OK.huisman schreef:Omdat ik blij was dat deze uitgave kon verschijnen en dat daarna toch weer van allerlei kanten kritiek komt.
1. Van de kant van de HSV aanhangers die de bezwaren tegen de jongereneditie niet begrijpen.
2. Van de OGG die totaal het punt missen van deze uitgave.
3. Van GGiN Alblasserdam die tweespalt in hun eigen kerkverband maakt.
4. Van Zonderling (ssst geen slapende zonderlingen wakker maken) die op details iets zegt waar weer anderen mee weglopen ( die onder punt 1 genoemd worden)
Overzie eens dit slagveld. Daar wordt je toch verdrietig van en ook fel en vooral ontzettend moe.
Maar aan allen die mijn postings te fel of onheus vonden mijn oprechte excuses.
Maar ik snap niet dat je daar fel van wordt, maar dat zal wel aan mij liggen. Er is toch niets nieuws onder de zon? Dit gaat toch altijd zo? Kalmte is altijd aan te bevelen.
Wat je vier punten betreft: Moet je wat relativeren. Er zijn nauwelijks zwart-wit-tegenstellingen. Ik houd niet zo van die etiketjes als HSV-aanhanger, of SV-verdediger, of BhP'er, of tweeverbonder, etc. Vrijwel nooit doe je daarmee recht aan wie iemand is en wat iemand drijft. In de politiek kan ik me daar nog wat bij voorstellen, in de kerk niet.
Ad 1: Die bezwaren deel ik. Op het moment van verschijnen was er echter niets beters. En bovendien: doordat allerlei GG-predikanten onder druk moesten afhaken, werd het compromis op bepaalde punten toch echt meer gezocht in de richting van HGJB-materiaal. Zo gaan die dingen...
Ad 2: OGGN is altijd een rekverband geweest. Twee predikanten schrijven wat. Een mede-redacteur heeft in de stuurgroep gezeten. Onderling grijnst men er een beetje om. Er zijn gelukkig maar weinig mensen die landelijke kerkblaadjes serieus nemen.

Ad 3: Je zou hun houding in die zin consequent kunnen noemen, namelijk dat ze alles wat niet de SV+ktt is, afwijzen. Het is niet handig om dat in een kerkbode te doen. Maar dat gebeurt vaker: In BhP worden ook weleens harde noten gekraakt over zaken ter linkerzijde van de CGK.
Ad 4: Iedereen is aangenaam in hetgeen hij heeft, en niet in hetgeen hij niet heeft.