Luther schreef:
Ik heb ook een refocontainer. Als je meer dan drie kinderen hebt, mag je van onze overheid niet meer rijden in een 'normale' auto.
Maar ik ben het niet met je eens dat er ook veel mensen met de auto komen die op loopafstand wonen.
Maar nu even serieus en eerlijk Luther, de predikanten die nog tegen zondagsrijden waarschuwden, hebben wel gelijk gekregen. Mijn ouders hadden nog wel eens een predikant te gast, van zaterdagavond tot maandagochtend, anders deden ze het niet.
Bestond het kerkshoppen?
De middagdiensten waren net zo goed bezocht als de ochtenddiensten.
Je mocht geen lid (van een zelfde gemeente) worden in een dorp verderop, dat was een soort (stilzwijgende?) afspraak.
Toen de eerste dominee aan kwam rijden, zeiden de verontrusten: nu is het hek van de dam.
Dat werd zwartkijken genoemd (raar eigenlijk in een zwartekousengemeente) maar hebben ze niet gelijk gekregen?
En dan zijn er allerlei argumenten te bedenken om dit wettisch te noemen, niet haalbaar, van een vorige eeuw enz.
Maar 40 jaar geleden kon je nog niet bedenken dat je nu soms 20 of 30 minuten psalmen moet zingen omdat de dominee in de file staat.
Hoe komt zo'n man dan de preekstoel op, vraag ik me wel eens af.
Dat geeft toch stress en is dat bevorderlijk voor de concentratie en de bevinding?