Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Mannetje

Re: Heeft u in uw gemeente ook deelname aan de preekvoorbereiding?

Bericht door Mannetje »

helma schreef:Hendrikus heeft het over een incidenteel geval; met name bij het openen/sluiten van het winterwerk.
Dan is er overleg tussen de jeugdwerkers in de gemeente en de predikant.

Volgens mij gebeurt dat hier bij de HHK ook.

Ook onze predikant(en) geven wel eens aan dat na verzoek(en) uit de gemeente voor een bepaald onderwerp (of uitbreiding ervan) is gekozen. Zo is er bijvoorbeeld onlangs (o.a. nav een gesprek op de vakantiebijbelstudieavond) een keer uit de DL gepreekt naast de HC.
Ik reageerde op de situatie uit de topic-opening, niet over Hendrikus' incidentele geval. De voorbeelden die je geeft, zijn voor mij juist voorbeelden waaruit blijkt dat de herder zijn schapen kent. Hij weet welke vragen er leven.
Wij hebben al jaren in ons dorp de "scholenzondag". Een week lang wordt op alle christelijke basisscholen rondom (ongeveer) hetzelfde thema gewerkt. De diverse predikanten krijgen dit thema ook door en maken daar een preek bij, in het bijzonder gericht op de kinderen.
Maar uit de topic-opening maak ik op dat de predikant in een veel verder stadium in zijn preekvoorbereiding de gemeenteleden betrekt. Dat het gaat om het te bepreken Bijbelgedeelte alvast met de gemeente door te nemen.
- Niet meer zo actief -
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Mijn argumenten voor deze stelling:

1. Een predikant komt in de gemeente,geeft catechisatie enz. en weet zo prima waar de schapen gelegerd zijn
2. Met het "meedenken" van de gemeenteleden komt er nooit een waarschuwende prreek. Als Laodicea of Sardis mee hadden mogen spreken over de inhoud van de preek waren ze nooit ernstig gewaarschuwd maar waren als levende doden voortgegaan.
3. Laat de hemeente zich maar laten verrassen door de Heilige Geest in de tekstkeuze en de prediking.
4. De grote opwekkingen ontstonden onder een prediking van een predikant die daar niet met gemeenteleden over sprak maar met zijn Zender.
Dat is allemaal waar, maar zeker geen tegenstelling.
Natuurlijk kunnen bepaalde zaken ook met een preekbespreking aan bod komen, maar stel dat er verschillende gemeenteleden vragen hebben over een bepaald tekstgedeelte. Tijdens de voorbereiding kan deze predikant deze vragen verwerken in zijn preek.

En natuurlijk zal dit niet elke zondag het geval zijn, maar ik vind het wel een goede zaak dat de predikant weet welke vragen er spelen en met welke raadselen mensen rondlopen. En dat kan prima geinventariseerd worden tijdens een preekvoorbereidingsoverleg.
parsifal

Bericht door parsifal »

Meedenken of deelname aan preekvoorbereiding is ook niet hetzelfde als meeschrijven.
Ik denk dat er gemeenteleden meer betrokken zijn als ze deelnemen aan de preekvoorbereiding.
De predikant zal hopelijk nog steeds zelf in gebed de preek schrijven en nog steeds hard zijn voor de gemeente als dat nodig is. Het gevaar van te zacht zijn is er niet alleen als de gemeente meeschrijft trouwens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Mijn uitspraak is verre van kortzichtig. Het betrekken van gemeenteleden in preekvoorbereiding is een modern verschijnsel.
En werkt in de hand dat de prediking zich gaat richten op wat men graag hoort.
Het gaat om Gods woord tot ons... en het evangelie is niet naar de mens.
Een predikant dient rekening te houden met zijn gehoor zeer zeker. Maar hij is geroepen een preek voor te bereiden.

En hoezo zou het mooie wat u tegenkwam niet kunnen ontstaan/gehoord worden binnen een preek bespreking?
Jammer dat je zo probeert een tegenstrijdigheid te schetsen die er niet is, om daarmee het fenomeen preekvoorbereiding verdacht te maken. Want natuurlijk bereidt de predikant de preek voor. Het enige dat er nu bij komt, is dat er in het voortraject ook door gemeenteleden -in mijn concrete geval jongeren en jeugdouderlingen- hardop wordt nagedacht over het te bepreken schriftgedeelte, en dat levert stof op die de predikant mee kan nemen in zijn preekvoorbereiding en -uitwerking. Ik vind dat positief. En het stimuleert de predikanten ook om vroegtijdig met de preekvoorbereiding te starten. Het is onzin om te stellen dat preekvoorbereiding waarin gemeenteleden worden betrokken leidt tot een prediking die zich richt op wat 'men' graag hoort.
Het is de taak en roeping van een predikant de preek voor te bereiden en niet gemeenteleden.
Als goed is kent de predikant zijn gemeente. Ik geloof van harte dat de preek tussen de Heere en de predikant, door de Heilige Geest geboren wordt. En ja daar kunnen gemeenteleden in de voorbereiding een gevaar vormen.
Laat de predikant maar veel aandacht besteden aan bidden en worstelen en de Bijbeltekst.

Weet van mijn oma die zei: Wat ik door de week in de binnenkamer bij God breng, hoor ik zondag op de preekstoel.
We kunnen beter voor de predikant bidden dan in een preekvoorbereiding zeggen waar hij als predikant op moet letten.
Ik zie er toch wel in als preken met voorbereiding met gemeenteleden tot betere preek zou leiden missen die preken anders toch iets...(dat zegt men dan indirect)
God kent Zijn schapen Hij kent alle mensen de hele gemeente, voor Hem is niets verborgen. Zo kan een predikant die zo maar komt preken de consulent bijvoorbeeld een preek houden waarin zaken benoemt worden terwijl hij de gemeente niet goed kent.

Ja ik ben voor bidden voor de predikant, en achteraf herkauwen bijv. door een preekbespreking.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Mannetje schreef:
helma schreef:Hendrikus heeft het over een incidenteel geval; met name bij het openen/sluiten van het winterwerk.
Dan is er overleg tussen de jeugdwerkers in de gemeente en de predikant.

Volgens mij gebeurt dat hier bij de HHK ook.

Ook onze predikant(en) geven wel eens aan dat na verzoek(en) uit de gemeente voor een bepaald onderwerp (of uitbreiding ervan) is gekozen. Zo is er bijvoorbeeld onlangs (o.a. nav een gesprek op de vakantiebijbelstudieavond) een keer uit de DL gepreekt naast de HC.
Ik reageerde op de situatie uit de topic-opening, niet over Hendrikus' incidentele geval. De voorbeelden die je geeft, zijn voor mij juist voorbeelden waaruit blijkt dat de herder zijn schapen kent. Hij weet welke vragen er leven.
Wij hebben al jaren in ons dorp de "scholenzondag". Een week lang wordt op alle christelijke basisscholen rondom (ongeveer) hetzelfde thema gewerkt. De diverse predikanten krijgen dit thema ook door en maken daar een preek bij, in het bijzonder gericht op de kinderen.
Maar uit de topic-opening maak ik op dat de predikant in een veel verder stadium in zijn preekvoorbereiding de gemeenteleden betrekt. Dat het gaat om het te bepreken Bijbelgedeelte alvast met de gemeente door te nemen.
Precies, helaas is in een deel van de CGK/PKN/NGK/GKv dat de praktijk. Een preekcommissie die samen met de predikant de te bepreken stof bepaald. Dat is in strijd met de roeping van de predikant.
Predik het Woord tijdig en ontijdig enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Onzin. De te bepreken stof staat vaak al vast volgens het rooster. Overigens begrijp ik dat Calvijn ook zijn preken voorbereidde in strijd met het woord, althans volgens jouw criteria.

Er is nog steeds geen bijbels argument gegeven, of het moet zijn dat herders niet met schapen overleggen. Als je zo'n slecht gevoel voor beeldspraak hebt, kun je wel alles uit de Schrift halen, natuurlijk.

Overigens staat nog te bezien of herders werkelijk niet met hun schapen overleggen. Maar dat terzijde.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gemeenteleden bij wie geen grote gebeurtenissen van vreugde of verdriet zijn, spreken hun predikant meestal niet heel vaak. De predikant heeft met een deel van de gemeente gewoon niet zo heel intensief contact. Waarom zouden we het wel goed vinden als hij zegt: 'Vanuit de gemeente merk ik dat er veel vragen zijn rond de uitverkiezing, en dan vooral rond...' als hij dat op huisbezoek hoort, en niet 'vanuit de gemeente merk ik dat er veel vragen zijn rond de uitverkiezing, en dan vooral rond...' als hij daarvoor een paar gemeenteleden bij elkaar heeft geroepen om to the point te bespreken wát dan hun vragen zijn? Ik zie het principiële verschil niet.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

@Johann Gottfried Walther & @Huisman.
Ik geloof dat ik een verkeerd idee heb gegeven van hoe het er op de preekvoorbereiding aan toe gaat, misschien had ik dit beter uiteen moeten zetten in de openingspost.
Hetgeen ik over het hoofd heb gezien bij het openen van dit topic is dat men wellicht niet vertrouwd is met de gang van zaken, ik dacht dat iedereen wel wist van een preekvoorbereiding in de door mij beschreven zin is en dat de structuur er van overal hetzelfde was.

Het is namelijk geenszins het geval dat wij de preek gezamenlijk samenstellen en dat er een verlanglijstje komt van wat wij willen horen.
Bij het verlaten van een dergelijke bijeenkomst weten we niet welke uitdieping en boodschap de preek eigenlijk heeft en weten we net zoveel als diegenen die Zondags op de bank zitten.

Het enige wat we weten is welke bijbelstukken er behandeld worden, zoals DDD hierboven al aan geeft, en die lezen we gezamenlijk door en ieder word beurtelings gevraagd wat hij/zij er uit haalt en wat voor vragen men heeft, deze worden dan nader besproken en overlegd.
De predikant heeft de leiding en schrijft alles wat hij in de groep opvangt en nuttig acht op om dit later thuis uitgebreider te evalueren en vorm te geven, mits naar zijn inzicht bruikbaar.
De deelnemers hebben hier echter geen enkele vat op of voorkennis van.
Noch bepalen wij de inhoud, strekking of de knelpunten er van.

Eigenlijk kan het ook gezien worden als een semi-theologische en/of filosofische bijbelkring.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 01 okt 2015, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Onzin. De te bepreken stof staat vaak al vast volgens het rooster. Overigens begrijp ik dat Calvijn ook zijn preken voorbereidde in strijd met het woord, althans volgens jouw criteria.

Er is nog steeds geen bijbels argument gegeven, of het moet zijn dat herders niet met schapen overleggen. Als je zo'n slecht gevoel voor beeldspraak hebt, kun je wel alles uit de Schrift halen, natuurlijk.

Overigens staat nog te bezien of herders werkelijk niet met hun schapen overleggen. Maar dat terzijde.
@DDD jij poneert in veel topics van allerlei stellingen zonder ook maar een beetje die stellingen van enige grond te voorzien. Maar ik zal je helpen door een paar verhelderingsvragen te stellen.
1. Waarom zou ik de voorbereiding van Calvijn strijdig vinden met mijn criteria?
2. Op welke schriftplaatsen baseer jij je verdediging van deze praktijk?

Ik had al een tekst genoemd maar die liet jij voor het gemak maar even liggen. Nog maar een keer 2 Tim 4:2-5
Daar zie je ook dat het werk van een prediker eenzaam werk is.

Veelzeggend is ook dat de Heere Jezus zijn brieven aan de 7 gemeenten in klein-Azie stuurt naar de voorganger.
De voorganger is blijkbaar het instrument om Gods Woord door te geven aan de gemeente.

Als een predikant op zijn plaats is weet hij waar de schapen gelegerd zijn. Door pastoraat,verslagen huisbezoeken,omgang met de jongeren enz.
Daar is geen preekcommissie voor nodig die de voorganger moet influisteren waar hij over moet preken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
DDD schreef:Onzin. De te bepreken stof staat vaak al vast volgens het rooster. Overigens begrijp ik dat Calvijn ook zijn preken voorbereidde in strijd met het woord, althans volgens jouw criteria.

@DDD jij poneert in veel topics van allerlei stellingen zonder ook maar een beetje die stellingen van enige grond te voorzien. Maar ik zal je helpen door een paar verhelderingsvragen te stellen.
1. Waarom zou ik de voorbereiding van Calvijn strijdig vinden met mijn criteria?
2. Op welke schriftplaatsen baseer jij je verdediging van deze praktijk?

Ik had al een tekst genoemd maar die liet jij voor het gemak maar even liggen. Nog maar een keer 2 Tim 4:2-5

Veelzeggend is ook dat de Heere Jezus zijn brieven aan de 7 gemeenten in klein-Azie stuurt naar de voorganger.
De voorganger is blijkbaar het instrument om Gods Woord door te geven aan de gemeente.

