CGK en PKN - samen
Re: CGK en PKN - samen
@Klavart, je moet ook wel verder lezen na het woord "ja". Daarin staat de motivatie die ik althans erbij zou willen geven. Verder weet ik het ook niet.
Met alle gepraat over welke kerk de voortzetting is van welke kerk kom je niet verder. Het enige dat je daarmee heel, heel misschien oplost is de vraag, wie er gelijk had en wie niet, en die vraag is niet relevant. Veel belangrijker is om te kijken hoe het er aan toe gaat in de betreffende kerken.
Je hebt gelijk, hoor. Of de Christus naar de Schrift wordt gepreekt, dat is van belang.Marco schreef:Met alle gepraat over welke kerk de voortzetting is van welke kerk kom je niet verder. Het enige dat je daarmee heel, heel misschien oplost is de vraag, wie er gelijk had en wie niet, en die vraag is niet relevant. Veel belangrijker is om te kijken hoe het er aan toe gaat in de betreffende kerken.
Dan van mij de vraag.eilander schreef:Je hebt gelijk, hoor. Of de Christus naar de Schrift wordt gepreekt, dat is van belang.Marco schreef:Met alle gepraat over welke kerk de voortzetting is van welke kerk kom je niet verder. Het enige dat je daarmee heel, heel misschien oplost is de vraag, wie er gelijk had en wie niet, en die vraag is niet relevant. Veel belangrijker is om te kijken hoe het er aan toe gaat in de betreffende kerken.
1) Wat is het verschil tussen de PKN en de HHK in wat zij officieel belijden. (En dan heb ik het over de landelijke kerk en niet plaatselijke gemeenten) als plaatselijke gemeente maak je onderdeel uit van de landelijke kerk. En heb je als gemeente ook aan de orde en belijdenisgeschriften van de landelijke kerk te houden.
2) En wat was de belijdenis van de oude Herv. kerk ( met al haar gebreken).
3) als Christus naar de Schrift gepredikt moet worden, moet dat dan ook niet in wat de kerk belijd tot uitdrukking komen?
Het is inderdaad een principieel punt. Met deze consequentie. Dat als er in strijd wordt gepredikt met de gereformeerde leer je in de PKN dat mag doen. En in de HHK niet.
Ik ga deze vragen niet beantwoorden, @Sheba. De vragen zijn off-topic (hier heb ik ook zelf aan meegewerkt natuurlijk...) en verder zijn het m.i. geen echte vragen, maar stellingnames.
Wat fijn dat de gebruikers van de Ontmoetingskerk het goed met elkaar kunnen vinden. Dat lijkt mij erg verheugend nieuws.
Mensen die menen dat de PKN niet de voortzetting van de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk is, kunnen daar toch vast een ander draadje voor openen? Of even terugzoeken naar de tijd van de meest recente afscheiding. Het is mij een raadsel waarom iemand zoiets kan ontkennen, maar goed, daar is een heel nieuwe kerk voor opgericht.
Mensen die menen dat de PKN niet de voortzetting van de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk is, kunnen daar toch vast een ander draadje voor openen? Of even terugzoeken naar de tijd van de meest recente afscheiding. Het is mij een raadsel waarom iemand zoiets kan ontkennen, maar goed, daar is een heel nieuwe kerk voor opgericht.
Ikm denk dat er niet zozeer een verschil is met leerstellingen en belijdenis maar meer met benadrukking.
We belijden allemaal hetzelfde alleen bij de één ligt de nadruk wat meer op dit en bij de ander op dat.
Om een voorbeeld te geven, Bij de dienst van de CGK waar ik was leest men onder leiding van de predikant ook uit de 3FVE, bij een PKN dienst heb ik dat nooit echt meegemaakt, hoewel we beiden de formulieren onderschrijven.
We belijden allemaal hetzelfde alleen bij de één ligt de nadruk wat meer op dit en bij de ander op dat.
Om een voorbeeld te geven, Bij de dienst van de CGK waar ik was leest men onder leiding van de predikant ook uit de 3FVE, bij een PKN dienst heb ik dat nooit echt meegemaakt, hoewel we beiden de formulieren onderschrijven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
- JolandaOudshoorn
Grappig dat je dat zegt. Bij ons, een PKN gemeente, wordt regelmatig uit de 3FvE gelezen en ook wel behandeld in de leerdiensten.Van Ewijk schreef:Ikm denk dat er niet zozeer een verschil is met leerstellingen en belijdenis maar meer met benadrukking.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wij hebben ook leerdiensten gehad over de DL.JolandaOudshoorn schreef:Grappig dat je dat zegt. Bij ons, een PKN gemeente, wordt regelmatig uit de 3FvE gelezen en ook wel behandeld in de leerdiensten.Van Ewijk schreef:Ikm denk dat er niet zozeer een verschil is met leerstellingen en belijdenis maar meer met benadrukking.
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn schreef: Grappig dat je dat zegt. Bij ons, een PKN gemeente, wordt regelmatig uit de 3FvE gelezen en ook wel behandeld in de leerdiensten.
Dat kan, Bij ons ligt de nadruk meer op de zang, lezingen en de preek, voorafgaand door gebed.Hendrikus schreef: Wij hebben ook leerdiensten gehad over de DL.
De prediking vanuit de Heilige schrift staat daarin ten alle tijden centraal, met daarin verwijzingen vanuit de schrift naar actuele toestanden in de wereld.
En alhoewel meerdere diensten in verschillende gebouwen vinden deze enkel en gelijktijdig plaats op Zondagmorgen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''