Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Mara

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)? [8]

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik ben nog benieuwd of Mara tevreden is met mijn antwoord, trouwens.
Ik ga eens lezen.
DDD schreef:Waarom zou ik een hekel hebben aan zwart? Dat weet ik niet precies. Ik noem een paar dingen.
Mijn oma had ook een hekel aan zwart.
Misschien heb ik ook een hekel aan zwart omdat er onder zwarte pakken veel kwaad wordt bedreven, zoals onlangs nog in het RD te lezen was in een interview met Yme Drost.
Dat is wel heel zwak.
DDD schreef:Het heeft ook iets opzichtelijks. Het zwarte pak is in het tegendeel verkeerd van wat de oorsprong ervan is. Zwart was ooit de normale dracht van gewone, arme en eenvoudige mensen. De farizeeër die in ieders hart schuilt heeft er inmiddels een statussymbool van gemaakt, waarmee het fenomeen in zijn tegendeel veranderd is: het is een soort statussymbool van rechtzinnigheid geworden. Dat staat in mijn beleving haaks op de sobere eenvoud die begin deze eeuw het fenomeen in het leven riep.
Het gaat er om wat er nu in onze cultuur met een zwart kostuum bedoeld wordt. Hoe het 100 jaar geleden was of elders op de wereld, hebben wij niets te maken.
Een zwart kostuum wordt ook niet alleen in refokringen gedragen, dus ook dat is geen argument.
Iemand kan kan in een blauw of grijs kostuum nog veel rechtzinniger overkomen (maar het niet zijn).
DDD schreef:Maar ook omdat zwart op mij een vervelend somber makende uitstraling heeft. En hoewel ik in Spanje wel mooi uitgevoerde zwarte pakken gezien heb, lopen de meeste ambtsdragers in de rechts-bevindelijke kerken er niet bepaald fraai bij op zondag, hetgeen de somberheid in uitstraling niet vermindert.
Ook dat klopt niet. Sorry, maar ik vind dit onderwerp misbruikt worden op deze manier.
Notabene in de wereld wordt er nog veel meer op gelet en daar weten ze altijd hoe het hoort. Op begrafenissen en crematies wordt de keurig verzorgde zwarte kleding wel uit de kast gehaald.
DDD schreef:Ik associeer het ook met ultragereformeerdheid, misschien. Maar ik vind een zwarte spijkerbroek ook niet mooi. Een enkele keer kan een zwart jurkje wel mooi gekleed zijn, inderdaad. Het is in ieder geval tijdloos. Maar het luistert nauw. Zwart en zwart zijn bepaald niet hetzelfde.
Een spijkerbroek - jeans - is van origine middenblauw, DAT is de originele, typische spijkerbroekenkleur. Daar zijn in de loop van de jaren talloze kleuren bij gekomen en dat heeft puur met smaak te maken.
Toga's, ambtskleding, rouwkleding hebben in onze cultuur een bepaalde betekenis.
In combinatie met wit is het sober en traditioneel, in combinatie met andere kleuren, is het modern(er) en kleurrijker, jonger te maken.

Kan het niet zijn dat je aversie tegen "ultragereformeerd" je associeert met zwart en er daarom een hekel aan hebt?
Ik moet ook niets hebben van bepaalde "mannetjes", die hadden wij vroeger thuis ook wel eens over de vloer.
Maar die kostuums zagen er wel anders uit hoor, groenig zwart en glimmend en goedkoop van snit.
Ik pik ze er zo uit. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Gekregen:
Bronnen voor Nu
Opvattingen over opvoeding en onderwijs in Reformatie en Nadere Reformatie
drs. D. van Meeuwen (red.)

