Reformatorische leerstellingen vindbaar op internet?

Van Ewijk

Reformatorische leerstellingen vindbaar op internet?

Bericht door Van Ewijk »

Enige tijd geleden heb ik mijzelf aangemeld op dit Forum.
Ik ben ondanks het feit dat ik niet bij de reformatorische tak van het protestantisme hoor beleefd verwelkomd.
Door mijn aanwezigheid op dit forum wilde ik er graag meer over weten.
Is er en plek op internet, of misschien meerdere, waar ik wat uitgebreider kan lezen over kenmerkende reformatorische leerstellingen?
Ik bedoel dan uiteraard een wat meer verhalende site in plaats van een discussieplatform.

Ik dank u.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Vorst
Verbannen

Re: Reformatorische leerstellingen vindbaar op internet?

Bericht door Vorst »

Begin maar eens met google. Als je daar 'uitleg reformatorische leerstellingen' intikt, krijg je ongeveer 10.600 resultaten.

Of je er veel wijzer van wordt is overigens de vraag. En ook of je het moet willen weten, maar dat is een persoonlijke afweging.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ds P. de Vries heeft een uitgebreide site waar aardig wat dogmatiek langskomt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Met Heidelberger Catechismus, Ned. Gel. Bel. En Dortse leerregels heb je toch wel een beeld?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er zijn geen speciale 'reformatorische leerstellingen'.
Wij onderhouden alleen de 3 formulieren van enigheid.
Als je deze in de praktijk brengt heb je de reformatorische leer van Dordt, waar de Remonstranten (volgelingen van Arminius) door de gereformeerde ds. Bogerman de deur zijn gewezen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Check de website van ds Pieters met veel nuttige informatie.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Check de website van ds Pieters met veel nuttige informatie.
Er staat alleen de NGB op, de andere twee belijdenisgeschriften mis ik.
En die zijn zeker net zo belangrijk.

Hier staan de Dordtse Leerregels en de Heidelberger Catechismus
http://www.online-bijbel.nl/dordtseleer ... overzicht/
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat je beter op de website van een van de reformatorische jeugdbonden kunt kijken, bijvoorbeeld www.jbgg.nl.

Maar waarom alleen via internet? Nog beter is mijns inziens het lenen van een op jongeren gericht boek in de bibliotheek, van een van de bekende reformatorische uitgevers zoals De Banier of Den Hertog. Ieder (half) jaar is er wel ten minste één dominee die de hoofdpunten nog eens op zijn eigen manier opschrijft en een uitgever vindt die de nieuwste samenvatting van de geloofsleer of een deel daarvan wil publiceren. Het maakt op zich niet veel uit welke auteur je neemt, want het komt grotendeels op hetzelfde neer, zolang je ongeveer dezelfde kerkelijke achtergrond gebruikt. De bibliotheek van Bunschoten heeft bijvoorbeeld een uitstekend assortiment, wat je via reserveren landelijk kunt gebruiken.

Evert Barten schreef onlangs een kinderversie van de Institutie van Calvijn, enigszins bewerkt naar reformatorische inzichten. Dat kan misschien ook wel een mooie eerste kennismaking zijn, al is dat gereformeerd, en niet specifiek reformatorisch in de moderne zin van het woord.

Mensen die de DL aanbevelen als eerste kennismaking met het reformatorisch belijden moeten volgens mij nodig een cursus hoe praat ik met buitenstaanders over het christelijk geloof volgen, of gewoon wat beter nadenken. Want die zijn voor sommige ambtsdragers nog te ingewikkeld om te lezen. Dat is absoluut geen geschikte kennismaking.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik denk dat je beter op de website van een van de reformatorische jeugdbonden kunt kijken, bijvoorbeeld http://www.jbgg.nl.

Maar waarom alleen via internet? Nog beter is mijns inziens het lenen van een op jongeren gericht boek in de bibliotheek, van een van de bekende reformatorische uitgevers zoals De Banier of Den Hertog. Ieder (half) jaar is er wel ten minste één dominee die de hoofdpunten nog eens op zijn eigen manier opschrijft en een uitgever vindt die de nieuwste samenvatting van de geloofsleer of een deel daarvan wil publiceren. Het maakt op zich niet veel uit welke auteur je neemt, want het komt grotendeels op hetzelfde neer, zolang je ongeveer dezelfde kerkelijke achtergrond gebruikt. De bibliotheek van Bunschoten heeft bijvoorbeeld een uitstekend assortiment, wat je via reserveren landelijk kunt gebruiken.

Evert Barten schreef onlangs een kinderversie van de Institutie van Calvijn, enigszins bewerkt naar reformatorische inzichten. Dat kan misschien ook wel een mooie eerste kennismaking zijn, al is dat gereformeerd, en niet specifiek reformatorisch in de moderne zin van het woord.

Mensen die de DL aanbevelen als eerste kennismaking met het reformatorisch belijden moeten volgens mij nodig een cursus hoe praat ik met buitenstaanders over het christelijk geloof volgen, of gewoon wat beter nadenken. Want die zijn voor sommige ambtsdragers nog te ingewikkeld om te lezen. Dat is absoluut geen geschikte kennismaking.
Nee niet de Jeugdbonden. De belijdenisgeschriften zijn zuiver, bij de jeugdbonden zie je dat het niet alles zuiver is. Verder de taal, dat zal in het begin wat moeite geven, maar dat hoeft niet in de weg te staan.

Er zijn me mensen bekend afkomstig uit een totaal niet-reformatorische streek, die door het wonder van de wedergeboorte werden vernieuwd tot een levende hoop.
Aanvankelijk zal zo iemand de dingen wat anders benoemen dat we traditioneel gewend zijn, maar de Heilige Geest leert het dan wel met andere woorden, maar niet buiten de Schrift om.
Verder zie je dat zo iemand de taal van de Kerk gaat overnemen.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:Ik denk dat je beter op de website van een van de reformatorische jeugdbonden kunt kijken, bijvoorbeeld http://www.jbgg.nl.

Ik zou inderdaad ook niet beginnen met de DL.
De Heidelbergse Catechismus vind ik wel weer geschikt als startpunt. Daarnaast evt nog een aantal preken van middagdiensten luisteren en het begin van (leer)kennis is daar.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef: Nee niet de Jeugdbonden. De belijdenisgeschriften zijn zuiver, bij de jeugdbonden zie je dat het niet alles zuiver is.
Kun je hiervan een voorbeeld geven?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef: Nee niet de Jeugdbonden. De belijdenisgeschriften zijn zuiver, bij de jeugdbonden zie je dat het niet alles zuiver is.
Geen zin in. Het begint te vervelen! Iedereen kán het ook weten! Geen domme vragen a.u.b. Iedereen kán begrijpen als je iets zoekt dat de bron beter is dan de het afgeleide van de bron.
En begin alsjeblieft wél bij de Dordtse Leerregels. Dat is de zuiverste basis, waar meteen de hoofddwaling van vandaag de dag goed wordt aangepakt.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

De JBGG niet zuiver? Alsjeblieft zeg..
Onderbouw het, of plaats het niet.
Panny

Bericht door Panny »

Van Ewijk schreef:Enige tijd geleden heb ik mijzelf aangemeld op dit Forum.
Ik ben ondanks het feit dat ik niet bij de reformatorische tak van het protestantisme hoor beleefd verwelkomd.
Door mijn aanwezigheid op dit forum wilde ik er graag meer over weten.
Is er en plek op internet, of misschien meerdere, waar ik wat uitgebreider kan lezen over kenmerkende reformatorische leerstellingen?
Ik bedoel dan uiteraard een wat meer verhalende site in plaats van een discussieplatform.

Ik dank u.
Deze pagina geeft een heldere samenvatting:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dordtse_Leerregels
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
Geen zin in. Het begint te vervelen! Iedereen kán het ook weten! Geen domme vragen a.u.b. Iedereen kán begrijpen als je iets zoekt dat de bron beter is dan de het afgeleide van de bron.
En begin alsjeblieft wél bij de Dordtse Leerregels. Dat is de zuiverste basis, waar meteen de hoofddwaling van vandaag de dag goed wordt aangepakt.
Omdat ik een klein onderdeel ben van de JBGG voel ik me wel aangesproken en ben serieus benieuwd naar je reden, ik zou er geen kunnen bedenken.
Plaats reactie