NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

Wim Anker

Re: NGK/CGK/GKV - eenheid(?)

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
huisman schreef:
Curatorium schreef:Er zijn prima preken in de GKV hoor. Sinds de recente afsplitsingen en de doorgaande ontwikkelingen in die kerken zal dat misschien minder zijn, het bevindelijke is iets minder, maar ook daar zijn nog (ik zeg niet overal) gewoon separerende voluit gereformeerde preken.
Stuur eens een voorbeeld? Een stelling poneren kan iedereen maar nu het bewijs.
Zoek maar eens een preek van ds. Jos Douma.
Dank voor dit heldere inkijkje van de GKV. Maar hoe kan jij dit nu "gereformeerd" noemen? Verander wat namen en deze preek is bruikbaar als een training "voel je lekker met yoga".
Hier een link van een preek: Johannus 3 vs 5-6
site: Site Jos Douma
Marco

Bericht door Marco »

Mara schreef:
merel schreef:Ik herken jouw punt wel Mara, maar toch denk ik ook dat het een angst voor deze vernieuwingen zijn. Ik ben zie ook binnen onze kerk een tweedeling qua broeken en rokken. Ik draag naar de kerk altijd een rok/juruk, maar behoor inmiddels tot de minderheid. Ik zing zelf heel graag oude berijming en hoef echt geen nieuwe berijming, maar ik realiseer mij ook dat de oude berijming mijn man en mijn kinderen heel weinig zeggen.
Merel, een tijd geleden is dit ook besproken als begrip: de glijdende schaal. De Bijbel spreekt van de kleine vossen die de wijngaard bederven. Dan hoeft het niet te gaan om de kleur stropdas/overhemd, wel of geen hoed, daar is ieder zelf verantwoordelijk voor.
Maar deze zaken staan niet los van elkaar, dat bewijst de praktijk wel.
Waar de oude(re) waarden worden losgelaten, wordt de prediking oppervlakkiger.
Mijn man - van huis uit onkerkelijk - blijft zelfs nog liever bij de oude waarden dan ik!
Marco schreef:Het probleem is een beetje dat je je eigen argumenten ondergraaft door bijzaken ook als hoofdzaken te presenteren. Als een bandje in de kerk of een nieuwere vertaling op zich een argument zou zijn om de Kerk te verlaten, dan klopt er iets niet, en dat ligt dan niet aan de kerk (ik weet dat je het niet zo bedoelt, daarom durf ik het zo te zeggen).
Zit je ook in de kerkenraad soms? ;)
Jij reageert precies zoals de broeders. Niet zeuren over dit soort bijzaken.
En dan heb je me toch niet goed gelezen. Ik verlaat mijn kerk niet vanwege een bandje, maar vanwege de inhoud van de prediking!
Waar het één is, wordt het ander niet verdragen.
Ik heb je heel goed gelezen.. En ik ken je voldoende om te weten dat het je uiteindelijk om de prediking gaat. Maar je maakt het lastiger door bij voorbaat bijzaken te noemen. Ook al zie je die bijzaken als symptomen van wat je de hoofdzaak vindt.
Mara schreef:
Marco schreef:Gevolg daarvan is wel dat een serieus gesprek heel lastig wordt, ook voor ambtsdragers. Waar je je m.i. op moet concentreren is op de vraag of er schriftuurlijk gepreekt wordt, en er naar wordt (geprobeerd te) handelen. Dan denk ik dat je een heel ander gesprek krijgt.
Dat is bij ons elke week anders, ivm gastpredikanten en de breedte van de CGK.
Zo kan het zijn dat je deze week een ouderwetse prediking hoort en de week daarop een moderne, linksere. (laatst kerkte ik diezelfde zondag in een PKN, het was diezelfde tekst. En wat deze dominee eruit haalde en in de diepte ging! Waar onze gastpredikant het allemaal liet liggen! Ik wil maar zeggen, dat een naambordje an sich me niet zoveel uitmaakt.
Dat kan inderdaad heel goed. Ik merk zelf in mijn eigen gemeente ook best verschil in diepgang, net als in de PKN gemeente waar ik ook weleens kom. Toch is verschil in diepgang geen reden om een kerk te verlaten. Daar is m.i. meer voor nodig. En dan kom je terug op het al of niet onschriftuurlijk zijn van de prediking. Dan heb je een heel ander gesprek.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:
merel schreef:Begrijp ik hieruit dat de BhP prediking de enige ware prediking is?
Heb ik dat geschreven?
eigenlijk wel.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:@ wim anker Nee, maar wel als een medegelovige dat zegt. Ik mag toch verwachten/hopen dat wij later samen zullen zingen voor dezelfde God en dan is het jammer dat wij hier op aarde elkaar bekritiseren over de wijze waarop wij onze kinderen dingen leren. Het gaat erom of wij de kinderen bij God brengen in ons gebed en in ons dagelijks leven.
Het oordeel is niet aan ons, gelukkig maar.
Maar op dit "discussie" forum geef ik wel - beargumenteerd aan - dat m.i. je de kinderen (laat) bedriegen.
Tegelijkertijd waarschuwt de Schrift vele keren voor misleiding en (zelf)bedrog. En ik heb net geluisterd naar preek - aangeraden door @DDD - en dat is m.i. de godsdienst die duizenden bedriegt. Menen in te gaan en niet zullen kunnen. Mensen hoeven niet be- ge- of veroordeeld te worden (niet ten goede en niet ter kwade) maar deze prediking is niet naar de Schrift en is ten verderve.
merel schreef:Jij weet nl niet wat ik mijn kinderen leer en waar de preek over ging en de waarschuwing die daar overuit ging. De preek ging nl over de gelijkenis van Lazarus en de rijke man. Er werd in heel kinderlijke taal benoemd dat het erop aan kwam en de keuze die gemaakt moet worden ( en nu aub geen discussie of je zelf inbreng hebt in het maken van de keuze). De week voorafgaand aan zo'n thema dienst ( wij hebben ze 6 keer per jaar) zijn wij eigenlijk de hele week bezig met het jaarthema, de keuze van de liederen en het leren van de themaliederen aan de kinderen ( ook nog peuters). Zij kunnen dan meezingen tijdens de dienst. Bij ons is het zo dat 1 van de jongere kinderen ( groep 3 en 4) de ds mag helpen tijdens zo'n dienst met het lezen van de wet. De gewone 10 geboden en de 10 geboden in kindertaal Dat betekent dat als ons kind aan de beurt is, dat wij samen al meerdere malen alles doornemen en vragen stellen of de betekenis daaromheen.
Ik moest eerst ook vreselijk wennen aan deze stijl van diensten. Ik was dat nl van huis uit ook niet gewend. Ik zie alleen hoe fijn het voor de kinderen is en hoeveel zij ervan leren.
En ik denk dat je uit moet kijken om op voorhand elke samenwerking met andere kerken af te wijzen op basis van uiterlijke kenmerken zoals kleding, invulling van diensten en vertalingen die gebruikt worden. Het gaat erom of de prediking en de gemeenschap der heiligen ( zo mag de gemeente ook gezien worden) ons dichter bij God brengen. De prediking is het allerbelangrijkste.
Gelet op de grondslag van dit forum zou deze waarschuwing je eigenlijk niet mogen verbazen. Gelet op wat je hierboven schrijft, gelet ook de preek die ik nu heb geluisterd op die site, gelet op de "kern" die je kinderen eruit hebben gehaald is er een hemelsbreed verschil met , wat gereformeerd is, zoals de puriteinen die hier vaak worden aangehaald - onderwijzen en wat jij hier verwoord.
Marco

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Curatorium schreef:Er zijn prima preken in de GKV hoor. Sinds de recente afsplitsingen en de doorgaande ontwikkelingen in die kerken zal dat misschien minder zijn, het bevindelijke is iets minder, maar ook daar zijn nog (ik zeg niet overal) gewoon separerende voluit gereformeerde preken.
Stuur eens een voorbeeld? Een stelling poneren kan iedereen maar nu het bewijs.
Zoek maar eens een preek van ds. Jos Douma.
Dank voor dit heldere inkijkje van de GKV. Maar hoe kan jij dit nu "gereformeerd" noemen? Verander wat namen en deze preek is bruikbaar als een training "voel je lekker met yoga".
Hier een link van een preek: Johannus 3 vs 5-6
site: Site Jos Douma
Het zou mooier zijn om je te focussen op een eerdere post:
Marco schreef:
Luther schreef:Het meest interessante onderdeel van de genoemde website, is de documentatie rond de toe-eigening van het heil. http://kerkelijkeenheid.nl/op-weg-naar- ... -het-heil/
Het loont de moeite om de nota over de toe-eigening van het heil eens goed door te nemen. Nog los van samenwerking met GKv is dit een document dat de moeite zeer loont (en zoveel moeite is het niet). Duidelijkere taal over wedergeboorte en bekering is er niet.

Hoofdstukje 10 (en verder) geeft bovendien een inzicht in de reden dat velen van jullie de GKv niet bevindelijk vinden. Maar biedt daarvoor m.i. wel een duidelijke onderbouwing. Ben ook benieuwd wat jullie van hoofdstukje 14 vinden.
De lijn die op deze site gevonden wordt, en ook de documenten zijn nuttiger (ook al zijn ze wat ouder) dan één preek van één dominee (die preek niet gehoord hebbende).
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara wordt hier nogal aangepakt vanwege het feit dat ze een stel uiterlijke dingen noemt. Toch ben ik het wel met haar eens. Veranderingen en de roep om veranderingen komen zelden alleen, of los van de hoofdzaak.

- De kerkgeschiedenis leert ons ook dat de meeste dwalingen zingend de kerk binnengekomen zijn. Daarom luistert het zo nauw wat we in de eredienst zingen. Men moet wel erg goede argumenten hebben om het geïnspireerde gezangenboek in de Bijbel (Psalmen) te vervangen door het vrije lied. Dat wil niet zeggen dat er geen goede gezangen zijn, maar de kerkgeschiedenis leert ook dat grenzen op dat punt hooguit een jaar of tien houdbaar zijn. De meeste vrije liederen geven een verkeerd Godsbeeld mee, of hebben een remonstrantse inhoud. Waar ik wel voor pleit is een herrijming van sommige psalmen die in de berijming van 1773 wel erg vol zijn van het Verlichtingsdenken, of verkeerde beelden oproepen (Hoe groot, hoe vrees'lijk zijt G'alom), maar dat is wat mij betreft secundair. Psalmen in de eredienst hebben wat mij betreft niet alleen het primaat, maar ook het alleenrecht. Elk vrije lied gaat altijd ten koste van het zingen van een psalm.

- Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat de kerk graag de wereld wil naäpen als het gaat om de muziekinstrumenten. Laat de kerk doen waar de kerk sterk in is. Het surrogaat van de kerk is voor jongeren na korte tijd echt uitgewerkt; dan gaat men liever naar het origineel in de wereld.

- De buitenkant geeft veelal iets weer van de binnenkant. Het is vreemd dat bedrijven en sportclubs van hun personeel/spelers gewoon een kledingcode eisen, maar dat de kerk nog maar nauwelijks iets mag zeggen over kleding, omdat dit als betuttelend of wettisch wordt gezien. Laat kleding ook een uiting zijn van het besef dat we in de eredienst naderen voor het heilig aangezicht van de Heere. Dat mag blijken in alles, niet in het minst in onze kleding. Meer specifiek geldt dat van de hoofdbedekking voor vrouwen: zij die dat bewust achterwege laten, weten doorgaans prima dat Paulus de hoofdbedekking plaatst in het kader van de verhouding tussen man en vrouw, die een afspiegeling is van Christus en Zijn bruidsgemeente. Het erkennen van dat laatste zou toch ook moeten leiden tot het zichtbaar maken in het daartoe geëigende symbool: de hoofdbedekking?
De kerkenraad heeft wat mij betreft daarin een voorbeeldfunctie. Ze zijn daar primair niet als individu, maar als knechten in Gods dienst. Laten kerkenraden daarom ook een kledingcode afspreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Klavart

Bericht door Klavart »

huisman schreef:Als in onze kerken (CGK) de liturgie op de schop gaat dan gaat de prediking mee. Je zult geen BhP prediking vinden in gemeenten die uit de opwekkingsbundel zingen. Zo nuchter moet je zijn.
Het omgekeerde is volgens mij ook waar: Als in onze kerken de prediking verandert dan gaat de liturgie ook op de schop.
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:- De kerkgeschiedenis leert ons ook dat de meeste dwalingen zingend de kerk binnengekomen zijn. Daarom luistert het zo nauw wat we in de eredienst zingen. Men moet wel erg goede argumenten hebben om het geïnspireerde gezangenboek in de Bijbel (Psalmen) te vervangen door het vrije lied. Dat wil niet zeggen dat er geen goede gezangen zijn, maar de kerkgeschiedenis leert ook dat grenzen op dat punt hooguit een jaar of tien houdbaar zijn. De meeste vrije liederen geven een verkeerd Godsbeeld mee, of hebben een remonstrantse inhoud. Waar ik wel voor pleit is een herrijming van sommige psalmen die in de berijming van 1773 wel erg vol zijn van het Verlichtingsdenken, of verkeerde beelden oproepen (Hoe groot, hoe vrees'lijk zijt G'alom), maar dat is wat mij betreft secundair. Psalmen in de eredienst hebben wat mij betreft niet alleen het primaat, maar ook het alleenrecht. Elk vrije lied gaat altijd ten koste van het zingen van een psalm.
Zie vetgedrukt, ik ben benieuwd hoeveel vrije liederen je kent? Zeker zijn er velen eenzijdig, en wellicht ook een (flink) aantal remonstrants, maar dat de meeste liederen een verkeerd Godsbeeld meegeven lijkt mij absoluut niet waar.
En inderdaad, 1773 valt heel veel over te zeggen, het is gewoon een slechte berijming, staat ver af van de grondtekst, dichterlijke vrijheden en dergelijke, 1968 is vele malen beter, maar waarom die dan niet wordt ingevoerd is mij een raadsel. In ieder geval niet dat 1773 beter zou zijn, wellicht om de verandering op zicht.
- Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat de kerk graag de wereld wil naäpen als het gaat om de muziekinstrumenten. Laat de kerk doen waar de kerk sterk in is. Het surrogaat van de kerk is voor jongeren na korte tijd echt uitgewerkt; dan gaat men liever naar het origineel in de wereld.
Ik heb niets tegen meer instrumenten in de eredienst, al ben ik een liefhebber van het orgel, maar ik heb wel wat tegen de oppervlakkige "afwas" liedjes op vrolijke marsdeuntjes in de eredienst.
- De buitenkant geeft veelal iets weer van de binnenkant. Het is vreemd dat bedrijven en sportclubs van hun personeel/spelers gewoon een kledingcode eisen, maar dat de kerk nog maar nauwelijks iets mag zeggen over kleding, omdat dit als betuttelend of wettisch wordt gezien. Laat kleding ook een uiting zijn van het besef dat we in de eredienst naderen voor het heilig aangezicht van de Heere. Dat mag blijken in alles, niet in het minst in onze kleding. Meer specifiek geldt dat van de hoofdbedekking voor vrouwen: zij die dat bewust achterwege laten, weten doorgaans prima dat Paulus de hoofdbedekking plaatst in het kader van de verhouding tussen man en vrouw, die een afspiegeling is van Christus en Zijn bruidsgemeente. Het erkennen van dat laatste zou toch ook moeten leiden tot het zichtbaar maken in het daartoe geëigende symbool: de hoofdbedekking?
De kerkenraad heeft wat mij betreft daarin een voorbeeldfunctie. Ze zijn daar primair niet als individu, maar als knechten in Gods dienst. Laten kerkenraden daarom ook een kledingcode afspreken.
Mee eens, mits men niet de zaligheid aan uiterlijkheden, zoals kleding, laat afhangen zoals nog wel eens gebeurd. Waarmee ik bijvoorbeeld de uitspraak bedoel dat als een vrouw met God van doen krijgt zij niet meer naar de kapper gaat en zeker geen broek zal aantrekken.
Maar inderdaad, een kledingcode ben ik een sterke voorstander van, eenheid, eerbied.

Toch zouden deze zaken op zich geen reden voor mij zijn om tegen samenwerking te zijn.
Mara en Luther hebben het vaker gezegd dat dit altijd hand in hand gaat met een slechtere prediking, ik heb het tegendeel ook gezien, dat is voor mij een minder goed argument.
huisman

Bericht door huisman »

Klavart schreef:
huisman schreef:Als in onze kerken (CGK) de liturgie op de schop gaat dan gaat de prediking mee. Je zult geen BhP prediking vinden in gemeenten die uit de opwekkingsbundel zingen. Zo nuchter moet je zijn.
Het omgekeerde is volgens mij ook waar: Als in onze kerken de prediking verandert dan gaat de liturgie ook op de schop.
Ook waar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:.
Toch zouden deze zaken op zich geen reden voor mij zijn om tegen samenwerking te zijn.
Mara en Luther hebben het vaker gezegd dat dit altijd hand in hand gaat met een slechtere prediking, ik heb het tegendeel ook gezien, dat is voor mij een minder goed argument.
Let bij fusies maar eens op wat er dan gebeurt. Altijd wordt er dan gemoderniseerd. Het moet anders, bij-de-tijdser, sneller, korter, opschieten mensen, want anders haakt de jeugd af.
Wat kon je zien met de plaatselijke samenwerking van de PKN met de roomse kerk?
Werd de roomse kerk gereformeerder?
Nee!
De roomse invloed werd merkbaar in de PKN.
Ik zat vorige week nog bij een trouwdienst van een nichtje. Ik dacht even dat we de verkeerde kerk waren ingelopen.
Vrouwelijke dominee, ze leek wel een bisschop in haar witte gewaad.
Nichtje en man moesten samen met een brandende kaars door een gedeelte van de kerk lopen en in een kandelaar steken, als symbool van.... licht.
Het ging vooral over liefde, heel veel liefde.
Wat een armoede, wat een oppervlakkig verhaal kregen die jonge mensen mee op één van de belangrijkste dagen van hun beider leven.
Het was in een eeuwenoude kerk, deze had al veel stormen getrotseerd.
Maar ik kreeg het er koud.
En dan ben ik wel eens bang wat er in onze kerk gaat gebeuren.
Kerstboom, paaskaars, vrouwelijke k.r. leden.
En dat zijn dan maar bijzaken volgens jou?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:Psalmen in de eredienst hebben wat mij betreft niet alleen het primaat, maar ook het alleenrecht. Elk vrije lied gaat altijd ten koste van het zingen van een psalm.

