Tiberius schreef:Ambtsgeheim is niet overdraagbaar. Niet binnen de kerkenraad, niet binnen de classis, en zeker niet naar andere kerkverbanden.
Dit ligt echt genuanceerder, Tiberius. Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt door het woordje 'overdraagbaar' te gebruiken. Maar op het moment dat bij één kerkenraadslid onder ambtsgeheim een misstand ter ore komt, dan wordt dat besproken in de gehele kerkenraad, of in de smalle raad. Daarmee blijft de wetenschap nog steeds binnen de grenzen van het ambtsgeheim.
Tiberius schreef:Luther schreef:Even een ander voorbeeld: als iemand die onder de tucht wordt gezet, zich beroept op de classis, zal de kerkenraad haar ambtsgeheim op dit punt moeten delen met ambtsdragers uit de classis, ook wanneer de appellant dat niet wil.
Ook dan wordt het ambtsgeheim niet gedeeld. De betrokkene geeft zijn informatie zelf aan de classis. In feite door het appel bij de classis te leggen.
Zeker, maar de classis stelt vervolgens een commissie in, die onderzoek moet gaan doen. Dan zal die commissie ook kerkenraadsleden gaan horen. Zij zullen, wil het onderzoek slagen, dan toch moeten spreken over hun wetenschap m.b.t. de betrokken appellant.
Ik gebruikte dit voorbeeld om aan te geven dat ambtsgeheim niet betekend dat bepaalde info nooit en te nimmer met wie dan ook (uiteraard onder ambtsgeheim) gedeeld mag worden.
het verbaast me trouwens dat je ook zo stellig bent in de richting van medekerkenraden binnen het eigen kerkverband. Als iemand in gemeente A onder de stille tucht staat, en overgaat naar gemeente B binnen hetzelfde kerkverband, dan neem ik aan dat er geen blanco attestatie wordt versterkt. Ervan uitgaande dat dit inderdaad niet gebeurd, dan is daarmee het ambtsgeheim al 'overgedragen' aan de medebroeders van de andere kerkenraad.
Praktischer en ook geboden is de weg die @Afgewezen wijst. In de kerk gaan we altijd uit van het woord van het lid, en we vertrouwen daarop als zijn levenswandel of anderszins daarmee niet in tegenspraak is.
Waar het mij om ging, is dit: Ik mag toch aannemen dat het algemeen gebruikelijk is dat een kerkenraad nieuwe leden niet zomaar accepteert en welkom heet? Dat er dan zowel met de betrokkene, als met de kerkenraad van de gemeente waarvan afscheid genomen wordt, gesproken wordt? De vraag naar de tucht is dan ook één van de aspecten. Ik kan hier niet concreet worden, maar ik kan voorbeelden beschrijven waaruit blijken mag dat dit een gewone gang van zaken is, waarin ook deze info mondeling wordt toegelicht. En zeer terecht. Anders heeft ds. Moerkerken gelijk, dat de tucht niet meer kan functioneren door de kerkelijke verdeeldheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)