mulder schreef:
Zulke voorbeelden komen deze discussie niet ten goede Mara, het discussiert totaal niet prettig (al ben ik gelukkig meer een meelezer). Dus stop met de cassussen alsjeblieft.
Het enige dat ik deed was een aantal bestaande situaties schetsen, die mogelijk een Bijbelse invulling van het huwelijk in de weg staan.
mulder schreef:Maar dan nog is ze onderdanig op de zaken die in ons gezin spelen.
Geeft je vrouw leiding op hoog niveau aan een groep werknemers, zoals ik dat schetste?
Hoe kan ze dan terugschakelen naar onderdanigheid? Sorry, dat begrijp ik echt niet. Leg me dat eens uit.
mulder schreef:Kan prima samengaan, ik snap je angst niet zo.
Ik heb helemaal geen angst. Ik probeer uit te vinden hoe het nu gaat, want ik zie het niet, in real life dan.
mulder schreef:Als iemand goed leiding kan geven op het werk, betekent het niet dat ze ook in het gezin meer leiding geeft dan de man. Helemaal niet juist.
Je hebt zo'n baan omdat je er geknipt voor bent, deze bij je past. Je hebt overwicht, opmerkingsgave, kan op natuurlijke wijze leidinggeven, het kost je weinig moeite omdat het in je karakter zit.
Maar dan kom je thuis en dan vraag je aan je man, wat beslis jij?
Bij twee van deze zelfde karakters moet het gaan botsen, dat kan niet anders.
En is de man daarentegen toegeeflijk, is de kans groot dat die vrouw (uit het voorbeeld dus) toch overheerst.
Ik plaats deze stelling: wil je zo'n baan, dan niet trouwen.
Nogmaals, gezagvoerder van een boeing, kolonel in het leger, commandant op een marineschip, hoofdcommissaris politie, hoofdcommandeur brandweer enz enz
Je hebt het gezag over mannen (in het stuk dat Wim Anker plaatste staat: weest uw
eigen mannen onderdanig) maar thuis draagt de man dan het gezag?