Is thuislezen Bijbels?

Tiberius
Administrator

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Calvijn ging ook met de zeilboot naar de overkant van het meer van Genève om te preken.
Je weet denk ik inmiddels wel, dat dat een broodje aap is?
Nee, dit is geen broodje aap. Onlangs nog gelezen in een wetenschappelijke publicatie.
Zie ook bijvoorbeeld: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=43326
Het Friesch Dagblad als wetenschappelijke publicatie? :jongle
Bovendien gaat het daar niet over zondagsvaren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Nee, dit is geen broodje aap. Onlangs nog gelezen in een wetenschappelijke publicatie.
Zie ook bijvoorbeeld: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=43326
Het Friesch Dagblad als wetenschappelijke publicatie? :jongle
Bovendien gaat het daar niet over zondagsvaren.
Nee, er staat "ook". Beetje flauw dit.
Wetenschappelijke publicatie: "Calvijn, een mens" - prof. dr. H.J. Selderhuis, hoofdstuk 9 met als titel "Calvijn de zeiler".

Samenvatting:
Werken, werken en nog eens werken
Calvijn werkte in feite dag en nacht. Hij stond om vier uur op en ging laat naar bed. Hij werkte systematisch en zo effectief mogelijk. Hij nam nauwelijks tijd voor zichzelf. Zelfs als hij ziek was probeerde hij te werken. Vanaf zijn eerste brieven klaagde hij over zijn eigen luiheid en dat gaat eigenlijk om de brief zo verder, tot vervelens toe voor de lezer. Voor Calvijn zat de zonde niet allereerst in wat een mens verkeerd gedaan heeft, maar vooral in wat een mens te weinig had gedaan. Calvijn preekte elke zondag twee keer en om de week dagelijks, resulterend in ongeveer 4000 preken, meer dan 170 per jaar. Hij gaf drie keer per week colleges exegese. Calvijn ging er wel eens een paar dagen tussen uit. Hij had er geen moeite mee op zondagmiddag het meer van Genève per zeilboot over te steken om te preken of zo aan een midweekvakantie te beginnen. Dat gereis op zondag was niet ongebruikelijk.
Maar waarom is het volgens jou een broodje aap?
Laatst gewijzigd door Luther op 10 okt 2015, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Ds. Korving vroeg het zich ook al af:
Ik realiseer mij dat in kerkelijk en christelijk Nederland de zondagsheiliging op de helling staat. Daarom blijft waakzaamheid en voorzichtigheid geboden. Die intentie proef ik in jullie reacties en die waardeer ik en deel ik. Maar we moeten ook zo eerlijk zijn om onder ogen te zien dat bepaalde gewoonten die vroeger als zonde werden bestempeld, en waartegen ernstig werd gewaarschuwd, nu door zeer velen zo niet meer worden beleefd. Op de fiets naar de kerk werd in sommige kringen als ontheiliging van de rustdag gebrandmerkt. Nu kan het parkeerterrein bij de kerkgebouwen van onze reformatorische gezindte niet groot genoeg zijn om de luxe en moderne auto’s een plek te geven. Hoe zit dat?
einde citaat
Zelfs de gereformeerden:
Hij fietste bijna elke zaterdag de veertig kilometer naar Ouderkerk om haar op te zoeken – en ’s avonds terug, want hij moest natuurlijk „voor de zondag” weer thuis zijn. Op zondag reisde je in die jaren niet.

Ook een gastpredikant met nieuwe fratsen moest het ontgelden. Een gastpredikant komt op zaterdag en vertrekt op maandag, want op zondag mag er niet gereisd worden.
Uit DIT ARTIKEL IN TROUW

