Ik heb het voorrecht gekend om in de nabijheid van verschillende mensen te leven die men nu vaak "het oude volk" noemt.Mannetje schreef:Mijn vraag: kun je concretiseren wat het verschil is tussen de gemiddelde GG in de jaren 80 en de gemiddelde GG nu? Mijn geboortejaar ligt in de jaren 80, dus ik kan voor mijzelf niet vergelijken. Daarom: kun je het concreet maken? In zijn algemeen, maar ook qua verbondsvisie (daar ging het een aantal postings terug over.)DDD schreef: Ik denk dat de gemiddelde HHK (dan heb ik het niet over gematigde gemeenten zoals Katwijk en Kralingseveer) een stuk rechtser is dan de gemiddelde GG in de jaren 80.
Ik weet nog een uitspraak van een van een van hen, hij maakte deel uit van een kerkenraad van een gemeente in het westen des lands.
Toen hier in 1985 een nieuwe predikant werd bevestigd zei hij: We zijn verder weg als we denken; ik denk terug aan de
Christelijke Gereformeerde Kerken van net na de oorlog. Zoals de toestand toen in die kerken was, zo is het nu onder ons ook.
Dat waren geen losse flodders of eigen inzichten, want deze man leefde zeer nauw, we zouden haast zeggen, hij wandelde met
God in een krom en verdraaid geslacht, en was altijd bevreesd voor zichzelf om iets te zeggen wat niet waar was.