Ik reageerde op de situatie uit de topic-opening, niet over Hendrikus' incidentele geval. De voorbeelden die je geeft, zijn voor mij juist voorbeelden waaruit blijkt dat de herder zijn schapen kent. Hij weet welke vragen er leven.helma schreef:Hendrikus heeft het over een incidenteel geval; met name bij het openen/sluiten van het winterwerk.
Dan is er overleg tussen de jeugdwerkers in de gemeente en de predikant.
Volgens mij gebeurt dat hier bij de HHK ook.
Ook onze predikant(en) geven wel eens aan dat na verzoek(en) uit de gemeente voor een bepaald onderwerp (of uitbreiding ervan) is gekozen. Zo is er bijvoorbeeld onlangs (o.a. nav een gesprek op de vakantiebijbelstudieavond) een keer uit de DL gepreekt naast de HC.
Wij hebben al jaren in ons dorp de "scholenzondag". Een week lang wordt op alle christelijke basisscholen rondom (ongeveer) hetzelfde thema gewerkt. De diverse predikanten krijgen dit thema ook door en maken daar een preek bij, in het bijzonder gericht op de kinderen.
Maar uit de topic-opening maak ik op dat de predikant in een veel verder stadium in zijn preekvoorbereiding de gemeenteleden betrekt. Dat het gaat om het te bepreken Bijbelgedeelte alvast met de gemeente door te nemen.