Reformatorische leerstellingen vindbaar op internet?

helma

Re: Reformatorische leerstellingen vindbaar op internet?

Bericht door helma »

Luther schreef:
huisman schreef:De argumenten van johannus en van jou zijn zo bekent dat ze wel erg op cliché's gaan lijken.

Zo'n blad heeft ook een opvoedende taak en hoeft zich niet aan te passen aan de twitter/whatsapp cultuur.
Ik ken heel wat jongeren die van de kerk vast voedsel verwachten,zelf ook goede boeken lezen en dan met zo'n blaadje worden opgezadeld.

Het is al veelzeggend dat kinderen van 10 het blad kunnen lezen en begrijpen. Voor 16+ jongeren is het te oppervlakkig.
Een cliché hoeft nog geen foute stelling te zijn...
Natuurlijk kannhet blad ervoor kiezen om zich niet aan te passen. De vraag is of je dan de doelgroep bereikt. Dat is nu al heel lastig, maar zal dan helemaal niet gerealiseerd worden.
Het punt is niet, dat ik dat ook jammer vind. Maar ik denk dat je te optimistisch bent over wat de opvoedende taak van een blad kan zijn. We zijn sowieso langzaamaan de leescultuur voorbij. En ja, dat is ontzettend jammer en treurig. Maar met die constatering zijn we er natuurlijk niet.
En ook voor vel 16+jongeren is de Daniël van een pittig niveau. Ik ben bang dat je te positief denkt over het gemiddelde niveau van kerkelijke jongeren en ouderen. (De jongeren die je noemt, ken ik ook, maar dat is wel een absolute minderheid.)
Eens. Ik denk ook dat je het maar over een klein deel van de Reformatorische jongeren hebt. Als je buiten je gezin (en je gemeente) zou kijken denk ik ook dat je zou merken dat heel veel jongeren niet meer lezen. (ook geen gewone boeken; laat staan theologie) En ook niet zo geïnteresseerd zijn in 'vast voedsel'.

Wat is dan wijsheid? Doorgaan met de oude vorm en blij zijn dat de oudere garde dan je blad in elk geval nog leest? Of toch proberen op een andere manier toch nog de boodschap door te geven? In de hoop dat het in elk geval tot nadenken/gesprekstof leidt...
Jongeren die wél willen lezen en wél geïnteresseerd zijn pakken zelf wel andere lectuur naast de Daniël.
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:De argumenten van johannus en van jou zijn zo bekent dat ze wel erg op cliché's gaan lijken.

Zo'n blad heeft ook een opvoedende taak en hoeft zich niet aan te passen aan de twitter/whatsapp cultuur.
Ik ken heel wat jongeren die van de kerk vast voedsel verwachten,zelf ook goede boeken lezen en dan met zo'n blaadje worden opgezadeld.

Het is al veelzeggend dat kinderen van 10 het blad kunnen lezen en begrijpen. Voor 16+ jongeren is het te oppervlakkig.
Een cliché hoeft nog geen foute stelling te zijn...
Natuurlijk kannhet blad ervoor kiezen om zich niet aan te passen. De vraag is of je dan de doelgroep bereikt. Dat is nu al heel lastig, maar zal dan helemaal niet gerealiseerd worden.
Het punt is niet, dat ik dat ook jammer vind. Maar ik denk dat je te optimistisch bent over wat de opvoedende taak van een blad kan zijn. We zijn sowieso langzaamaan de leescultuur voorbij. En ja, dat is ontzettend jammer en treurig. Maar met die constatering zijn we er natuurlijk niet.
En ook voor vel 16+jongeren is de Daniël van een pittig niveau. Ik ben bang dat je te positief denkt over het gemiddelde niveau van kerkelijke jongeren en ouderen. (De jongeren die je noemt, ken ik ook, maar dat is wel een absolute minderheid.)
Eens. Ik denk ook dat je het maar over een klein deel van de Reformatorische jongeren hebt. Als je buiten je gezin (en je gemeente) zou kijken denk ik ook dat je zou merken dat heel veel jongeren niet meer lezen. (ook geen gewone boeken; laat staan theologie) En ook niet zo geïnteresseerd zijn in 'vast voedsel'.

Wat is dan wijsheid? Doorgaan met de oude vorm en blij zijn dat de oudere garde dan je blad in elk geval nog leest? Of toch proberen op een andere manier toch nog de boodschap door te geven? In de hoop dat het in elk geval tot nadenken/gesprekstof leidt...
Jongeren die wél willen lezen en wél geïnteresseerd zijn pakken zelf wel andere lectuur naast de Daniël.
Natuurlijk ken ik ook deze categorie jongeren.....maar verreweg de meeste jongeren uit deze categorie lezen ook geen opgepimpte Daniël.

Mijn overtuiging en ervaring is dat als wij de jongeren best wel vast voedsel kunnen geven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou je voor jongeren van 16 van het type waarover Huisman praat, een apart jongerenblad moeten hebben? Ik vind de kritiek tamelijk onterecht.

Ik ben zelf ook zo geweest, en ik las Theologia Reformata en Kontekstueel toen ik zestien was, en nog veel meer. Maar daar kun je toch het beleid van de jeugdbonden niet op aanpassen? Laat die jongeren gewoon Terdege of CV Koers of Kontextueel wat dan ook lezen.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

De refozuil is op drift geraakt. Aanpassing aan de beeldcultuur is de nieuwe trend. Op de website van het RD stond gisteren bv een link naar een bekend seculier tv-programma. Opvallend ...
Toen de synodaal gereformeerden in aanraking kwamen met rijkdom en de aantrekkelijke televisie waren ze binnen twee generaties verdwenen. Nu de geref gezindte steeds rijker wordt en de beeldcultuur omarmt vrees ik hetzelfde scenario.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Ik ben langer op de Donald Duck geabonneerd geweest dan op Daniel. Dat was in het vorige millennium. Wat dat betreft is het moreel verval der jeugd van alle tijden.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef: Nu de geref gezindte steeds rijker wordt ....
Je bedoelt de Geref. gemeenten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ook voor volwassenen wordt alles veel gemakkelijker en hap-klaar geschreven. Leg maar eens een oude Terdege uit de jaren '80 naast die van nu. Echt een groot verschil! Zo ook met allerlei kinderboeken. Bijvoorbeeld de boeken van Piet Prins, die zijn nu echt ouderwets!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Jawel, maar er bestaan ook nu nog christelijke kinder/jeugdboeken van enig niveau, bijv. van Henk Koesveld.
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrien schreef:Ook voor volwassenen wordt alles veel gemakkelijker en hap-klaar geschreven. Leg maar eens een oude Terdege uit de jaren '80 naast die van nu. Echt een groot verschil! Zo ook met allerlei kinderboeken. Bijvoorbeeld de boeken van Piet Prins, die zijn nu echt ouderwets!
Mhh,... wij lezen voor één van onze jongens op dit moment Wambo voor. Zijn wij ouderwets?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Hendrien schreef:Ook voor volwassenen wordt alles veel gemakkelijker en hap-klaar geschreven. Leg maar eens een oude Terdege uit de jaren '80 naast die van nu. Echt een groot verschil! Zo ook met allerlei kinderboeken. Bijvoorbeeld de boeken van Piet Prins, die zijn nu echt ouderwets!
Mhh,... wij lezen voor één van onze jongens op dit moment Wambo voor. Zijn wij ouderwets?
Wel een beetje. Maar aangezien er op dat gebief niets beters is verschenen....
Dodo

Bericht door Dodo »

refo schreef:
Luther schreef:
Wel een beetje. Maar aangezien er op dat gebief niets beters is verschenen....
Wij houden erg van Panokko... Geweldig boek om voor te lezen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dodo schreef:
Wij houden erg van Panokko... Geweldig boek om voor te lezen.
Dat is nog ouder...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie