CGK en PKN - samen
CGK en PKN - samen
Mag het een onsje meer zijn? vroeg ds. van der Rhee zich af op zijn weblog.
Afgelopen jaarwisseling vonden er in de Ontmoetingskerk in Capelle aan den IJssel historische kerkdiensten plaats. De kerkdiensten van oudejaarsavond en nieuwjaarsmorgen waren voor het eerst gezamenlijke kerkdiensten. Vooralsnog maken ze deel uit van een proces van samensprekingen dat vermoedelijk en hopelijk in 2016 zal worden afgerond. Vandaar ook dat de gemeentes bij elkaar op bezoek waren en er nog geen gezamenlijke verantwoordelijkheid was, gedragen door een samengestelde kerkenraad uit beide gemeentes. Daarvoor is het nodig toestemming te vragen van beide classes.
Maar nu al werd het 'samen kerken' als heel bijzonder ervaren. En terecht! Is het niet bijzonder dat na 181 jaar van gescheiden optrekken een PKN- en een CGK-gemeente elkaar weer vinden rondom een geopende Bijbel?
http://www.vanderrhee.blogspot.nl/2016/ ... -zijn.html
Wat vinden de overgebleven CGKers (en PKNers) van deze wens?
Afgelopen jaarwisseling vonden er in de Ontmoetingskerk in Capelle aan den IJssel historische kerkdiensten plaats. De kerkdiensten van oudejaarsavond en nieuwjaarsmorgen waren voor het eerst gezamenlijke kerkdiensten. Vooralsnog maken ze deel uit van een proces van samensprekingen dat vermoedelijk en hopelijk in 2016 zal worden afgerond. Vandaar ook dat de gemeentes bij elkaar op bezoek waren en er nog geen gezamenlijke verantwoordelijkheid was, gedragen door een samengestelde kerkenraad uit beide gemeentes. Daarvoor is het nodig toestemming te vragen van beide classes.
Maar nu al werd het 'samen kerken' als heel bijzonder ervaren. En terecht! Is het niet bijzonder dat na 181 jaar van gescheiden optrekken een PKN- en een CGK-gemeente elkaar weer vinden rondom een geopende Bijbel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: CGK en PKN - samen
Ik ben CGK'er noch PKNer, maar heb wel zo mijn bedenkingen, als ik dat als buitenstaander mag opmerken, hoewel... buitenstaander? Misschien toch teveel gezegd. Als de CGK op zou gaan in de PKN hoeven we denk ik, niet te veel te speculeren om te vermoeden dan er iets dergelijks gaat gebeuren als toen de PKN werd gevormd, en de trouwste kerkgangers buiten de deur kwamen te staan. Eenheid ten koste van alles? Ik denk dat dat een stap te ver is.Mara schreef:Mag het een onsje meer zijn? vroeg ds. van der Rhee zich af op zijn weblog.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waarom zouden ze buiten de deur komen te staan? Ik denk dat er binnen de PKN voor iedereen ruimte is.-DIA- schreef:Ik ben CGK'er noch PKNer, maar heb wel zo mijn bedenkingen, als ik dat als buitenstaander mag opmerken, hoewel... buitenstaander? Misschien toch teveel gezegd. Als de CGK op zou gaan in de PKN hoeven we denk ik, niet te veel te speculeren om te vermoeden dan er iets dergelijks gaat gebeuren als toen de PKN werd gevormd, en de trouwste kerkgangers buiten de deur kwamen te staan. Eenheid ten koste van alles? Ik denk dat dat een stap te ver is.Mara schreef:Mag het een onsje meer zijn? vroeg ds. van der Rhee zich af op zijn weblog.
Even off-topic; het zou mooi zijn als dit binnen de GG ook mogelijk zou worden.
Misschien is dat dan ook wel het probleem van de PKN: Dat er voor alles en iedereen ruimte is.
Ik ben PKN, maar dat doet er wat mij betreft verder niet toe.
