Bijbel in de kerk

KB_

Bijbel in de kerk

Bericht door KB_ »

Ik was afgelopen zondag weer eens in een nederlandse kerk (het was een ggin maar het zal ook vast in andere kerken voorkomen). het viel mij tijdens de schriftlezing en de preek op dat niemand zijn Bijbel opendeed. naast mij zat zelfs een oude heer die alleen zo'n dun psalmboekje bij zich had. ik vroeg me af; gebeurt dit bij jullie ook? wordt er alleen geluisterd en niet meegelezen, of wordt er niet geluisterd (geslapen?) en daarom niet meegelezen? ik was het eigenlijk niet echt meer gewend, dus schrok er wel een beetje van. Zeker in de statenvertaling taal moet je toch wel meelezen bij de schriftlezing om het te begrijpen en hoe kan je de preek begrijpen als je niet even je bijbeltje openslaat bij de (con)tekst?

Dus mijn vraag: is dit normaal, wat vinden jullie er van,
of maak ik nu een probleem van iets wat heel normaal is in sommige gemeenten...
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
huisman

Re: Bijbel in de kerk

Bericht door huisman »

KB_ schreef:Ik was afgelopen zondag weer eens in een nederlandse kerk (het was een ggin maar het zal ook vast in andere kerken voorkomen). het viel mij tijdens de schriftlezing en de preek op dat niemand zijn Bijbel opendeed. naast mij zat zelfs een oude heer die alleen zo'n dun psalmboekje bij zich had. ik vroeg me af; gebeurt dit bij jullie ook? wordt er alleen geluisterd en niet meegelezen, of wordt er niet geluisterd (geslapen?) en daarom niet meegelezen? ik was het eigenlijk niet echt meer gewend, dus schrok er wel een beetje van. Zeker in de statenvertaling taal moet je toch wel meelezen bij de schriftlezing om het te begrijpen en hoe kan je de preek begrijpen als je niet even je bijbeltje openslaat bij de (con)tekst?

Nee dit is niet normaal. In de kerk hoor je een Bijbel te hebben en mee te lezen. Ik vind het persoonlijk mooi als de predikant tijdens zijn preek ook veelvuldig verwijst naar andere Schriftplaatsen. Opzoeken meelezen en meedenken. Passiviteit is niet goed in de eredienst.
Wij moeten door de Bijbel heen kruipen,bedelen bij de Bron,honger naar het Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

KB_ schreef:Ik was afgelopen zondag weer eens in een nederlandse kerk (het was een ggin maar het zal ook vast in andere kerken voorkomen). het viel mij tijdens de schriftlezing en de preek op dat niemand zijn Bijbel opendeed. naast mij zat zelfs een oude heer die alleen zo'n dun psalmboekje bij zich had. ik vroeg me af; gebeurt dit bij jullie ook? wordt er alleen geluisterd en niet meegelezen, of wordt er niet geluisterd (geslapen?) en daarom niet meegelezen? ik was het eigenlijk niet echt meer gewend, dus schrok er wel een beetje van. Zeker in de statenvertaling taal moet je toch wel meelezen bij de schriftlezing om het te begrijpen en hoe kan je de preek begrijpen als je niet even je bijbeltje openslaat bij de (con)tekst?

Het probleem wat ik vaak ter kerke tegenkom is van praktische aard.
Men heeft vaak al een liedboek bij zich, wat op zich al een beste pil is, dan ook nog eens de liturgie, niet zelden meerdere papieren, en door de inrichting is er vaak gebrek aan ruimte (Onze kerk is Goddank nog redelijk gevuld)
In de ene kerk (wij rouleren met de gebouwen) staan slechts stoelen, terwijl men in de andere kerkbanken heeft waarbij men wel genoeg ruimte heeft alles op de schuine achterzijde van de bank voor zich te leggen.

Overigens, luisteren en lezen tegelijk is ook niet echt praktisch, ik lees alleen de bijbel woord voor woord mee bij lezingen van de desbetreffende teksten, bij een preek die op Bijbelteksten is georiënteerd pleeg ik slechts te luisteren om de draad niet kwijt te raken en heb ik dankzij het rooster de betreffende Bijbelgedeelten thuis al doorgelezen.
Mijn zakbijbel heb ikzelf persoonlijk wel altijd bij me.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
windorgel

Bericht door windorgel »

In ieder geval is het in ggin waar ik lid juist zo dat vrijwel iedereen meeleest in de Bijbel en in veel gevallen is dat een Bijbel met kanttekeningen of de BMU.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik kom helaas niet meer zoveel in de kerk, maar het viel me de laatste malen wel op dat steeds meer de Bijbel met kantt. wordt meegenomen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik herken het ook niet in onze Ger Gem. Zelf neem ik weer mijn kleine Bijbel mee, gekregen bij het verlaten van de zondagsschool.
Een grote Bijbel, bijvoorbeeld met kanttekeningen vind ik lastig om mee te sjouwen.

Voor de mensen die geen Bijbel meenemen liggen er stapels achterin de kerk.
- Niet meer zo actief -
Panny

Bericht door Panny »

Volgens mij lezen de meeste bij ons (GG) ook wel mee.
Als je meeleest kun je veel beter concentreren.
Ik lees voor de dienst ook altijd al het Schriftgedeelte rustig door.

Ik heb in de kerk gewoon een kleine Bijbel zonder kanttekeningen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

In onze GG leest ook bijna iedereen mee.
En wel heel divers. Van Zuid-Afrikaanse tot Franse bijbels, en van de SV met kanttekeningen tot de HSV studiebijbel.
Opvallend is dat steeds meer mensen meeschrijven tijdens de preek.
Dat is echt veel meer dan een aantal jaar terug.
Komt misschien ook wel omdat er sinds een jaar of twee, voor de kinderen speciale opschrijf boekjes in de kerk liggen. Dan gaan ouders ook sneller mee doen denk ik.
helma

Bericht door helma »

Bij ons zie je de BMU ook steeds meer in de kerk. Zelf neem ik hem ook graag mee; en/of de studybible van de ESV of KJV. Ik wissel nog wel eens. In laatstegenoemde staat ook de HC; dat vind ik dan wel fijn om die in het Engels bij me te hebben.
Je ziet ook veel KTT bijbels en de HSV studiebijbel is ook aanwezig.
Meeschrijven gebeurt bij ons ook veel; en aangezien mijn geheugen me nog wel eens in de steek laat ben ik er ook maar weer mee begonnen.
Martijn

Bericht door Martijn »

In onze GG lezen er veel mee. Al is er ook een behoorlijke groep die niet meeleest.
Bijna iedereen leest SV velen met kanttekeningen. De BMU heb ik nog niet gezien. Wel een aantal met de HSV.
Ook bij ons zie je speciale opschrijfboekjes voor kinderen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik zit in zo'n kerk waar de tekst geprojecteerd wordt. Ik lees zelf vaak mee in het Engels, Zweeds of Nederlands. Ik gebruik hiervoor vaak een tablet (dat bladert sneller).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje

Bericht door Mannetje »

parsifal schreef:Ik zit in zo'n kerk waar de tekst geprojecteerd wordt. Ik lees zelf vaak mee in het Engels, Zweeds of Nederlands. Ik gebruik hiervoor vaak een tablet (dat bladert sneller).
Als de voorganger in zijn preek een tekst aanhaalt, wordt die dan ook geprojecteerd? Dat zou dan natuurlijk wel handig zijn...

Bij ons zie je een gigantische diversiteit in meegenomen Bijbels. Nu ook heel wat BMU, de kanttekeningen, HSV-jongeren, HSV-studie, diverse talen, waaronder Grieks en Hebreeuws, maar ook vrijere vertalingen etc.

Persoonlijk denk ik: neem de Bijbel mee waaruit gelezen wordt en ga thuis nuanceverschillen opzoeken.
- Niet meer zo actief -
parsifal

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef:
parsifal schreef:Ik zit in zo'n kerk waar de tekst geprojecteerd wordt. Ik lees zelf vaak mee in het Engels, Zweeds of Nederlands. Ik gebruik hiervoor vaak een tablet (dat bladert sneller).
Als de voorganger in zijn preek een tekst aanhaalt, wordt die dan ook geprojecteerd? Dat zou dan natuurlijk wel handig zijn...

Bij ons zie je een gigantische diversiteit in meegenomen Bijbels. Nu ook heel wat BMU, de kanttekeningen, HSV-jongeren, HSV-studie, diverse talen, waaronder Grieks en Hebreeuws, maar ook vrijere vertalingen etc.

Persoonlijk denk ik: neem de Bijbel mee waaruit gelezen wordt en ga thuis nuanceverschillen opzoeken.
Inderdaad worden aangehaalde teksten ook geprojecteerd. Dit is wat mij betreft een van de weinige nuttige toepassingen van de beamer tijdens de preek.

Verder is er inderdaad het gevaar dat mensen teveel luisteren om de predikant te controleren in plaats van zelf te leren of vermaand te worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Paal

Bericht door Paal »

helma schreef:Bij ons zie je de BMU ook steeds meer in de kerk. Zelf neem ik hem ook graag mee; en/of de studybible van de ESV of KJV. Ik wissel nog wel eens. In laatstegenoemde staat ook de HC; dat vind ik dan wel fijn om die in het Engels bij me te hebben.
Je ziet ook veel KTT bijbels en de HSV studiebijbel is ook aanwezig.
Meeschrijven gebeurt bij ons ook veel; en aangezien mijn geheugen me nog wel eens in de steek laat ben ik er ook maar weer mee begonnen.
Hoewel ik voordelen zie in het meeschrijven met de preek, lijkt het me voor de predikant bijzonder ergerlijk om steeds tegen naar beneden kijkende mensen aan te kijken.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik heb alleen nog maar gehoord van predikanten die blij zijn met meeschrijvende = betrokken luisteraars.
Plaats reactie