middelijk of onmiddellijk?

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Voordat we hier over elkaar buitelen over een exegese van de verloren zoon; heeft iemand er al eens aangedacht waarom de Heere Jezus er drie vertelde?!

De verloren parel,
Het verloren schaap,
De verloren zoon.

Is het ver gezocht om met Kohlbrugge te stellen dat we hier drie gelijkenissen hebben die ieder voor zich laten zien het werk van de drie goddelijke Personen?

God de Heilige Geest,
God de Zoon en
God de Vader
Of het vergezocht is weet ik niet. De uitroep 'ik heb gezondigd tegen de Hemel en tegen U' doen mij juist vermoeden dat het over Christus' uitnodigende liefde tot zondaren gaat. Je zou kunnen stellen dat we namelijk tegen God gezondigd hebben, maar ook tegen Christus omdat we Zijn bloed onrein achten zolang we buiten Hem zijn.

Ik kan echter niet in een paar minuten en een paar zinnen een gehele exegese geven van de gelijkenis. Vandaar dat ik alleen maar aangaf dat je niet noodzakelijkerwijs de genoemde tussenliggende tijd hoeft te verklaren, omdat het slechts een gelijkenis is en geen allegorie.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ach lieve mensen,
Misschien heb ik me niet helemaal correct uitgedrukt.
Het gaat niet om de 'tussenliggende tijd' of zo. Het gaat er maar om dat het berouw van de verloren zoon hem ergens brengt, namelijk in de armen van de vader.
Zo brengt ons berouw ons ook ergens: namelijk in Gods gunst en gemeenschap. En met de opmerking van Calvijn erbij (tegen degenen die zeggen dat het berouw een voorwaarde is): "Het is waar dat er bij den zondaar smart des gewetens, een zichzelven mishagen zijn moet, zal hij om vergiffenis smeeken; maar verkeerdelijk leidt men daaruit af, dat het berouw, hetwelk een gave Gods is, een aandoening is die de mensch zelf in zijn hart verwekken kan."
Inderdaad, te veel details gaan beëxegitiseren is riskant.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ach lieve mensen,
Misschien heb ik me niet helemaal correct uitgedrukt.
Het gaat niet om de 'tussenliggende tijd' of zo. Het gaat er maar om dat het berouw van de verloren zoon hem ergens brengt, namelijk in de armen van de vader.
Zo brengt ons berouw ons ook ergens: namelijk in Gods gunst en gemeenschap. En met de opmerking van Calvijn erbij (tegen degenen die zeggen dat het berouw een voorwaarde is): "Het is waar dat er bij den zondaar smart des gewetens, een zichzelven mishagen zijn moet, zal hij om vergiffenis smeeken; maar verkeerdelijk leidt men daaruit af, dat het berouw, hetwelk een gave Gods is, een aandoening is die de mensch zelf in zijn hart verwekken kan."
Inderdaad, te veel details gaan beëxegitiseren is riskant.
Je blinkt nu eens niet uit in duidelijkheid.

Wat doe je dan met deze teksten?
Jer 31:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Mt 27:3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren [penningen] den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,

verder wordt het woord berouw 9 van de 10 keer in verband gebracht met Gods berouw over straf...

[Aangepast op 28/6/05 door Miscanthus]
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik denk dat er onderscheid is tussen 'berouw' en 'berouw' op de ene plaats in bijbel is de invulling anders dan op de andere.

Grt,

AJ
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat doe je dan met deze teksten?
Jer 31:19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.
‘Bekeren’ is in dit verband ‘tot inkeer komen’. Zo heeft de NV ‘sjub’ hier ook vertaald: “Want nadat ik tot inkeer ben gekomen, heb ik berouw gekregen.” Tot mijn verrassing verwijst de kantt. NV hier naar Luc. 15:17 (de verloren zoon!): “Toen kwam hij tot zichzelf.”
Dat patroon zie je steeds bij allerlei wederkeerprofetieën terugkomen: inkeer/bekering, God brengt terug in het land, in dat land gaat het volk God dienen.
Mt 27:3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren [penningen] den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht.
Er is ook een berouw zonder bekering. Wroeging, die iemand naar de strop drijft.
verder wordt het woord berouw 9 van de 10 keer in verband gebracht met Gods berouw over straf...
Zo zie je maar hoe belangrijk de context is.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Een artikel uit het RD van vandaag over iets wat eerder hier ter sprake is gekomen.
KAMPEN - Een vriendelijke Jezus in een lichtgestalte die in een droom aan een moslim verschijnt. Ir. Jurjen ten Brinke kwam in zijn werk onder asielzoekers bij stichting Gave heel wat van dit soort getuigenissen tegen. Hij wijdde er een scriptie aan voor de Cursus Godsdienstonderwijs (CGO) van de Gereformeerde Gemeenten.

Ten Brinke: „Als moslims hun dromen vertellen als feitelijke gebeurtenissen, moeten wij hen dan in de weg staan om tot Christus te komen? Criterium is wel dat hun dromen naar Christus en het Woord leiden.”

Ten Brinke (27) is op dit moment nog regioleider bij stichting Gave. Hij studeerde tropisch landgebruik aan Wageningen Universiteit en rondde onlangs de E-cursus van de CGO af.

De titel van zijn eindscriptie luidt ”Wij hebben de Heere gezien… Over het Jezus-beeld in dromen van moslims die christen werden”. De scriptie kwam tot stand onder begeleiding van drs. Nico van Steensel, die enkele jaren voor Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) in Nigeria werkte en volgend jaar voor de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) wordt uitgezonden naar Angola.