Waar het mij in dit soort gevallen om gaat is de vraag ''wat zijn de gewetensbezwaren?''
Waarom word de ene kerk ''lichter'' bevonden dan de andere?
Zijn de verschillen voor het geweten echt zo daadwerkelijk zo onoverbrugbaar?
Ik hoef hier op geen persoonlijk tot mij gericht antwoord, ik heb liever dat ieder dat voor zichzelf invult.
Gaat het er om dat er bij de erediensten gebruikt word gemaakt van een andere Bijbelvertaling?
(Bij ons is dat vaak de NBV)
Is het dat de ene kerk veel meer op ''de wereld'' is gericht dan de andere?
Misschien de luchtigere toonzetting bij de diensten?
Waar ik wel graag zelf persoonlijk antwoord op wil geven is waarom het bezwaarlijk is dat in een bepaalde kerk ''iedereen'' welkom is.
Is het Evangelie van de Heere niet voor iedereen bedoeld?
Horen de Godshuizen dan niet voor iedereen open te staan?
Is het bezwaarlijk als ik als individuele kerkganger eens een ''zwaardere'' kerk binnen stap en zo ja, word ik dan de deur gewezen?
Ik moet u persoonlijk wel iets vertellen, bij ons in de gemeente vinden ook wel eens oecumenische diensten plaats samen met de plaatselijke Katholieke kerk, ik moet zeggen dat dit voor mij ook niet echt een droom is die uitkomt dus liever sla ik een dergelijke dienst over.
Echter, protestantse kerken onderling onder elkaar die de 3FVE onderschrijven moeten er toch wel met elkaar uit zien te komen?
Ikzelf zou wel eens een kerkdienst van de CGK bij willen wonen.
Waar het mij in dit soort gevallen om gaat is de vraag ''wat zijn de gewetensbezwaren?''
Waarom word de ene kerk ''lichter'' bevonden dan de andere?
Zijn de verschillen voor het geweten echt zo daadwerkelijk zo onoverbrugbaar?
Ik hoef hier op geen persoonlijk tot mij gericht antwoord, ik heb liever dat ieder dat voor zichzelf invult.
Gaat het er om dat er bij de erediensten gebruikt word gemaakt van een andere Bijbelvertaling?
(Bij ons is dat vaak de NBV)
Is het dat de ene kerk veel meer op ''de wereld'' is gericht dan de andere?
Misschien de luchtigere toonzetting bij de diensten?
Waar ik wel graag zelf persoonlijk antwoord op wil geven is waarom het bezwaarlijk is dat in een bepaalde kerk ''iedereen'' welkom is.
Is het Evangelie van de Heere niet voor iedereen bedoeld?
Horen de Godshuizen dan niet voor iedereen open te staan?
Is het bezwaarlijk als ik als individuele kerkganger eens een ''zwaardere'' kerk binnen stap en zo ja, word ik dan de deur gewezen?
Ik moet u persoonlijk wel iets vertellen, bij ons in de gemeente vinden ook wel eens oecumenische diensten plaats samen met de plaatselijke Katholieke kerk, ik moet zeggen dat dit voor mij ook niet echt een droom is die uitkomt dus liever sla ik een dergelijke dienst over.
Echter, protestantse kerken onderling onder elkaar die de 3FVE onderschrijven moeten er toch wel met elkaar uit zien te komen?
Ikzelf zou wel eens een kerkdienst van de CGK bij willen wonen.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 02 jan 2016, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-
Er kwamen bij de vorming van de PKN, de volkskerk, nooit kerkgangers buiten de deur staan. Er waren wel kerkgangers die zelf de deur achter zich dichttrokken en zo een een afgescheiden kerk vormden.-DIA- schreef: Ik ben CGK'er noch PKNer, maar heb wel zo mijn bedenkingen, als ik dat als buitenstaander mag opmerken, hoewel... buitenstaander? Misschien toch teveel gezegd. Als de CGK op zou gaan in de PKN hoeven we denk ik, niet te veel te speculeren om te vermoeden dan er iets dergelijks gaat gebeuren als toen de PKN werd gevormd, en de trouwste kerkgangers buiten de deur kwamen te staan. Eenheid ten koste van alles? Ik denk dat dat een stap te ver is.
Daar ben ik juist nieuwsgierig naar, naar de motivatie en overwegingen van deze groep.Curatorium schreef:Er kwamen bij de vorming van de PKN, de volkskerk, nooit kerkgangers buiten de deur staan. Er waren wel kerkgangers die zelf de deur achter zich dichttrokken en zo een een afgescheiden kerk vormden.-DIA- schreef: Ik ben CGK'er noch PKNer, maar heb wel zo mijn bedenkingen, als ik dat als buitenstaander mag opmerken, hoewel... buitenstaander? Misschien toch teveel gezegd. Als de CGK op zou gaan in de PKN hoeven we denk ik, niet te veel te speculeren om te vermoeden dan er iets dergelijks gaat gebeuren als toen de PKN werd gevormd, en de trouwste kerkgangers buiten de deur kwamen te staan. Eenheid ten koste van alles? Ik denk dat dat een stap te ver is.
Laat ik allereerst vooropstellen dat ik éénieder in zijn geweten respecteer.
Maar buiten dat, is in een enkel kerkverband, hoe klein dat ook, elke gelovige gelijk in persoonlijke overtuiging met de ander?
Is dat individuele verschil kleiner dan dat je hetzelfde principe met verschillende kerkverbanden zou trekken?
@van Ewijk: het probleem van "iedereen is welkom" is niet dat iedereen de diensten mag bezoeken. Ik ken geen kerk waar dat niet mag.
Wel is een probleem dat iedereen lid kan worden, ook als men niet wil leven naar Schrift en belijdenis.
Nog groter is het probleem als iedereen mag voorgaan, tot de atheïst aan toe.
Over de combi CGK-PKN heb ik niet echt een mening.
Wel is een probleem dat iedereen lid kan worden, ook als men niet wil leven naar Schrift en belijdenis.
Over de combi CGK-PKN heb ik niet echt een mening.
- Niet meer zo actief -
Als dat laatste het geval zou zijn dan zou ik inderdaad gelijk ter plekke mijn jas aantrekken en naar huis gaan.Mannetje schreef: Wel is een probleem dat iedereen lid kan worden, ook als men niet wil leven naar Schrift en belijdenis.
Maar ik als PKN'er kan zeggen dat ik nog nooit een atheïst bij ons op de kansel heb gezien. (waarom zou zo iemand ook per se in een kerk willen preken?)
Maar afijn, het zijn tot nu toe altijd afgestudeerde erkende en gelovige predikanten geweest, let wel van Lutherse oorsprong t/m NH .
Daarbij vraag ik mijzelf ook ernstig af in hoeverre iemand die niet wil leven naar de schrift en belijdenis anno 2016 überhaupt lid zou willen worden van een kerkgemeenschap?
Laten we eerlijk zijn, bij de gemeenten die buiten de kerkdeur en vaste manier hebben om naar schrift en belijdenis met elkaar samen te leven is het meestal een zaak van lokale samenhang en plaatselijke cultuur.
Laat ik als voorbeeld eens Staphorst en Urk noemen, daar zijn de gemeenteleden ook buiten de kerk bij elkaar geconcentreerd en op elkaar aangewezen, bij grote steden en andere gebieden waar de bevolkingssamenstelling continu veranderd zal ieder inderdaad een andere invulling geven aan het christelijk leven.
Ik bedoel, als ik hier in Tiel naar de kerk ga, hoe kan ik me ervan vergewissen dat diegene die naast me zit leeft naar de leer? of hij/zij het omgekeerde bij mij?
Buiten de diensten zien we elkaar zelden of nooit.
En diegenen die ik wel ken en zie geven inderdaad een christelijke invulling aan hun leven, zij het op eigen manier.
Moraal van het verhaal: ik vraag mijzelf terdege af af samenvoeging in naam uiteindelijk wat veranderd aan het lokale karakter van kerkelijke normen en waarden, wellicht dat je misschien eens een andere dominee op de kansel krijgt maar in hechte gemeenschappen zal het wat betreft aan het leven zowel binnen en buiten de kerkdeur weinig veranderen.
En corrigeer me als ik het mis heb, maar zijn deze lokale hechte gemeenten nu juist niet de spil en de ruggengraat die het overgrote deel van de CGK vormen?
- Johann Gottfried Walther
Er was die dominee Hendrikse en die dominee die in Nunspeet (?) niet meer de kansel op mocht van zijn eigen kerkenraad...Van Ewijk schreef: Maar ik als PKN'er kan zeggen dat ik nog nooit een atheïst bij ons op de kansel heb gezien. (waarom zou zo iemand ook per se in een kerk willen preken?)
Maar afijn, het zijn tot nu toe altijd afgestudeerde erkende en gelovige predikanten geweest, let wel van Lutherse oorsprong t/m NH .
en er zijn voorbeelden van vroeger.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik heb ook niet gezegd dat ze er niet zijn, ik zei alleen dat ik ze nog nooit bij ons in de gemeente op de kansel heb gezien.Johann Gottfried Walther schreef:Er was die dominee Hendrikse en die dominee die in Nunspeet (?) niet meer de kansel op mocht van zijn eigen kerkenraad...Van Ewijk schreef: Maar ik als PKN'er kan zeggen dat ik nog nooit een atheïst bij ons op de kansel heb gezien. (waarom zou zo iemand ook per se in een kerk willen preken?)
en er zijn voorbeelden van vroeger.
En zover als ik het PKN-bestuur van mijn gemeente ken komen die er ook niet.
En bovendien zijn deze gevallen voor zover ik weet (even mijn huiswerk gedaan) op één of andere manier toch uitgelopen op het feit dat deze mensen hun kerkelijk ambt zijn kwijtgeraakt of op zijn minst niet meer mogen uitoefenen?
Kortom, wat heeft de PKN als op zichzelf staand geheel dan eigenlijk met het individuele besluit tot afval van deze mensen te maken?
In mijn optiek net zo veel als de CGK met afvallige gemeenteleden die kerk en leer de rug toegekeerd hebben en daar dan later één of ander boek over schrijven.
Vreemd dat je dan toch meedoet in de discussie.Mannetje schreef: Over de combi CGK-PKN heb ik niet echt een mening.
Waarschijnlijk heb je die mening wel, voor jezelf, maar zet je die hier niet neer.
Het probleem zit m erin dat zowel de CGK als de PKN heel verschillend zijn, plaatselijk.
Er zijn PKN diensten waar ik aangenaam gekerkt heb.
En dan zou ik geen bezwaar hebben.
Maar de PKN is net zo breed als de CGK en DAT is nu het grootste probleem waar we tegenaan lopen.
Wij hadden deze ds een tijdje geleden op de kansel en toen begreep ik het eigenlijk al dat hij hier een enorme voorstander van was.
M.i. gaat het niet ten diepste om het slechten van kerkmuren, maar om iets anders.
Het binnenhalen van andere kerkgenootschappen kan niet ongestraft, het zal altijd invloed hebben op de prediking.
Dat kan juist goed zijn, maar ook ten kwade keren.
