Ik ga eens lezen.DDD schreef: Ik ben nog benieuwd of Mara tevreden is met mijn antwoord, trouwens.
Dat is wel heel zwak.DDD schreef:Waarom zou ik een hekel hebben aan zwart? Dat weet ik niet precies. Ik noem een paar dingen.
Mijn oma had ook een hekel aan zwart.
Misschien heb ik ook een hekel aan zwart omdat er onder zwarte pakken veel kwaad wordt bedreven, zoals onlangs nog in het RD te lezen was in een interview met Yme Drost.
Het gaat er om wat er nu in onze cultuur met een zwart kostuum bedoeld wordt. Hoe het 100 jaar geleden was of elders op de wereld, hebben wij niets te maken.DDD schreef:Het heeft ook iets opzichtelijks. Het zwarte pak is in het tegendeel verkeerd van wat de oorsprong ervan is. Zwart was ooit de normale dracht van gewone, arme en eenvoudige mensen. De farizeeër die in ieders hart schuilt heeft er inmiddels een statussymbool van gemaakt, waarmee het fenomeen in zijn tegendeel veranderd is: het is een soort statussymbool van rechtzinnigheid geworden. Dat staat in mijn beleving haaks op de sobere eenvoud die begin deze eeuw het fenomeen in het leven riep.
Een zwart kostuum wordt ook niet alleen in refokringen gedragen, dus ook dat is geen argument.
Iemand kan kan in een blauw of grijs kostuum nog veel rechtzinniger overkomen (maar het niet zijn).
Ook dat klopt niet. Sorry, maar ik vind dit onderwerp misbruikt worden op deze manier.DDD schreef:Maar ook omdat zwart op mij een vervelend somber makende uitstraling heeft. En hoewel ik in Spanje wel mooi uitgevoerde zwarte pakken gezien heb, lopen de meeste ambtsdragers in de rechts-bevindelijke kerken er niet bepaald fraai bij op zondag, hetgeen de somberheid in uitstraling niet vermindert.
Notabene in de wereld wordt er nog veel meer op gelet en daar weten ze altijd hoe het hoort. Op begrafenissen en crematies wordt de keurig verzorgde zwarte kleding wel uit de kast gehaald.
Een spijkerbroek - jeans - is van origine middenblauw, DAT is de originele, typische spijkerbroekenkleur. Daar zijn in de loop van de jaren talloze kleuren bij gekomen en dat heeft puur met smaak te maken.DDD schreef:Ik associeer het ook met ultragereformeerdheid, misschien. Maar ik vind een zwarte spijkerbroek ook niet mooi. Een enkele keer kan een zwart jurkje wel mooi gekleed zijn, inderdaad. Het is in ieder geval tijdloos. Maar het luistert nauw. Zwart en zwart zijn bepaald niet hetzelfde.
Toga's, ambtskleding, rouwkleding hebben in onze cultuur een bepaalde betekenis.
In combinatie met wit is het sober en traditioneel, in combinatie met andere kleuren, is het modern(er) en kleurrijker, jonger te maken.
Kan het niet zijn dat je aversie tegen "ultragereformeerd" je associeert met zwart en er daarom een hekel aan hebt?
Ik moet ook niets hebben van bepaalde "mannetjes", die hadden wij vroeger thuis ook wel eens over de vloer.
Maar die kostuums zagen er wel anders uit hoor, groenig zwart en glimmend en goedkoop van snit.
Ik pik ze er zo uit.