Als een predikant op zijn plaats is weet hij waar de schapen gelegerd zijn. Door pastoraat,verslagen huisbezoeken,omgang met de jongeren enz.
Daar is geen preekcommissie voor nodig die de voorganger moet influisteren waar hij over moet preken.
Niemand fluistert de dominee hier wat in. Dat maak je er zelf van. Lees wat Zita erover schrijft, wat ik er over schrijf, wat van Ewijk er over schrijft. Je maakt een karikatuur die je gaat bestrijden, maar dat is niet de praktijk waar wij het over hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Auto

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef: Niemand fluistert de dominee hier wat in. Dat maak je er zelf van. Lees wat Zita erover schrijft, wat ik er over schrijf, wat van Ewijk er over schrijft. Je maakt een karikatuur die je gaat bestrijden, maar dat is niet de praktijk waar wij het over hebben.
Nou ik heb diverse predikanten gesproken die eerst voor waren, maar precies tegen de punten zijn aangelopen die huisman aangeeft. Ze zijn vastgelopen in de structuur die ze opgelegd krijgen. Opvallend dat ik een predikant hoorde zeggen: "ik werd lui, ik hoefde alleen te doen waar anderen mee bezig waren, de preek kon zo geschreven worden, maar wat een leegte.".
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Niemand fluistert de dominee hier wat in. Dat maak je er zelf van. Lees wat Zita erover schrijft, wat ik er over schrijf, wat van Ewijk er over schrijft. Je maakt een karikatuur die je gaat bestrijden, maar dat is niet de praktijk waar wij het over hebben.
Nou ik heb diverse predikanten gesproken die eerst voor waren, maar precies tegen de punten zijn aangelopen die huisman aangeeft. Ze zijn vastgelopen in de structuur die ze opgelegd krijgen. Opvallend dat ik een predikant hoorde zeggen: "ik werd lui, ik hoefde alleen te doen waar anderen mee bezig waren, de preek kon zo geschreven worden, maar wat een leegte.".
Wat mij betreft zegt dat meer over de predikant, dan over het systeem. Ik ken ook het verhaal dat een predikant na de "collectezang" zei: Gemeente, de Geest heeft mij niets ingegeven, u kunt weer gaan.
Excessen zijn geen excuus om dingen niet/wel te doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Auto

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef: Wat mij betreft zegt dat meer over de predikant, dan over het systeem. Ik ken ook het verhaal dat een predikant na de "collectezang" zei: Gemeente, de Geest heeft mij niets ingegeven, u kunt weer gaan.
Excessen zijn geen excuus om dingen niet/wel te doen.
Ach ja, de Gereformeerde kerk is er stuk aan gegaan en dat noem ik geen exces. Maar ja, deze invloeden krijg je als gemeenteleden zich 'gaven' gaan toeeigenen en mee willen doen in de aansturing van de gemeente. Predikanten zijn geen dienaren van het Goddelijke Woord, maar dienaren van wat de gemeente overlegt, denkt en uiteindelijk wil.
refo

Bericht door refo »

Waaraan is de Ger Kerk nu weer stuk gegaan?

Op dit forum lees ik regelmatig een terugblik op de zondagse diensten en dan is het altijd in de zin van: wat een rijke zondag of dergelijke woorden.
Komen er eigenlijk nog wel eens preken voor waarin de hele gemeente geestelijk de oren wordt gewassen? Of preken de predikanten precies naar de zin? Separerend preken zorgt ervoor dat de gemeente zich gesepareerd gaat gedragen. Dit is voor mij bedoeld, dat voor mijn buurman.

Ik las eens ergens het advies aan een prediker: begin niet aan de preek zonder gesproken te hebben met een zieke, een jongere en een oudere.

Of andere vertegenwoordigers.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:Ik had al een tekst genoemd maar die liet jij voor het gemak maar even liggen. Nog maar een keer 2 Tim 4:2-5
2: Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4:En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5:Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Geachte Huisman, aangezien het zwaartepunt van de door u aangehaalde tekst vooral in vers vers 3 en 4 lijkt te liggen, sta mij toe hier een paar vragen te stellen:
Welke andere leer word er dan besproken dan de leer van De HEERE Jezus Christus? En wie word gebombardeerd tot leraar op ons eigen gezag? En in welke fabelen geloven wij dan?
Ons uitgangspunt is en blijft de bijbel en de leider is en blijft de oorspronkelijke predikant, wat fabelen betreft word er bij ons echt geen millimeter afgeweken van wat de schrift ons leert.
Lijkt deze vers niet meer van toepassing op hen die de moderne natuurgodsdiensten (new age) aanhangen zonder enige bijbelse achtergrond?

Ik wil trouwens graag Joel 2:28, 29 aanhalen, dit ter aantoning dat het werk van de geest zich niet slechts beperkt tot de predikant.
28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
29 Ja, ook over de dienstknechten, en over de dienstmaagden, zal Ik in die dagen Mijn Geest uitgieten.
Waarbij ik daarna ook voor de tweede maal verwijs naar de tekst die ik al eerder aangehaald heb.
'Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.'' (Matthëus 18:20)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie