Beroepingswerk discussie

-DIA-

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
DDD schreef: Ik denk dat de gemiddelde HHK (dan heb ik het niet over gematigde gemeenten zoals Katwijk en Kralingseveer) een stuk rechtser is dan de gemiddelde GG in de jaren 80.
Mijn vraag: kun je concretiseren wat het verschil is tussen de gemiddelde GG in de jaren 80 en de gemiddelde GG nu? Mijn geboortejaar ligt in de jaren 80, dus ik kan voor mijzelf niet vergelijken. Daarom: kun je het concreet maken? In zijn algemeen, maar ook qua verbondsvisie (daar ging het een aantal postings terug over.)
Ik heb het voorrecht gekend om in de nabijheid van verschillende mensen te leven die men nu vaak "het oude volk" noemt.
Ik weet nog een uitspraak van een van een van hen, hij maakte deel uit van een kerkenraad van een gemeente in het westen des lands.
Toen hier in 1985 een nieuwe predikant werd bevestigd zei hij: We zijn verder weg als we denken; ik denk terug aan de
Christelijke Gereformeerde Kerken van net na de oorlog. Zoals de toestand toen in die kerken was, zo is het nu onder ons ook.

Dat waren geen losse flodders of eigen inzichten, want deze man leefde zeer nauw, we zouden haast zeggen, hij wandelde met
God in een krom en verdraaid geslacht, en was altijd bevreesd voor zichzelf om iets te zeggen wat niet waar was.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef: Ik denk dat de gemiddelde HHK (dan heb ik het niet over gematigde gemeenten zoals Katwijk en Kralingseveer) een stuk rechtser is dan de gemiddelde GG in de jaren 80.
Mijn vraag: kun je concretiseren wat het verschil is tussen de gemiddelde GG in de jaren 80 en de gemiddelde GG nu? Mijn geboortejaar ligt in de jaren 80, dus ik kan voor mijzelf niet vergelijken. Daarom: kun je het concreet maken? In zijn algemeen, maar ook qua verbondsvisie (daar ging het een aantal postings terug over.)
Ik vind dat moeilijk, omdat mijn karakter is de zaken op scherp te stellen -zonder daar iets kwaads mee in de zin te hebben, maar gewoon om helderheid te scheppen- maar dat vind ik in het kerkelijk leven geen deugd.

Ik heb verder het idee dat in de GG de flanken zich (misschien zelfs aan beide kanten, maar in ieder geval ter rechterzijde) steeds sterker profileren. Dat maakt het moeilijker om van een gemiddelde GG nu te spreken.

Daarnaast was ik in die periode ook maar een klein jongetje. Persoonlijke herinneringen gaan daarnaast over niet wezenlijke futiliteiten. In ieder geval GG waar een aanzienlijk deel van de vrouwen geen hoed droeg in de kerk, middendominees (en zeker niet van de toenmalige linkerflank) die ik (nog tot na 2000) nooit in een zwart pak zag in hun vrije tijd, gemeenten die meer op het NBG dan op de GBS georiënteerd waren (die toen ook nog wel wat anders was, misschien). Pas in 1987 werd de GBS-toogdag voor het eerst in de Saambinder aangekondigd. Nu wordt die zelfs in de kerkbode van Houten aangekondigd, wat toch erkend een midden/links gemeente is.

De discussie over het aanbod van genade is echter al oud. Ook vóór Blauwendraad werd daarover al geschreven, dat heeft ook wel eens in de Saambinder gestaan.

Belangrijk is ook de samenwerking met de Gereformeerde Bond(sgemeenten). In de jaren 90 verschenen nog regelmatig preekschetsen vanuit zowel de GB (herstel: GG) als GB in één serie postilles. Dat zou nu niet meer snel gebeuren. En het betrof echt geen gekrookterietpreken hoor. Maar gewone bondspreken, zoals je die nu nog kunt horen van de redactie van de Waarheidsvriend.

Het zou een mooi onderwerp zijn voor een scriptie, maar ik moet vandaag nog een hoop werken dus ik probeer de verleiding te weerstaan...
Laatst gewijzigd door DDD op 19 sep 2015, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
Ik vind dat moeilijk, omdat mijn karakter is de zaken op scherp te stellen -zonder daar iets kwaads mee in de zin te hebben, maar gewoon om helderheid te scheppen- maar dat vind ik in het kerkelijk leven geen deugd.

Ik heb verder het idee dat in de GG de flanken zich (misschien zelfs aan beide kanten, maar in ieder geval ter rechterzijde) steeds sterker profileren. Dat maakt het moeilijker om van een gemiddelde GG nu te spreken.

Daarnaast was ik in die periode ook maar een klein jongetje. Persoonlijke herinneringen gaan daarnaast over niet wezenlijke futiliteiten. In ieder geval GG waar een aanzienlijk deel van de vrouwen geen hoed droeg in de kerk, middendominees (en zeker niet van de toenmalige linkerflank) die ik (nog tot na 2000) nooit in een zwart pak zag in hun vrije tijd, gemeenten die meer op het NBG dan op de GBS georiënteerd waren (die toen ook nog wel wat anders was, misschien). Pas in 1987 werd de GBS-toogdag voor het eerst in de Saambinder aangekondigd. Nu wordt die zelfs in de kerkbode van Houten aangekondigd, wat toch erkend een midden/links gemeente is.

De discussie over het aanbod van genade is echter al oud. Ook vóór Blauwendraad werd daarover al geschreven, dat heeft ook wel eens in de Saambinder gestaan.

Belangrijk is ook de samenwerking met de Gereformeerde Bond(sgemeenten). In de jaren 90 verschenen nog regelmatig preekschetsen vanuit zowel de GB als GB in één serie postilles. Dat zou nu niet meer snel gebeuren. En het betrof echt geen gekrookterietpreken hoor. Maar gewone bondspreken, zoals je die nu nog kunt horen van de redactie van de Waarheidsvriend.

Het zou een mooi onderwerp zijn voor een scriptie, maar ik moet vandaag nog een hoop werken dus ik probeer de verleiding te weerstaan...
Als ik me niet vergis, sprak in de jaren '60 niemand over 'vleugels' of 'richtingen'. Midden jaren '60 hoorde ik er voor het eerst over. In die tijd verscheen er een boekje, genaamd "Een merkwaardig vijftal". Het was een boekje over de toenmalige studenten aan de Theologische School, als ik me niet vergis. We hebben dat boekje gehad, maar zijn het kwijtgeraakt. Toen hoorden we voor het eerst over verschillende flanken.
DDD

Bericht door DDD »

Het is je vast ontschoten, maar dominee Smytegelt hoorde bij dat vijftal, maar hij was in de jaren 60 van de vorige eeuw reeds enkele eeuwen overleden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het is je vast ontschoten, maar dominee Smytegelt hoorde bij dat vijftal, maar hij was in de jaren 60 van de vorige eeuw reeds enkele eeuwen overleden.
Waarschijnlijk was het dan toch een ander boekje?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Het is je vast ontschoten, maar dominee Smytegelt hoorde bij dat vijftal, maar hij was in de jaren 60 van de vorige eeuw reeds enkele eeuwen overleden.
Waarschijnlijk was het dan toch een ander boekje?
Deze was het niet, het ging over (ik meen) vijf studenten aan de Theologische School, en zou misschien kunnen dat de schrijver Rik Valkenburg was?
http://www.mullerbook.nl/boek.php?boekId=34095
DDD

Bericht door DDD »

Enig googlen leert mij dat ook van een lichting studenten in de jaren 60 over een merkwaardig vijftal werd gesproken. Dat zag echter niet op hun ligging, maar op hun herkomst, althans, dat is op dit forum te lezen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Enig googlen leert mij dat ook van een lichting studenten in de jaren 60 over een merkwaardig vijftal werd gesproken. Dat zag echter niet op hun ligging, maar op hun herkomst, althans, dat is op dit forum te lezen.
Ik weet nog dat het in ieder geval ging over de latere predikanten ds. L. Vogelaar, ds. A. Bregman, ds. C. Harinck, en de rest weet ik zo niet meer. Het is ook jaren geleden dat ik dit boekje nog heb ingezien.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@DIA. Om je geheugen op te frissen; in 2009 nam je deel aan een discussie over hetzelfde onderwerp:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=225
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@DDD: dank voor je verheldering.
Mocht ik ooit CGO-E gaan doen, dan heb ik vast een suggestie voor een onderzoek. :)
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:@DIA. Om je geheugen op te frissen; in 2009 nam je deel aan een discussie over hetzelfde onderwerp:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=225
Ik zie het weer. Ik geloof dat er nog niet op gereageerd is of ds. Bregman ook bij 'de vijf' hoorde.
In die tijd, dat was hoogst zelden, gebeurde in feite nooit, werd er een interview op de radio uitgezonden met student Bregman. Of hij zelf geweten heeft dat dit uitgezonden werd lijkt me
hoogst twijfelachtig.
Panny

Bericht door Panny »

Martijn schreef:
Panny schreef:Het verschil tussen links en rechts binnen de GerGem zit hem er niet in dat links geen Wet en Evangelie zou prediken zoals Refocalvinist ons wil laten geloven.
Het verschil zit er vooral in hoe groot de plaats is van een onvoorwaardelijk welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders in de prediking.
Dat staat los van de prediking van de vloek van de Wet, de onmacht van de mens, etc.

Wat ook erg opvalt is dat in de linkerflank veel meer gedaan wordt aan evangelisatie. Denk bijvoorbeeld aan buurtmaaltijden, kinderclub, folderen, marktkraam, etc.
In de rechterflank lijkt die behoefte er vaak helemaal niet te zijn. En dat vind ik wel heel opmerkelijk en zorgelijk. Wat zegt dit over een kerk?
Komt dit omdat de nodiging, bevel en oproep tot bekering in de prediking niet zo functioneert? En er dus ook geen duidelijke boodschap is voor onchristelijke mensen?
Precies zoals ik het in de gemeente waar ik lid van ben ervaar.
Als het dan gaat over het bereiken van mensen om ons heen, dorpsbewoners of iets verder weg in dorpen/steden waar mensen onbekend zijn met het Evangelie dan leeft dat totaal niet, ook niet bij de kerkenraad. Ik vind dat zorgelijk. Als je het aankaart in een gesprek, dan krijg je te horen dat er vanuit de classis een evangelisatiepost is. Maar ja die staat in België
Ik begrijp nooit de voldane houding in de rechtse gemeentes.
Ze zeggen de 'ouderwetse' leer te hebben en dat anderen het allemaal niet zo zwaar willen.
Maar het praktische geloofsleven lijkt bijna niet te functioneren. Zaken als evangelisatie of zending lijken helemaal niet te leven. Er is geen drang anderen de blijde boodschap van het Evangelie te brengen. Ook omdat dit voor de meeste kerkmensen zelf iets onbereikbaars lijkt.
De prediking gaat vooral over welke wegen God gaat met Zijn Volk en of je daar wat van kent. Een welgemeende nodiging speelt eigenlijk geen rol (want het begint niet met Christus, je moet eerst dit en dat meegemaakt hebben) Dit is niet de prediking die de apostelen brachten.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Panny schreef:
Martijn schreef: Precies zoals ik het in de gemeente waar ik lid van ben ervaar.
Als het dan gaat over het bereiken van mensen om ons heen, dorpsbewoners of iets verder weg in dorpen/steden waar mensen onbekend zijn met het Evangelie dan leeft dat totaal niet, ook niet bij de kerkenraad. Ik vind dat zorgelijk. Als je het aankaart in een gesprek, dan krijg je te horen dat er vanuit de classis een evangelisatiepost is. Maar ja die staat in België
Ze zeggen de 'ouderwetse' leer te hebben en dat anderen het allemaal niet zo zwaar willen.
Maar het praktische geloofsleven lijkt bijna niet te functioneren. Zaken als evangelisatie of zending lijken helemaal niet te leven. Er is geen drang anderen de blijde boodschap van het Evangelie te brengen. Ook omdat dit voor de meeste kerkmensen zelf iets onbereikbaars lijkt.
De prediking gaat vooral over welke wegen God gaat met Zijn Volk en of je daar wat van kent. Een welgemeende nodiging speelt eigenlijk geen rol (want het begint niet met Christus, je moet eerst dit en dat meegemaakt hebben) Dit is niet de prediking die de apostelen brachten.
Het gaat om God en Zijn eer maar vervolgens stelt men mensen (Gods volk) tot een kernpunt van de prediking.
In Gods woord vind men zaken over hoe God met Zijn gelovigen omgaat en de bevinding van de gelovigen (zie bijv. de Psalmen)
maar die gangen mogen er niet te pas en onpas bijgesleept worden. Gods woord, de tekst dient gepreekt te worden.
Men moet niet zwaar of modern willen zijn maar Gods woord het volle pond willen geven, de ernst en de nodiging beide laten staan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Martijn

Bericht door Martijn »

Zeemeeuw schreef:@Martijn. Om mensen om je heen te bereiken heb je toch de kerk(enraad) niet nodig?
Nee om mensen om mij heen daar heb ik de kerk(enraad) niet voor nodig.
Maar ik zie ook dat er in het dorp waar ik woon steeds meer mensen komen wonen die niets met het geloof hebben of er iets vanaf weten. En op 15-20 kilometer afstand wonen duizenden mensen die nooit iets van het Evangelie horen. En daar gaat mijn zorg over.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Johann Gottfried Walther schreef:
Panny schreef:
Martijn schreef: Precies zoals ik het in de gemeente waar ik lid van ben ervaar.
Het gaat om God en Zijn eer maar vervolgens stelt men mensen (Gods volk) tot een kernpunt van de prediking.
In Gods woord vind men zaken over hoe God met Zijn gelovigen omgaat en de bevinding van de gelovigen (zie bijv. de Psalmen)
maar die gangen mogen er niet te pas en onpas bijgesleept worden. Gods woord, de tekst dient gepreekt te worden.
Men moet niet zwaar of modern willen zijn maar Gods woord het volle pond willen geven, de ernst en de nodiging beide laten staan.
Zijn jullie nou weer van plan om dezelfde rotonde te nemen?
Kunnen jullie geen ander onderwerp vinden om daar samen over door te praten?
Want dit gaat wel erg lijken op een bepaalde prediking continu bashen, soort van stokpaardje van dit forum. Rechtse kerken zijn zo on-Bijbels, ow ow ow ... Het is daar allemaal zo triest en zelfingenomen, zo zwaarmoedig.... 3x bah!! Ik neem maar weer even afstand voordat ik ontplof
:mad
Gesloten