Lukt het met karikaturen maken?RefoCalvinist schreef:Nee klopt dat is geen geloof. Maar geloof is geen bestelling bij de McDrive: bij het paaltje zeggen we dat we geloof willen, bij het betaalraampje geven we ons leven en bij het ontvangst raampje gaan we het consumeren. Sorry het klinkt wellicht hard, maar dit is jongeren de bloemenhoven insturen; geloof eisen voor geloofsbelijdenis! Geloof is een gave Gods, wat een vrucht is van de wedergeboorte. Wedergeboorte is de noodzaak voor ons gehele leven. En ik vraag mij dat af of je dat wel als eis kan stellen, mijn inziens vraag je dan van jongeren een onmogelijk iets. Zoals ik al zei het is in een punt des tijds in de Vrederaad besloten. Of we moeten een gemeente voorstaan van alleen maar ware gelovigen, de Labadisten achterna.Zita schreef:Maar welke bijbelse grond is er om voor openbare geloofsbelijdenis geloof niet als voorwaarde te stellen? Jij zegt: het Zou mooi zijn als jongeren dat zouden kunnen.' Ik zeg: 'Je mag alleen belijdenis van het geloof afleggen als je geloof hebt.' Een verlangen naar geloof of een hartenkreet om geloof is mooi, maar het is geen geloof.RefoCalvinist schreef:Ja daar gaat het over het belijden van hét geloof. Maar valt dit belijden samen met de openbare belijdenis?Johann Gottfried Walther schreef:RefoCalvinist, zegt jou Romeinen 10 echt helemaal niets?
Daar gaat het toch over belijden en geloof.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
Dat is de vraag die je in alle eerlijkheid moet stellen. Ja het zou mooi zijn als jongeren dat zouden kunnen.
Dat zou een wonder van vrije genade zijn (!), maar het is niet "ik ga geloven, dus ik kan belijdenis doen".
Een mens moet eerst wederomgeboren zijn en dat is in een punt des tijds bepaald in de Vrederaad.
Dan geef ik God niet de schuld van onze onbekeerlijkheid. Wij hebben het recht niet om onbekeerd voort te leven.
Maar ik vind het serieus van weinig wijsheid getuigen om mensen te dwingen (want zo komt het bij mij over) dat er geloof moet zijn bij het doen van openbare belijdenis. De eis ligt er niet alleen voor de belijdenis, maar in heel ons leven. God eist van ons geloof en bekering! En wij hebben geen enkel recht of geldige reden om daar geen gehoor aan te geven. Maar zalig worden is niet iets wat de mens doet, maar is iets dat God doet! En daarom laat belijdenis van het geloof maar een hartenkreet zijn tot God. Als het met meer is, dan mogen we de Heere daarvoor danken!
Gods woord spelt de eis tot geloof en bekering de Bijbel door. De profeten worden niet moe om op te roepen tot geloof en bekering,
de prediking van Johannes de Dopen en van Christus Zelf begint er zelfs mee !