Flauwekul.

In de meeste kerken waar gezangen worden gezongen worden per dienst meer psalmcoupletten gezongen dan in heel wat kerkgemeenschappen waar hoog van de psalmen wordt opgegeven, maar men het soms bestaat zich tot slechts vijf of zes coupletten daarvan (het liefst met een half couplet als slotzang) voor de hele dienst te beperken. Ik heb ooit meegemaakt dat een dominee zo heerlijk aan het praten was (daarbij overigens driemaal hetzelfde zeggende, hetgeen hem verder niet leek te hinderen) dat hij zelfs nog een couplet daarvan oversloeg (of alleen voorlas, dat weet ik niet meer, daar nam hij wel alle tijd voor, vanzelf).

Er kwam geen eind aan. Maar dat geheel terzijde.
huisman

Bericht door huisman »

Marco schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Begrijp ik hieruit dat de BhP prediking de enige ware prediking is?
Heb ik dat geschreven?
eigenlijk wel.
Ik schreef het niet maar dan toch dit: de BhP prediking in de CGK staat het dichtst bij de originele CGK prediking. Lees maar eens preken van voor de oorlog en je zult zien dat de preekjes die je kunt horen in Zwolle of Groningen ( en helaas vele tientallen andere gemeenten)absoluut niet een CGK geluid laten horen.

Is dat erg? Ja omdat er wezenlijke zaken gemist worden in zulke prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Stel: GKV/NGK/CGK(minus BhP) vormen een eenheid...
Is dat dan niet een soort "PKN in het klein"?
Heeft zo'n kerkverband iets waar het zich echt onderscheidt van de PKN?
Ik zie (even ogen dicht en denken) een soort tussen-kerkverband ontstaan,
dat na niet al te lange tijd in de PKN wordt opgenomen.
De bezwaarden in de CGK zouden dan wellicht dezelfde lijn volgen als de huidige HHK?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:Psalmen in de eredienst hebben wat mij betreft niet alleen het primaat, maar ook het alleenrecht. Elk vrije lied gaat altijd ten koste van het zingen van een psalm.

Flauwekul.
Voordat je dit stelt, vraag even na bij predikanten die hiermee te maken hebben. Zodra men te horen krijgt: 'Graag minstens twee gezangen dominee', en de dominee zegt: 'Ik wil zoals altijd in de dienst graag uit 6 psalmen laten zingen, dus de gevraagde liederen komen er dan bovenop', dan geeft men 'niet thuis'. Dat bedoelde ik met: van de liedmomenten, worden er in dit voorbeeld dan twee psalm-momenten ingewisseld voor twee liedmomenten. En nee, dit is geen incident!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Stel: GKV/NGK/CGK(minus BhP) vormen een eenheid...
Is dat dan niet een soort "PKN in het klein"?
Heeft zo'n kerkverband iets waar het zich echt onderscheidt van de PKN?
Ik zie (even ogen dicht en denken) een soort tussen-kerkverband ontstaan,
dat na niet al te lange tijd in de PKN wordt opgenomen.
De bezwaarden in de CGK zouden dan wellicht dezelfde lijn volgen als de huidige HHK?
Nee, dat is geen PKN in het klein. Genoemde kerken gaan ietsje anders om met het Woord dan de vrijzinnige flank van de PKN, om maar één aspect te noemen.

Daarnaast is er in de PKN ook een ontwikkeling aan de gang, waarin juist de vrijzinnige vleugel aan invloed lijkt te verliezen (al was het maar omdat er op de lege huls die de vrijzinnigheid biedt geen hond afkomt).

Jammer trouwens dat de discussie weer over liederen en jurken moet gaan (nee, Dia, die slaat niet op jou).
Plaats reactie