REIZEN OP ZONDAG - topic 2005
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ds. Korving schreef: Nu kan het parkeerterrein bij de kerkgebouwen van onze reformatorische gezindte niet groot genoeg zijn om de luxe en moderne auto’s een plek te geven. Hoe zit dat?
Luxe en modern lijken me eerder in aanmerking komen voor een waarschuwing dan de auto an sich, als deze gebruikt wordt om Gods Woord te horen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Ds. Korving schreef: Nu kan het parkeerterrein bij de kerkgebouwen van onze reformatorische gezindte niet groot genoeg zijn om de luxe en moderne auto’s een plek te geven. Hoe zit dat?
Luxe en modern lijken me eerder in aanmerking komen voor een waarschuwing dan de auto an sich, als deze gebruikt wordt om Gods Woord te horen.
Het is altijd de ander, toch?
Weet je hoe hoog de parkeerdruk op zondag is in sommige gemeentes?
Terwijl veel mensen op loopafstand wonen.
En het lijkt me ook niet toevallig dat bepaalde modellen auto's "refocontainers" werden genoemd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Het is altijd de ander, toch?
Weet je hoe hoog de parkeerdruk op zondag is in sommige gemeentes?
Terwijl veel mensen op loopafstand wonen.
En het lijkt me ook niet toevallig dat bepaalde modellen auto's "refocontainers" werden genoemd.
Ik heb ook een refocontainer. Als je meer dan drie kinderen hebt, mag je van onze overheid niet meer rijden in een 'normale' auto.
Maar ik ben het niet met je eens dat er ook veel mensen met de auto komen die op loopafstand wonen.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef: Ik heb ook een refocontainer. Als je meer dan drie kinderen hebt, mag je van onze overheid niet meer rijden in een 'normale' auto.
Maar ik ben het niet met je eens dat er ook veel mensen met de auto komen die op loopafstand wonen.
Maar nu even serieus en eerlijk Luther, de predikanten die nog tegen zondagsrijden waarschuwden, hebben wel gelijk gekregen. Mijn ouders hadden nog wel eens een predikant te gast, van zaterdagavond tot maandagochtend, anders deden ze het niet.
Bestond het kerkshoppen?
De middagdiensten waren net zo goed bezocht als de ochtenddiensten.
Je mocht geen lid (van een zelfde gemeente) worden in een dorp verderop, dat was een soort (stilzwijgende?) afspraak.
Toen de eerste dominee aan kwam rijden, zeiden de verontrusten: nu is het hek van de dam.
Dat werd zwartkijken genoemd (raar eigenlijk in een zwartekousengemeente) maar hebben ze niet gelijk gekregen?
En dan zijn er allerlei argumenten te bedenken om dit wettisch te noemen, niet haalbaar, van een vorige eeuw enz.
Maar 40 jaar geleden kon je nog niet bedenken dat je nu soms 20 of 30 minuten psalmen moet zingen omdat de dominee in de file staat.
Hoe komt zo'n man dan de preekstoel op, vraag ik me wel eens af.
Dat geeft toch stress en is dat bevorderlijk voor de concentratie en de bevinding?
Auto

Bericht door Auto »

Mara schreef:
Luther schreef: Ik heb ook een refocontainer. Als je meer dan drie kinderen hebt, mag je van onze overheid niet meer rijden in een 'normale' auto.
Maar nu even serieus en eerlijk Luther, de predikanten die nog tegen zondagsrijden waarschuwden, hebben wel gelijk gekregen. Mijn ouders hadden nog wel eens een predikant te gast, van zaterdagavond tot maandagochtend, anders deden ze het niet.
Bestond het kerkshoppen?
De middagdiensten waren net zo goed bezocht als de ochtenddiensten.
Je mocht geen lid (van een zelfde gemeente) worden in een dorp verderop, dat was een soort (stilzwijgende?) afspraak.
Toen de eerste dominee aan kwam rijden, zeiden de verontrusten: nu is het hek van de dam.
Dat werd zwartkijken genoemd (raar eigenlijk in een zwartekousengemeente) maar hebben ze niet gelijk gekregen?
En dan zijn er allerlei argumenten te bedenken om dit wettisch te noemen, niet haalbaar, van een vorige eeuw enz.
Maar 40 jaar geleden kon je nog niet bedenken dat je nu soms 20 of 30 minuten psalmen moet zingen omdat de dominee in de file staat.
Hoe komt zo'n man dan de preekstoel op, vraag ik me wel eens af.
Dat geeft toch stress en is dat bevorderlijk voor de concentratie en de bevinding?
Laten we maar weer invoeren dat predikanten op zaterdagavond naar een gezin gaan om daar tot maandag te verblijven. Eens kijken hoe snel de predikanten nog wel uit hun eigen gemeente gaan, en of ze nog wel welkom zijn in de gezinnen. Dan kunnen de kleine gemeenten sluiten, want de leden vertrekken dan sneller naar de gemeenten die wel een predikant hebben. Volgens mij heb je dan een natuurlijke zuivering.

Wil je zoiets?
Mara

Bericht door Mara »

Auto schreef: Laten we maar weer invoeren dat predikanten op zaterdagavond naar een gezin gaan om daar tot maandag te verblijven. Eens kijken hoe snel de predikanten nog wel uit hun eigen gemeente gaan, en of ze nog wel welkom zijn in de gezinnen. Dan kunnen de kleine gemeenten sluiten, want de leden vertrekken dan sneller naar de gemeenten die wel een predikant hebben. Volgens mij heb je dan een natuurlijke zuivering.

Wil je zoiets?
Vroeger kon het blijkbaar wel.
En het gaat er niet om wat ik wil, maar we moeten hier niet doen alsof zondagsrijden al van oudsher heel normaal is.
Auto

Bericht door Auto »

Mara schreef:
Auto schreef: Laten we maar weer invoeren dat predikanten op zaterdagavond naar een gezin gaan om daar tot maandag te verblijven. Eens kijken hoe snel de predikanten nog wel uit hun eigen gemeente gaan, en of ze nog wel welkom zijn in de gezinnen. Dan kunnen de kleine gemeenten sluiten, want de leden vertrekken dan sneller naar de gemeenten die wel een predikant hebben. Volgens mij heb je dan een natuurlijke zuivering.

Wil je zoiets?
Vroeger kon het blijkbaar wel.
En het gaat er niet om wat ik wil, maar we moeten hier niet doen alsof zondagsrijden al van oudsher heel normaal is.
Ik zie niet in wie dat doet? Wat ik wel zie en hoor is dat gemeenten blij zijn dat predikanten bereid zijn om een derde beurt te verrichten, om zo vacante gemeenten ook te kunnen dienen. En dat zie je zowel bij GG als bij CGK, t.a.v. de praktijk binnen de HHK dan verbaas ik me wel eens.
helma

Bericht door helma »

Maar dan zijn predikanten regelmatig een heel weekend uit hun gezin; dat is ook niet wenselijk. En autorijden is tegenwoordig net zo normaal als fietsen; een manier van verplaatsen van a naar b.
Vroeger lag dat toch anders. Mensen liepen sowieso meer en verder; dat kan je ook niet meer vergelijken. Heeft ook veel met cultuur te maken. Toen mijn zus in canada ging wonen werd er schande van gesproken dat ze op de fiets naar de kerk ging. Dat zagen ze als sport. Ze moest met de auto.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Maar nu even serieus en eerlijk Luther, de predikanten die nog tegen zondagsrijden waarschuwden, hebben wel gelijk gekregen. Mijn ouders hadden nog wel eens een predikant te gast, van zaterdagavond tot maandagochtend, anders deden ze het niet.
Bestond het kerkshoppen?
Ik heb geen idee wat ze gezegd hebben, dus ook niet of ze gelijk gekregen hebben. Kerkshoppen is inderdaad geen goede gedachte. Maar bezwaren tegen autorijden op zondag heb ik niet.
Mara schreef:Toen de eerste dominee aan kwam rijden, zeiden de verontrusten: nu is het hek van de dam.
Nee, ze hebben geen gelijk gekregen. Doordat predikanten gewoon gingen rijden op zondag, is in elk geval in de Geref. Gemeenten het aantal leesdiensten t.o.v. 50 jaar terug drastisch gekelderd. Dat lijkt me winst. Niet om leesdienst te verachten, maar het is altijd nog een nooddienst.
Mara schreef:Maar 40 jaar geleden kon je nog niet bedenken dat je nu soms 20 of 30 minuten psalmen moet zingen omdat de dominee in de file staat. Hoe komt zo'n man dan de preekstoel op, vraag ik me wel eens af. Dat geeft toch stress en is dat bevorderlijk voor de concentratie en de bevinding?
Het is inderdaad heel vervelend. Je schetst ook wel een uitzonderlijke situatie. De meeste predikanten zullen zo vroeg weggaan, dat ze allerlei onvoorziene zaken kunnen opvangen. Dat het gevolgen heeft voor de bevinding vind ik een wat verregaande conclusie.
Auto schreef:Laten we maar weer invoeren dat predikanten op zaterdagavond naar een gezin gaan om daar tot maandag te verblijven. Eens kijken hoe snel de predikanten nog wel uit hun eigen gemeente gaan, en of ze nog wel welkom zijn in de gezinnen. Dan kunnen de kleine gemeenten sluiten, want de leden vertrekken dan sneller naar de gemeenten die wel een predikant hebben. Volgens mij heb je dan een natuurlijke zuivering.
Wil je zoiets?
Nee, natuurlijk moeten we dat niet meer willen, tenzij de dominee het zelf per se wil.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Leesdienst is een nooddienst? :oO Het is net zo goed bediening van het Woord. Ook in een leesdienst gaat het Woord gewoon open.
En dan is een predikant niets meer of minder dan een ouderling, namelijk een doorgever. God Zelf is het die spreekt.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Eens met Luther. Uitzonderlijke gevallen mogen nooit de Bijbelse opdracht van samenkomen in gemeenteverband ontkrachten.
Dat is eigenwillige godsdienst en het ontkennen dat de christelijke gemeente een planting Gods is.
De zeven gemeenten in Klein Azië, zoals beschreven in Openbaringen, gaven redenen genoeg om de gemeente te verlaten, als we onze menselijke maatstaven er op na zouden houden. Toch kregen ze een vermaning van de Koning van de Kerk. Hij wilde nog met ze van doen hebben. Hoe slecht een gemeente er ook voorstaat, een christen moet op zijn post blijven, ook al blijft hij/zij alleen over.
Wat te doen als er honger wordt geleden? Elders bijvoeren in plaatst van thuis de eigen kost bijeen te sprokkelen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

RefoCalvinist schreef:Leesdienst is een nooddienst? :oO Het is net zo goed bediening van het Woord. Ook in een leesdienst gaat het Woord gewoon open.
En dan is een predikant niets meer of minder dan een ouderling, namelijk een doorgever. God Zelf is het die spreekt.
Het één sluit het ander niet uit. Een leesdienst is een noodzakelijk iets als geen predikant is. En dan kan dat Woord zeker gezegend worden.
Plaats reactie