Afbeelding
Mara

Bericht door Mara »

Voor het eerst een hoed bij een Duitse webshop gekocht en dat is goed bevallen.
Al heb ik een model uitgezocht dat ik gewoonlijk draag.
Maar de kleur en de kwaliteit is precies wat ik verwacht had.
Dinsdag besteld en nu al bezorgd. :super
Scheelt me heel wat kilometertjes en tijd dus.
samanthi

Bericht door samanthi »

Geverfde knijpers en een memo bord, gemaakt door de kinderen van de zondagsschool voor de aktie van de LCJ
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef: Ik ben nog benieuwd of Mara tevreden is met mijn antwoord, trouwens.
Ik ga eens lezen.
DDD schreef:Waarom zou ik een hekel hebben aan zwart? Dat weet ik niet precies. Ik noem een paar dingen.
Mijn oma had ook een hekel aan zwart.
Misschien heb ik ook een hekel aan zwart omdat er onder zwarte pakken veel kwaad wordt bedreven, zoals onlangs nog in het RD te lezen was in een interview met Yme Drost.
Dat is wel heel zwak.
DDD schreef:Het heeft ook iets opzichtelijks. Het zwarte pak is in het tegendeel verkeerd van wat de oorsprong ervan is. Zwart was ooit de normale dracht van gewone, arme en eenvoudige mensen. De farizeeër die in ieders hart schuilt heeft er inmiddels een statussymbool van gemaakt, waarmee het fenomeen in zijn tegendeel veranderd is: het is een soort statussymbool van rechtzinnigheid geworden. Dat staat in mijn beleving haaks op de sobere eenvoud die begin deze eeuw het fenomeen in het leven riep.
Het gaat er om wat er nu in onze cultuur met een zwart kostuum bedoeld wordt. Hoe het 100 jaar geleden was of elders op de wereld, hebben wij niets te maken.
Een zwart kostuum wordt ook niet alleen in refokringen gedragen, dus ook dat is geen argument.
Iemand kan kan in een blauw of grijs kostuum nog veel rechtzinniger overkomen (maar het niet zijn).
DDD schreef:Maar ook omdat zwart op mij een vervelend somber makende uitstraling heeft. En hoewel ik in Spanje wel mooi uitgevoerde zwarte pakken gezien heb, lopen de meeste ambtsdragers in de rechts-bevindelijke kerken er niet bepaald fraai bij op zondag, hetgeen de somberheid in uitstraling niet vermindert.
Ook dat klopt niet. Sorry, maar ik vind dit onderwerp misbruikt worden op deze manier.
Notabene in de wereld wordt er nog veel meer op gelet en daar weten ze altijd hoe het hoort. Op begrafenissen en crematies wordt de keurig verzorgde zwarte kleding wel uit de kast gehaald.
DDD schreef:Ik associeer het ook met ultragereformeerdheid, misschien. Maar ik vind een zwarte spijkerbroek ook niet mooi. Een enkele keer kan een zwart jurkje wel mooi gekleed zijn, inderdaad. Het is in ieder geval tijdloos. Maar het luistert nauw. Zwart en zwart zijn bepaald niet hetzelfde.
Een spijkerbroek - jeans - is van origine middenblauw, DAT is de originele, typische spijkerbroekenkleur. Daar zijn in de loop van de jaren talloze kleuren bij gekomen en dat heeft puur met smaak te maken.
Toga's, ambtskleding, rouwkleding hebben in onze cultuur een bepaalde betekenis.
In combinatie met wit is het sober en traditioneel, in combinatie met andere kleuren, is het modern(er) en kleurrijker, jonger te maken.

Kan het niet zijn dat je aversie tegen "ultragereformeerd" je associeert met zwart en er daarom een hekel aan hebt?
Ik moet ook niets hebben van bepaalde "mannetjes", die hadden wij vroeger thuis ook wel eens over de vloer.
Maar die kostuums zagen er wel anders uit hoor, groenig zwart en glimmend en goedkoop van snit.
Ik pik ze er zo uit. :D
Hoe kan een associatie nu zwak zijn? Ik mag toch een hekel hebben aan zwart? Anderen hebben een hekel aan tulpen. Ik zie het probleem niet zo.

In onze cultuur is een zwart pak een statussymbool. Daar houd ik niet zo van, zeker niet bij een ambtsdrager.

Hoe kun je nu toch stellen dat zwart op mij geen sombermakende uitstraling heeft? Of bedoel je dat de gemiddelde refo-ambtsdrager er in een zwart pak netjes uitziet? Dat vind ik dus niet.

Deze gehele discussie heeft nogal met smaak te maken, dat is me duidelijk. Maar je vroeg aan mij waarom ik een hekel had aan zwart. Het is onvermijdelijk dat daarbij mijn smaak een grote rol speelt, natuurlijk.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Hoe kan een associatie nu zwak zijn? Ik mag toch een hekel hebben aan zwart? Anderen hebben een hekel aan tulpen. Ik zie het probleem niet zo.
In onze cultuur is een zwart pak een status.
Ik vind het zwak om dit als argument aan te voeren, waarom je er op tegen bent. Want nu zeg je weer iets anders.
DDD schreef:Daar houd ik niet zo van, zeker niet bij een ambtsdrager.
Zoals een arts een witte jas draagt.
Duidelijk en overzichtelijk.
Als elke predikant een zelfde soort kostuum draagt, kun je daar alvast zijn ligging niet uit opmaken. ;)
DDD schreef:Deze gehele discussie heeft nogal met smaak te maken, dat is me duidelijk. Maar je vroeg aan mij waarom ik een hekel had aan zwart. Het is onvermijdelijk dat daarbij mijn smaak een grote rol speelt, natuurlijk.
Ook, maar ook met etiquette, en dan met name de kerkelijke etiquette.
Daarin wil ik de predikantsvrouw ook meenemen, want daar gaat het hier en daar weleens mis.

Maar goed, je hebt je punt gemaakt DDD, voor jou geen zwart pak. :)
Toen mijn zoon zijn bachelor-bul mocht ophalen, was het een feestelijke bijeenkomst en had hij een zwart kostuum aangeschaft. Helemaal zelf uitgekozen.
Met een zachte pastelkleur overhemd en fleurige das, zag hij er absoluut niet somber uit. Zeker met dat blije koppie erboven.
De prof had ook een zwarte jas aan, een toga.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ben blij dat onze predikantsvrouw heel gewoon is, ze draagt dezelfde kleding als de gemiddelde andere kerkgangers en geen dure, sjieke pakjes oid. :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ben blij dat onze predikantsvrouw heel gewoon is, ze draagt dezelfde kleding als de gemiddelde andere kerkgangers en geen dure, sjieke pakjes oid. :super
Dat bedoelde ik helemaal niet Orchidee.
Het gaat niet over gewoon en wat is gewoon?
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me duidelijk. Alles wat niet ongewoon is;-)

Overigens ben ik niet perse een tegenstander van zwarte pakken. Maar ik ben er niet vóór.
Lassie

Bericht door Lassie »

Hogesnelheidstrein van lego.
Dodo

Bericht door Dodo »

Lassie schreef:Hogesnelheidstrein van lego.
Dat is ook erg leuk voor de volwassenen in huis :yahoo
Lotta

Bericht door Lotta »

Een legotrein, gegarandeerd plezier inderdaad! :)

Mijn nieuwste aanwinst is niet echt een product, maar ik ben er wel erg blij mee: software om een webwinkel te starten (deze gekozen). Ik beschilder zelf servies en wilde al heel lang een eigen webwinkeltje, dus nu moest het er maar eens van komen. Ik heb er trouwens geen grootse plannen mee hoor, het is meer als hobby :huhu
refo

Bericht door refo »

Lotta schreef:Een legotrein, gegarandeerd plezier inderdaad! :)

Mijn nieuwste aanwinst is niet echt een product, maar ik ben er wel erg blij mee: software om een webwinkel te starten (deze gekozen). Ik beschilder zelf servies en wilde al heel lang een eigen webwinkeltje, dus nu moest het er maar eens van komen. Ik heb er trouwens geen grootse plannen mee hoor, het is meer als hobby :huhu
Blijft die verf op dat servies wel zitten? Meestal laat dat snel los in gebruik.
Dodo

Bericht door Dodo »

Lotta schreef:
Hoe doe je dat, wit servies kopen en dan beschilderen? Moet je het dan nog een keer bakken?
Het is als hobby vast leuk, maar je eigen kast staat een keer vol natuurlijk. Zo is het met veel hobby's, waar laat je de (vaak mooie) resultaten?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
Lotta schreef:
Hoe doe je dat, wit servies kopen en dan beschilderen? Moet je het dan nog een keer bakken?
Het is als hobby vast leuk, maar je eigen kast staat een keer vol natuurlijk. Zo is het met veel hobby's, waar laat je de (vaak mooie) resultaten?
Vandaar die webwinkel. ;)
Plaats reactie