten staan?
Ik neem aan dat je die vragen niet aan mij stelt.
In principe stel ik die vragen wel aan jou.

Ik kreeg namelijk de indruk dat jouw citaat een reactie was op wat ik geschreven had.
Maar als dat niet zo is, dan haal ik mijn vraag uiteraard weg...
En anders zou ik die vragen graag beantwoord zien.
Zou je alsjeblieft duidelijk willen maken wat jij met die klem in bovenstaande post bedoeld?

Bedoel je met klem geen Christuskennis dus geen belijdenis? Want geen Christuskennis is geen geloof?
Of bedoel je. Geen Christuskennis, wel belijdenis, in de hoop op toekomstig geloof of zoiets?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Sheba schreef:Wat is er onpastoraal aan om echte tobbers op Christus alleen te wijzen. Om het leven alleen in Hem te zoeken en te vinden?
Wat is er pastoraal aan om mensen die dat leven nog niet in Hem zoeken en vinden de illusie te geven dat ze al wat zijn terwijl ze er (nog) buiten staan?
Deze vragen wil ik niet beantwoorden omdat je het antwoord al lang weet - en ook omdat niemand het hiermee oneens is. Anders gezegd: deze vragen zijn gewoon geen reactie op iets wat ik heb geschreven.
Sheba schreef: Zou je alsjeblieft duidelijk willen maken met wat jij met die klem bedoeld?
Dat iemand die de middelen waarneemt, er blijk van geeft de Heere te zoeken waar Hij te vinden is (namelijk in Zijn Woord), en uit de vruchten bewijst dat hij iemand is die door de opstellers van de Dordtse Leerregels H1 par.16 bedoeld is -- zo iemand zou ik, als hij daar vrijmoedigheid toe heeft, graag belijdenis laten doen.
Maar de klem bestaat dan wel daarin dat hij nooit rust aangepraat mag worden buiten Christus. Of met de woorden van de DL: hij moet staan naar overvloediger genade.

Het lijkt erop alsof je het met de woorden van deze paragraaf niet eens bent. Dat mag misschien ook wel, omdat het Gods Woord niet is. Maar ik zou dan wel graag de dwaling in dat artikel onderbouwd zien.
Desiree

Bericht door Desiree »

Zou je van de naam belijdenis niet beter een ander woord kunnen maken. Volwassenlidmaatschap of iets dergelijks.

En dan voor je de eerste keer aan het Heilig Avondmaal deelneemt, dan kan dan op elke leeftijd, openbare belijdenis van je geloof doen.

Belijdenis van de leer, is dat geen noodoplossing, dus geen goede oplossing?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

helma

Bericht door helma »

Ja zo heet het in veel gemeentes. En dat is dan inderdaad een betere benaming.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:Wat is er onpastoraal aan om echte tobbers op Christus alleen te wijzen. Om het leven alleen in Hem te zoeken en te vinden?
Deze vragen wil ik niet beantwoorden omdat je het antwoord al lang weet - en ook omdat niemand het hiermee oneens is. Anders gezegd: deze vragen zijn gewoon geen reactie op iets wat ik heb geschreven.
Sheba schreef: Zou je alsjeblieft duidelijk willen maken met wat jij met die klem bedoeld?
Dat iemand die de middelen waarneemt, er blijk van geeft de Heere te zoeken waar Hij te vinden is (namelijk in Zijn Woord), en uit de vruchten bewijst dat hij iemand is die door de opstellers van de Dordtse Leerregels H1 par.16 bedoeld is -- zo iemand zou ik, als hij daar vrijmoedigheid toe heeft, graag belijdenis laten doen.
Maar de klem bestaat dan wel daarin dat hij nooit rust aangepraat mag worden buiten Christus. Of met de woorden van de DL: hij moet staan naar overvloediger genade.

Het lijkt erop alsof je het met de woorden van deze paragraaf niet eens bent. Dat mag misschien ook wel, omdat het Gods Woord niet is. Maar ik zou dan wel graag de dwaling in dat artikel onderbouwd zien.
De fundamentele dwaling is volgens mij dat er genade wordt toegekend aan hen die zeggen die genade (nog) niet te kennen.

Wbt de DL regels.
Ik heb het gevoel dat deze paragraaf voor het verkeerde doel wordt aangehaald. Mensen die de genade niet kennen belijdenis af te laten leggen over iets wat zij nog niet kennen.

Waarom? Het betreffende paragraaf staat in het stukje over verkiezing en verwerping. Dat mensen, die dat levend geloof ( nog) niet krachtig gevoelen ( dat geeft aan dat het wel nodig is en dat ze het niet kennen) en die schrikken van die verwerping niet mismoedig moeten worden, maar de genademiddelen moeten grijpen. Omdat doorgaans de Geest door het Woord werkt, om hen dat krachtige levende geloof te schenken. Overvloediger moet je misschien wel lezen als overvloedige. Zoals je nu tegen een klein kind zegt. Als je groter bent dan... Dat betekent niet dat het kind nu, op dit moment groot is.
Ik denk dat omdat als je de rest van de DL erbij leest er gesproken wordt over de krachtige wedergeboorte.
Ze moeten zich dus niet lam laten slaan door de verwerping, maar juist nog vlijtiger de genademiddelen grijpen.
Er staat niets over belijden, of dat ze wedergeboren zijn.
En daar tegenover staan de mensen die zich aan de zonden hebben overgegeven. Voor hen is de verwerping wel een verschrikking zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Lees daarnaast ook eens paragraaf 12 van hfst 3 en 4 waar over de wedergeboorte gesproken wordt als daadwerkelijk geloven door God gewerkt. En lees daarna ook paragraaf 13. Waar staat dat de gelovige weet en voelt , dat zij door deze genade Gods met het hart geloven , en hun Zaligmaker liefhebben.

Dat zijn dus de wedergeborenen, waar gelovigen volgens de DL zelf. En ik ga ervan uit dat er in DL 1 paragraaf 16 gedoeld wordt op mensen die dat (nog) niet kennen. Anders zou de DL zichzelf tegenspreken.
Laatst gewijzigd door Sheba op 23 feb 2016, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Sheba schreef: .....Dat mensen, die dat levend geloof ( nog) niet krachtig gevoelen ( dat geeft aan dat het wel nodig is en dat ze het niet kennen) .........
Het niet krachtig gevoelen betekend niet dat het er niet is. Zie de Kanaänitische vrouw, de bloedvloeiende vrouw, de blindgeborene.... Enz. Enz.
Plaats reactie