Bijbel in de kerk

RefoCalvinist

Re: Bijbel in de kerk

Bericht door RefoCalvinist »

Curatorium schreef:
RefoCalvinist schreef:Meeschrijvers in de kerk! Tsja wat moet je daar nu van zeggen? Ergens vind ik het een beetje onbeschoft en ook wel raar. Het lijkt mij ongelooflijk afleidend voor de predikant. Zou er ooit een predikant gezegd hebben "pennen neer!"? :)
Nee, want voor een predikant is het toch juist positief dat mensen meeschrijven en luisteren?
Luisteren kan je ook zonder meeschrijven! En wie weet nog wel beter ..
Als ik thuis weleens meeschrijf bij het beluisteren van een preek en daarna nog een keer dezelfde preek luister met de aantekeningen erbij, dan heb je soms hele gedeeltes overgeslagen. Nu wil ik mijzelf niet tot norm verheffen, maar goed zoals ik al zei moet iedereen hetzelf weten. Maar als predikant lijkt mij het vervelend om naar te kijken, laat staan voor je medekerkgangers in de buurt "hoofd omhoog-hoofd omlaag-enz.". Bijzonder irritant! Net zo goed als een wiebelende mensen die serieus geen 1 minuut stil zitten. :hum
henriët

Bericht door henriët »

RefoCalvinist schreef:
Curatorium schreef:
RefoCalvinist schreef:Meeschrijvers in de kerk! Tsja wat moet je daar nu van zeggen? Ergens vind ik het een beetje onbeschoft en ook wel raar. Het lijkt mij ongelooflijk afleidend voor de predikant. Zou er ooit een predikant gezegd hebben "pennen neer!"? :)
Nee, want voor een predikant is het toch juist positief dat mensen meeschrijven en luisteren?
Als ik thuis weleens meeschrijf bij het beluisteren van een preek en daarna nog een keer dezelfde preek luister met de aantekeningen erbij, dan heb je soms hele gedeeltes overgeslagen. Nu wil ik mijzelf niet tot norm verheffen, maar goed zoals ik al zei moet iedereen hetzelf weten. Maar als predikant lijkt mij het vervelend om naar te kijken, laat staan voor je medekerkgangers in de buurt "hoofd omhoog-hoofd omlaag-enz.". Bijzonder irritant! Net zo goed als een wiebelende mensen die serieus geen 1 minuut stil zitten. :hum
Ik heb het aan verschillende dominees gevraagd, en zij vonden het totaal geen probleem.
Het is voor mij heel helpend om de lijn van de preek vast te houden en in de week op de zondag volgend aan de hand van de aantekeningen verder te mediteren en ook uit de kerk met het gezin de preek na te bespreken.
M.I is het heel persoonlijk.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

RefoCalvinist schreef:
Curatorium schreef:
Ik weet niet of het gemeengoed is in iedere gemeente, maar omdat er ook een directe internetverbinding is voor mensen die (uit nood of uit andere omstandigheden) thuis zijn en niet naar de kerk kunnen is er via de website een rechtstreekse verbinding en deze stelt mensen behalve direct mee te luisteren ook in staat een opname van de preek ten alle tijde na te beluisteren.

Op deze manier heb ik mijn doopdienst gedownload en bewaar deze zorgvuldig.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
RefoCalvinist

Mannetje schreef:Zegt een leraar tegen leerlingen die tijdens de les aantekeningen maken: pennen neer?

Natuurlijk kijkt een dominee rond, maar kijkt hij ook mensen aan?
Ja hoor! Soms zegt een leraar zelfs: dit hoef je niet te noteren! Zie ik een predikant overigens niet zo snel doen.
Maar om nu een vergelijk te trekken tussen een eredienst en een college/les :quoi

Een gemiddelde dominee kijkt zeker rond! En ja hij kijkt ook mensen aan.
Wil niet zeggen iedereen, maar er zijn er genoeg die nog net je naam niet noemen.
Zo indringend kijken ze je aan, soms met de wijsvinger erbij!
En wellicht scheelt het ook qua grootte van de gemeente hoor hoe het overkomt.
Maar ook daar zie ik soms predikanten een fikse blik slaan richting mensen. Bij jullie niet dan?
RefoCalvinist

Mara schreef:
-DIA- schreef:De dominee let wel degelijk op wat er in de kerk gebeurt.
Ik hoorde laatst nog een preek van wijlen ds. J. Koster, waarin hij enkele jongeren (zo te horen) wel degelijk gadesloeg.
Een ernstig vermaan kwam tot de jongeren die wellicht ergens mee bezig waren, en toen het nog hielp (die jongeren durven soms wat aan!) zei hij: Als je nu niet ophoudt noem ik je naam! Dat hielp blijkbaar...
Ook onze oud-herder en -leraar ds. Bregman hield de jeugd goed in de gaten. Soms kon hij zomaar midden in een preek gaan zwijgen. Dan werd het doodstil in de kerk. Hij bleef zijn ogen op de ondeugden vestigen. Een methode die wel (tijdelijk) hielp, maar niet afdoende, gezien wat ik nu hoor over de toestand op de grote galerij.
Ook ouderlingen en diakenen werden regelmatig aangesproken, en keek dan de broeders ook aan.
Vroeger zei een predikant het wel hoor, meestal op vaderlijke toon: jongelui daar boven, het Woord is ook voor jullie. Soms met een kwinkslag, maar ook wel eens heel streng. Toen schreef nog niemand. ;)

En dat mag dus niet meer. Twee jaar geleden is het nog een relletje geworden, ergens in een grote gemeente in het zuidwesten des lands, toen de gastpredikant de klierende jongens iets te streng had vermaand. Het werd de man niet in dank afgenomen.
Ds. P. Blok haalde ze van de galerij gewoon in de dienst naar de voorste bank in de kerk.
En als het hem niet snel genoeg ging zei hij: "als je nu niet opschiet kom ik je hoogst persoonlijk halen"
En dan nog aanstalten maken daarvoor ook. Heerlijk! Ja dan kwamen ze wel :huhu
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dat is iets waar ik me echt niets bij kan voorstellen: (jong)volwassen mensen die gaan zitten klieren of slapen op de galerij. Waarom ga je dan naar de kerk? Als je al speciaal op de galerij gaat zitten om daar te vervelen, waarom blijf je dan niet thuis?
Als je je geweldig irriteert aan mensen die meeschrijven, moet je misschien meer vooraan in de kerk gaan zitten. Dan zitten er minder mensen voor je en word je er niet door afgeleid. Ieder mag zich - binnen de grenzen van het betamelijke - in de kerk zo gedragen dat hij zoveel mogelijk van de preek meekrijgt. Als dat is door te schrijven, moet je dat vooral doen. Ik heb het ook een paar jaar gedaan. Voor mij werkte het het prettigst als ik niet de hele preek ging meeschrijven, maar wel uitspraken die mij raakten, exegetische nieuwe inzichten, soms de structuur van een uitleg.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Dat is iets waar ik me echt niets bij kan voorstellen: (jong)volwassen mensen die gaan zitten klieren of slapen op de galerij. Waarom ga je dan naar de kerk? Als je al speciaal op de galerij gaat zitten om daar te vervelen, waarom blijf je dan niet thuis?
Als je je geweldig irriteert aan mensen die meeschrijven, moet je misschien meer vooraan in de kerk gaan zitten. Dan zitten er minder mensen voor je en word je er niet door afgeleid. Ieder mag zich - binnen de grenzen van het betamelijke - in de kerk zo gedragen dat hij zoveel mogelijk van de preek meekrijgt. Als dat is door te schrijven, moet je dat vooral doen. Ik heb het ook een paar jaar gedaan. Voor mij werkte het het prettigst als ik niet de hele preek ging meeschrijven, maar wel uitspraken die mij raakten, exegetische nieuwe inzichten, soms de structuur van een uitleg.
Het is een, wat men vroeger noemde, een jeugdprobleem. Kinderen worden pubers, en slikken niet alles meer.
Maar een corrigerende ouder of dominee of ouderling moet er wel zijn.
Thuis laten blijven is hun de genademiddelen onthouden en dan staan we net zo schuldig.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
RefoCalvinist

Zita schreef:Dat is iets waar ik me echt niets bij kan voorstellen: (jong)volwassen mensen die gaan zitten klieren of slapen op de galerij. Waarom ga je dan naar de kerk? Als je al speciaal op de galerij gaat zitten om daar te vervelen, waarom blijf je dan niet thuis?
Van plaats verwisselen lijkt mij nu niet erg handig, zeker niet in de gemeente waartoe ik behoor.
Maar natuurlijk mag iedereen zich zo gedragen dat hij zoveel mogelijk van de preek meekrijgt.
Alleen je zit niet alleen in de kerk en met je omstanders mag je best wel rekening houden of niet?
Althans dat probeer ik wel te doen. Blijf wat langer in een positie zitten of als je schrijft ga dan wat aan de zijkant of achterin zitten :nananere
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Curatorium schreef:
Luisteren kan zeker zonder meeschrijven.
Maar ik ben zelf gewend om het thema en de punten te noteren en per punt enkele opvallende zaken, leerzame punten, varrassende exegese, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie