Begint bekering met ellendekennis?

Tiberius
Administrator

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Maar dat zeg ik toch niet! Nu ga je bewijzen dat mensen zeggen dat iemand zwanger is geweest als ze een kind krijgen!
Waar wordt in deze stukken mensen zalig verklaard zonder Christuskennis?
Indirect worden ze zaligverklaard. Of wil je dat ontkennen?
Ja, ik wil dat ontkennen. Lees dat 2e stukje van ds. Mallan maar.

Van harte eens, overigens, met deze uitgetreden broeders!
Nee, Tiberius, en dat weet je. Wie zijn leven zo hoort verklaren, is echt niet zo naïef of hij zal bij zichzelf denken: dit gaat over mij, zou ik er misschien toch ook bij horen?

En zoals gezegd, ds. Van Reenen zegt het zonder omwegen. Lees het genoemde boekje maar.

Ds. G.H. Kersten roept in preken en meditaties het 'volk van God' op om 'geen rust buiten Christus' te zoeken. Zoekende zielen = volk van God.
Het zijn natuurlijk slechts citaatjes die je hier leest, maar als je de hele context leest, wordt er altijd gewaarschuwd, dat het een onhoudbare nood moet zijn. Dat hoort er bij.
Men kan wel denken "dit gaat over mij", maar zolang die nood houdbaar is, is dat niet zo.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Het zijn natuurlijk slechts citaatjes die je hier leest, maar als je de hele context leest, wordt er altijd gewaarschuwd, dat het een onhoudbare nood moet zijn. Dat hoort er bij.
Men kan wel denken "dit gaat over mij", maar zolang die nood houdbaar is, is dat niet zo.
Natuurlijk, het zijn 'slechts citaatjes'. Als ik naar een hele preek verwezen had, zou je zeggen: het is maar één preek, enz. enz.

God werkt middellijk. Maar dat betekent ook dat als de middelen niet goed zijn, het bekeringsproces kan stagneren. Het is niet om het even hoe er gepreekt wordt! Zie Matth. 23:13:

Maar wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat en *degenen die ingaan zouden, niet laat ingaan.

*Kantt. Of: de ingaanden, dat is, die op den weg zijn om de leer des Evangelies aan te nemen, belet gij, zoveel in u is, dat zij niet voortgaan
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Wim Anker schreef:Ik heb het iig nog nooit gehoord en ben blij dat ik niet onder zo'n dwaalleer zit. Ik zou het wel fijn vinden als e.e.a. met citaten werd onderbouwd.
En o.a. ds Roos is eerder in dit topic wel degelijk verketterd.

En moeite hebben met de opmerking" achteraf constateren dat" kan natuurlijk, maar het komt bij mij over als moeite hebben met de constatering dat iemand dus zwanger was als er een geboortekaartje in de bus ploft. Het is - in beide gevallen - - totaal onnodig te vermelden maar daarom niet onwaar.

Maar dat zeg ik toch niet! Nu ga je bewijzen dat mensen zeggen dat iemand zwanger is geweest als ze een kind krijgen!
je gaat nu wat snel. En rustig maar verder, ik vreet je niet op.

Jij reageerde in je eerste reactie op Zonderling. Je schreef daar: "dan lees ik weer van jouw: 'Wat heeft het nu voor zin om iemand leven toe te schrijven als er geen Christuskennis is'." Daarvan zeg je: ik heb het iig nog nooit gehoord. Natuurlijk wordt dat wel geleerd. En nee, dan wordt er niet gezegd: joh, er zijn overtuigingen dus het komt wel goed met je. Maar mensen worden wel gebakerd voordat hun zaligheid vastligt in Christus. En dáár doelt ds. Kort op met het soort onbewuste wedergeboorte-christenen. Jij wilt er weer wat anders van maken wat opgeld doet in de HHK en GG zoals jij beweerde, maar ik weet niet of dat terecht is.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Maar dat zeg ik toch niet! Nu ga je bewijzen dat mensen zeggen dat iemand zwanger is geweest als ze een kind krijgen!

In deze stukken wordt consequent gezegd dat deze mensen wél wedergeboren zijn.
En alle wedergeborenen zijn behouden en zalig, daar is geen twijfel over mogelijk. Joh. 3:3, Joh. 1:12, 13.

Wanneer we mensen wedergeboren (of levendgemaakt) noemen, maar tegelijk zeggen dat ze nog niet zalig/behouden zijn, dan is dat in zichzelf reeds de grootst mogelijke ongerijmdheid en onschriftuurlijk. Nogmaals: Joh. 3:3, Joh. 1:12, 13, enz enz enz.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:

In deze stukken wordt consequent gezegd dat deze mensen wél wedergeboren zijn.
En alle wedergeborenen worden zalig, daar is geen twijfel over mogelijk. Joh. 3:3, Joh. 1:12, 13.

Wanneer we mensen wedergeboren (of levendgemaakt) noemen, maar tegelijk zeggen dat ze nog niet zalig/behouden zijn, dan is dat in zichzelf reeds de grootst mogelijke ongerijmdheid en onschriftuurlijk. Nogmaals: Joh. 3:3, Joh. 1:12, 13, enz enz enz.
Wat Zonderling hier zegt, is ook mijn moeite met de manier waarop gesproken wordt over de wedergeboorte in relatie tot Christuskennis.
Zou het allemaal niet 'opgelost' zijn, als we niet blijven spreken over de christen, maar uit de Schrift steeds het spreken over Christus opdiepen. Dát is het uiteindelijk wat harten verbreekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Aan wedergeboorte gaat geen zwangerschap vooraf. Je kunt het ook herschepping noemen.
Vagari

Bericht door Vagari »

Tiberus schreef: Het zijn natuurlijk slechts citaatjes die je hier leest, maar als je de hele context leest, wordt er altijd gewaarschuwd, dat het een onhoudbare nood moet zijn. Dat hoort er bij.
Maar wat is onhoudbare nood?
Zit je dan nog in de kerk? Of lig je thuis of in een greppel te schreeuwen?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Onhoudbare nood, is de diepte van de zondekennis waar de Puriteinen ook over spreken, de zondekennis moet zo diep zijn (verschilt per persoon) dat men niet meer buiten Christus kan!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

..
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 04 apr 2015, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Nav de post van Ad A. + ook zijn eerdere post van ds. Doornenbal:

Ik heb de passage achterhaald die bedoeld werd in de Kerkbode uit het citaat van ds. Doornenbal, namelijk de passage uit een preek van de bewuste ds. P.
(Hieruit blijkt ook dat ds. Doornenbal alleen de Kerkbode gelezen had en niet het tekstgedeelte dat in de Kerkbode besproken werd.)
Ieder oordele zelf hoe hier zielen behandeld worden, en of dit in strijd is met de kerk der eeuwen of niet.
Wat men hier nu bij Zacheüs aantreft, dat vindt men dikwijls ook bij anderen. Men heeft een zekere overtuiging van zonde en daaronder is tot ons gekomen het gerucht van Christus. Dit wordt dan wel eens genoemd: de ontsluiting in de weg der verlossing. Maar ik heb u al meer gezegd dat wij van deze term niets willen weten en dat ze ongereformeerd is. Ik geloof dat wat ik u noemde, voorkomt in de bekering van de meesten van Gods kinderen. Het spreekt vanzelf dat het ook wel voorkomt in de schijnbekering van degenen die niet uitverkoren zijn, denk bijvoorbeeld slechts aan Hebreeën 6.

Misschien zou iemand willen vragen: ‘Dunkt u niet dat in betrekking tot deze zaak er altijd enig onderscheid zal zijn tussen de uitverkorene en degene die niet uitverkoren is?’ En dan, toehoorders, beantwoorden we deze vraag bevestigend. Wanneer een uitverkorene bij geruchte van Christus gehoord heeft, dan zal in die uitverkorene aangetroffen worden een gedurige prikkeling, waardoor hij nog meer en nog al meer gedreven wordt tot de kennis van Christus. Naarmate zo’n mens gedreven wordt tot de kennis van Christus, ofschoon Christus nog een onbekende God voor hem is, zal hij vergeten hetgeen achter is, en zal hij meer en meer ingewonnen worden om al wat door hem doorleefd werd, hetzij veel, hetzij weinig, te laten liggen. Door deze gedurige prikkeling welke wij u noemden, zal hij gedreven worden acht te geven veel meer op zijn gemis, dan op wat hij tenminste hoopt ervaren te hebben. En waar zó de werkzaamheden liggen, daar geloven we dat God begonnen is de weg te bereiden. En omdat wij de zaken zó zien en bespreken, zijn we gewoon te spreken van een voorbereidend werk. In deze dingen op zichzelf ligt in het geheel geen zaligheid, maar wanneer zo’n mens achteraf blijkt een uitverkorene geweest te zijn, dan komt tegelijk aan de dag dat deze dingen in verband stonden met zijn zaligheid.

En wanneer ge nu weer de vraag zoudt willen doen: ‘Hoe of wanneer en op welke wijze komt aan het licht dat iemand uitverkoren is?’, dan zeg ik: Wanneer hij overgaat in God door een waarachtig geloof in Christus. En dan mag hij terugzien op de weg die de Heere tot hiertoe met hem gehouden heeft en God danken dat Hij aan de deur van zijn hart is blijven kloppen en hem de kracht gegeven heeft om de deur te openen. En met diepe droefheid zal hij denken aan het woord: ‘De stem mijns Liefsten, Die klopte, was: Doe Mij open, Mijn zuster, Mijn vriendin, Mijn duive, Mijn volmaakte; want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen’ (Hoogl. 5:2). Dáár is een zalig zinken en verdrinken, een eren van God en een beschuldigen van zichzelf. En als men ooit gevoeld heeft dat men de zaligheid onwaardig is, dan is men ze dáár onwaardig. Dáár zullen allen die het geleerd is uit genade zalig te worden, God drie-enig op het hoogst verheerlijken en elk voor zich zal zich dáár voor de Heere op het allerdiepst vernederen! Dit is het beginsel der eeuwige vreugde, waarvan Lodenstein – ofschoon ik de woorden met schuchterheid en vreze aanhaal – gezegd heeft: ‘De hemel is dat God alles is en ik niets ben.’ Het geloof in Christus is de edele genade waardoor God zó wordt verhoogd en het schepsel zó wordt vernederd.
huisman

Bericht door huisman »

Vagari schreef:
Tiberus schreef: Het zijn natuurlijk slechts citaatjes die je hier leest, maar als je de hele context leest, wordt er altijd gewaarschuwd, dat het een onhoudbare nood moet zijn. Dat hoort er bij.
Onhoudbare nood: De bloedvloeiende vrouw, de vader van het maanzieke kind,de Kananese vrouw,de blinde Bartimeüs enz.

Eén kenmerk hebben ze allen: De nood drijft ze (soms na lang dokteren) naar de enige Heelmeester, de Heere Jezus Christus.

En het werken van deze nood is het werk van de Heilige Geest die zo plaats maakt voor Christus. Plaats waar van nature geen plaats is ook niet bij een net en oplettend kerkmens.

Hoe? ....De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vagari

Bericht door Vagari »

huisman schreef:
Vagari schreef:
Onhoudbare nood: De bloedvloeiende vrouw, de vader van het maanzieke kind,de Kananese vrouw,de blinde Bartimeüs enz.

Eén kenmerk hebben ze allen: De nood drijft ze (soms na lang dokteren) naar de enige Heelmeester, de Heere Jezus Christus.

En het werken van deze nood is het werk van de Heilige Geest die zo plaats maakt voor Christus. Plaats waar van nature geen plaats is ook niet bij een net en oplettend kerkmens.

Hoe? ....De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Ja, :D dit zijn tenminste Bijbelse voorbeelden. Ik bedoelde het echter net iets anders want soms zijn er mensen die beweren maanden of zelfs jaren met een onhoudbare nood rond te lopen. Dan lijkt me die nood nog niet zo onhoudbaar.

Pas zei ds. Kort in een preek dat als de nood onhoudbaar wordt dan wordt het ook echt sterven. En als de Heere Jezus op dat moment niet geschonken wordt is het ook echt voorbij. Dan loop je tussendoor niet even naar de buren om te vertellen dat je nood onhoudbaar is geworden.
Paal

Bericht door Paal »

Ad Anker schreef:nog een citaat uit een GG-preek om te illustreren wat ik bedoel. Hier worden mensen zalig gesproken die wellicht wedergeboren zijn maar nog niet weten wie de Heere Jezus is. Ze zijn gelukkig, wordt gezegd. Later in de preek wordt wel gezegd dat de Heere aanwerkt op hun ondergang zodat er plaats zal komen voor een Ander. Hier ligt wel degelijk leven verklaard voor de kennis, zelfs maar enige kennis, van de Heere Jezus.

Ik wil overigens integer omgaan met dit citaat. Dus geen lelijke dingen o.i.d. Maar m.i. illustreert het wel wat ik probeer te zeggen. Hier wordt een houdbare nood gepreekt. Ze zijn immers gelukkig in hun nood?
---Verwijderd door poster---
Je leest niet goed. Vooral jij vindt dat die mensen zich ook gelukkig ervaren zonder Christus. Is niet zo, zie laatste drie/vier zinnen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:nog een citaat uit een GG-preek om te illustreren wat ik bedoel.
Kan je nog even een bron vermelden, a.u.b.?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

@Paal:nee, dat bedoel ik niet. Ze worden in dit citaat beschreven als gelukkig.

@Tib: het is een citaat uit een bundel preken van een van onze huidige predikanten. Ik weet niet of het handig is om een naam te noemen hier.
Plaats reactie