Komt er geen verwatering? Daar ben ik nu bang voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Waarom de HHK niet de PKN is mee ingegaan?Van Ewijk schreef:Daar ben ik juist nieuwsgierig naar, naar de motivatie en overwegingen van deze groep.Curatorium schreef:Er kwamen bij de vorming van de PKN, de volkskerk, nooit kerkgangers buiten de deur staan. Er waren wel kerkgangers die zelf de deur achter zich dichttrokken en zo een een afgescheiden kerk vormden.-DIA- schreef: Ik ben CGK'er noch PKNer, maar heb wel zo mijn bedenkingen, als ik dat als buitenstaander mag opmerken, hoewel... buitenstaander? Misschien toch teveel gezegd. Als de CGK op zou gaan in de PKN hoeven we denk ik, niet te veel te speculeren om te vermoeden dan er iets dergelijks gaat gebeuren als toen de PKN werd gevormd, en de trouwste kerkgangers buiten de deur kwamen te staan. Eenheid ten koste van alles? Ik denk dat dat een stap te ver is.
Laat ik allereerst vooropstellen dat ik éénieder in zijn geweten respecteer.
Maar buiten dat, is in een enkel kerkverband, hoe klein dat ook, elke gelovige gelijk in persoonlijke overtuiging met de ander?
Is dat individuele verschil kleiner dan dat je hetzelfde principe met verschillende kerkverbanden zou trekken?
Heel simpel omdat de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk van toen ophield met bestaan. Er werd een nieuwe kerk gevormd met belijdenisgeschriften die we niet meer gereformeerd konden noemen.
@curatorium
De deur hebben ze nooit achter zich dichtgetrokken. De deur was er gewoon niet meer... De kerk was "gesloopt" Zij hebben ook nooit hun lidmaatschap van de toenmalige hervormde kerk opgezegd. Sterker nog. De Hersteld Hervormde Kerk ziet zich als een voortzetting van de oude Hervormde Kerk.
Daarnaast deed het en doet het nog steeds pijn dit hele gebeuren. Er zijn aan alle kanten diepe wonden geslagen...
En ja, ook voor de scheuring kon er (te) veel mee door in de Hervormde Kerk. Maar in de grond was haar belijdenis nog zuiver. Dus dan hebben we het niet over een persoonlijk belijden. Maar het belijden van een kerk.
En we ons nog steeds verbonden met een ieder die inderdaad de gereformeerde belijdenis belijden ( persoonlijk) binnen en buiten de PKN.
Maar wij kunnen voor onszelf niet lid zijn van een kerk die in de grond van haar belijden zaken heeft waar we grote moeite mee hebben. Of anders gezegd zaken niet belijd. Daar kunnen wij geen ja op zeggen.
Ik denk dat er op dit forum vast wel een draadje te vinden is waar het een en ander wordt uitgelegd.
Laatst gewijzigd door Sheba op 02 jan 2016, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Zoals ik al aangaf in mijn derde post alhier, het is ook een kwestie van lokale cultuur en samenhang.Mara schreef:Komt er geen verwatering? Daar ben ik nu bang voor.
Ik denk dat een tijdelijke of nieuwe predikant heus wel rekening houd met de gevoelens en gewenning van zijn kerkleden en zijn preken en verdere diensten daar op afstemt.
In een hechte lokale kerkgemeenschap zie ik die cultuuromslag naar verwatering in ieder geval niet snel gebeuren.
Dat is een beslissing die ik natuurlijk niet voor u kan nemen.Sheba schreef: Maar wij kunnen voor onszelf niet lid zijn van een kerk die in de grond van haar belijden zaken heeft waar we grote moeite mee hebben. Of anders gezegd zaken niet meer belijd. Daar kunnen wij geen ja op zeggen.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik al volwassen gedoopte in de eerste plaats ter kerke kom voor mijn Heer en Herder Jezus Christus.
Ik had als zoekende de volgende drie lokale keuzes, oftewel de RKK, de PKN of de verschillende evangelische gemeenten die hier een zaaltje huren.
Deze hele discussie is daarom voor mij nieuw, ik leer nu pas ook het verschil tussen gereformeerden en remonstranten kennen...
Het enige wat ik van mijzelf kan zeggen is dat ik de grondbeginselen van het protestants belijden volledig onderschrijf.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 02 jan 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.