Dodo schreef:Tjonge arme vrouwen dan die thuis voor hun kinderen hebben gezorgd. Ze hebben hun intellectuele capaciteiten niet kunnen gebruiken.
Maar één ding weet ik; dat ik mijn moeder ontzettend dankbaar ben voor het feit dat ze "wel" thuis was.
En heeft ze zich gekweld? Nee! Ze zou het zo overdoen!
Als ik later kinderen zou mogen krijgen, dan zal ik er alles op alles zetten om mijn vrouw thuis te houden.
Niet omdat ze minderwaardig is! Maar om ze te laten genieten van wat ze gekregen heeft!
Je kunt inderdaad je intellectuele capaciteiten niet zo gebruiken als huisvrouw/moeder. De een zal dat een groter bezwaar vinden dan de ander, maar je moet dat niet zo makkelijk wegzetten.
Verder vind ik het een kul-argument dat je vrouw thuis moet blijven 'om ze te laten genieten van wat ze gekregen heeft'. Kies iets (samen, bij voorkeur) wat je bijbels gezien het best vindt, wat jullie het best past qua opvoedingsideeën en financiën, en sta dan voor je keuze. Maar 'iemand laten genieten' is onzin.
Iemand laten genieten is onzin? Het hiervan onzin vinden, is pas onzin!
Daarnaast is het een Bijbels gegeven dat de vrouw thuis moet zijn. Haar is die taak toebedeeld.
Zij heeft een zeer belangrijke taak in de opvoeding van de kinderen.
Ja ook in het huishouden. Nee de man moet daar ook bij helpen. En ja het is een taak van ze allebei.
Dat ontken ik ook nergens en zal ik ook nergens doen. Je vrouw is niet het sloofje van je, helemaal mee eens.
Maar om nu te beweren met z'n allen dat een vrouw haar intellectuele capaciteiten niet kan gebruiken, thuis zijnde, vind ik een kul-argument.
De emancipatie (lees hier het gaan werken van vrouwen) heeft meer ellende met zich meegebracht dan iets goed.
Natuurlijk er zijn gevallen waar het niet anders kan of kon. Waar het noodzakelijk was/is dat de vrouw moet gaan werken.
Over deze specifieke gevallen zal ik zeker niets zeggen. Voor zulke vrouwen heb ik bewondering!
Maar de hoofdmoot is het gewoon om het geld te doen. Meer, meer en nog eens meer! Daar gaat de hele samenleving tegenwoordig aan kapot. De emancipatie nam sterke vormen aan, de scheidingen namen toe, gebroken gezinnen namen toe, problemen met (hang)jongeren namen toe enz. enz. enz. Ja de emancipatie heeft ook veel goeds gebracht. Het heeft de vrouwen ook rechten opgeleverd en die moeten we met z'n alle blijven handhaven! Helemaal mee eens. Het heeft ons allen ook de ogen geopend dat de vrouw meer is dan alleen om (plat gezegd) voort te planten en het huishouden te regelen. Ze is veel meer dan dat! Ja ook in de taak die haar toebedeeld is. Een hulpe tegenover hem! Niet onder hem of boven hem: op gelijke hoogte!
Waarom ik vind dat vrouwen in het thuis-zijn hun intellectuele capaciteiten wel kunnen gebruiken? Wat dacht je van de opvoeding? Als je zo "slim" bent en je hebt een goed stel hersenen, kan je heel veel voor je gezin betekenen! Kan je heel veel voor je kinderen betekenen. Kan je ze de basis meegeven voor hun leven! Een stevige basis, gefundeerd op liefde en een warme band!
De één legt in haar eenvoud een basis voor het leven, de ander met behulp van een goed stel hersenen. Maar allebei zijn ze ontzettend belangrijk in de opvoeding. De opvoeding is er niet iets bij! Het is veel meer dan dat!
Daarnaast is het voor je kinderen ontzettend belangrijk om hun moeder in de buurt te hebben! Zeker in jonge jaren. Kinderen hebben rust, regelmaat en reinheid nodig. Dat is mij altijd bijgebracht en Nowhere vaart er nog steeds wel bij! En plukt er nog steeds de vruchten van!
En verveelde ik mij thuis? Geen moment! Dat heet nu buitenspelen of binnen spelen! En als een kind niet kan spelen, want dat moet een kind, dan heeft het gewoon geen rust in z'n gat. En waar komt dat door? Door het gesleep van hier naar daar en weer terug. Gewoon pure logica, wat met de intellectuele capaciteiten van alle werkende vrouwen toch allang bekend had moeten zijn.