In zijn scriptie geeft Ten Brinke een uitvoerig overzicht van de bijzondere openbaringen, dromen en visioenen in het Oude en het Nieuwe Testament. „Droomopenbaringen gelden in de Bijbel als volkomen legitiem. In het Oude Testament zien we dat God voornamelijk door middel van dromen en gezichten tot Zijn profeten spreekt. In het Nieuwe Testament worden dromen en visioenen vooral omschreven als kenmerk van de tijd van de Heilige Geest die was aangebroken. We zien dat Jezus in de dromen van ex-moslims voornamelijk te vergelijken is met de Jezus van het Nieuwe Testament: dat wat Hij in de Bijbel zegt, hoe Hij handelt en ook een aantal aspecten van hoe Hij eruitziet, vinden we terug in de dromen van ex-moslims.”

Ten Brinke interviewde enkele ex-moslims die dergelijke dromen hebben gehad. „Zo droomde de Iraanse ex-moslim Massoud dat er een man aan de deur stond, bij zijn eigen bungalow op het azc. Hij was helemaal in het wit gekleed en straalde aan alle kanten. Ik weet niet wie het was, zei Massoud, misschien was het Jezus. Toen hij de deur van zijn huis had opengedaan, zei de Man tegen hem: „Je moet een Bijbel zoeken en gaan lezen in het evangelie van Lukas, het vijftiende hoofdstuk.” Dat deed hij. Het was voor hem een geweldig hoofdstuk waarin God hem liet zien dat hij als een verloren zoon bij Hem moest terugkomen.”

Commelin

Bij meer dan 80 procent van de christenen van moslimhuize zouden dromen een rol hebben gespeeld in hun komen tot Jezus Christus. „Dat gegeven wordt ook onderkend door Johan Commelin, oud-zendingswerker van de Gereformeerde Gemeenten, die stelt dat in de meeste getuigenissen van ex-moslims sprake is van dromen of gezichten waarin de moslim een boodschap van God krijgt. Het gaat dus verder dan het tot Christus komen. De boodschap in de droom kan ook een bemoediging of aansporing zijn voor Gods kinderen.”

Op internet is inmiddels veel materiaal te vinden waarin een of meer dromen van ex-moslims voorkomen. Het beeld dat tal van moslims die christen geworden zijn ontvangen, is dat van een vriendelijke Man met halflang haar, blinkend witte kleding en een gezicht waar je wel of juist niet (door het felle licht) in kunt kijken. De Man spreekt woorden van troost en bemoediging, maar ook van proclamatie Wie Hij is en de oproep om Hem te volgen en het oude leven te verlaten. Soms strekt Hij daarbij Zijn hand uit als extra symbool van Zijn toegenegenheid. Vaak wordt er iets van zonde en vergeving genoemd. Kenmerkend zijn korte zinnen, geen lange verhalen. Ronduit opvallend zijn de citaten waarin Jezus ertoe oproept in de koran te lezen over Hem, alsook Zijn antwoord aan Mohammed dat hij ”Isa b. Maryam” (Zoon van Maria) is.

Volgens Ten Brinke is de droom op zich niet zo belangrijk, als wel de vrucht die het oplevert door een leven dicht bij de Heere. „De interviews met ex-moslims getuigen van de opzoekende liefde van God. Het gaat erom of moslims ook werkelijk tot het Woord komen en daaraan gehoorzaam zijn. Commelin zegt dat de enige toetssteen of de droom van God komt of dat de droom uitkomt, is dat de dromer Christus gaat navolgen. Voor degenen die de Bijbel niet of nog niet kennen en tot bekering komen kan God dromen en wonderen gebruiken, als Hij dat nodig acht. Moslims komen veelal uit landen waar het percentage analfabeten groot is. In Zijn roepstemmen werkt God ook buiten de bijbelse openbaring om. Blijkbaar past God Zich aan de cultuur van de mensen aan. Het is toch eigenlijk geweldig om te zien hoe God het initiatief neemt om tot de zondaar te komen, in dit geval door middel van dromen.”
Gevoelig

Ten Brinke weet inmiddels dat zijn onderwerp gevoelig ligt. „Ik hoor nogal eens zeggen dat God door het Woord werkt en niet door dromen. Dat laatste zou zelfs de mens in het middelpunt plaatsen. Dromen van ex-moslims moeten echter niet als nieuwe heilsopenbaringen beschouwd worden, maar als de persoonlijke leiding van de Heilige Geest, gericht op het leven met God. Het initiatief van de openbaring ligt bij dromen ook bij deze machtige God. Feit is dat ik in mijn werk onder asielzoekers in Nederland verschillende mensen ben tegengekomen die dromen gehad hebben. Moet ik dat dan ontkennen? Ik heb hierdoor persoonlijke vrienden tot geloof zien komen. Als christen hebben we de opdracht naast de dromer te staan, op zoek naar Gods woorden en leiding in de droom. We belijden toch dat de Geest waait waarheen Hij wil? Dé vrucht in dromen van moslims is dat de droom naar Christus en het Woord leidt.”

Ten Brinke is recent benoemd tot gemeentestichter in Amsterdam-Noord. Hij gaat met zijn vrouw en drie kinderen een multiculturele zendingsgemeente opzetten, naar het voorbeeld van de International Christian Fellowship in Rotterdam. Het is een doorstart van de oorspronkelijke christelijke gereformeerde kerk van Amsterdam-Noord, die zich vorig jaar genoodzaakt zag te fuseren met de federatiegemeente CGK/NGK van Amsterdam-West.

Het verlaten van het werk onder asielzoekers in Kampen en omgeving valt Ten Brinke zwaar, maar hij voelt zich gedreven om de boodschap van het Evangelie in een sterk geseculariseerde stad als Amsterdam verder te verbreiden. „Mijn drijfveer is dat de Naam van God verhoogd wordt, ook in het zalig maken van moslims. Daar moeten wij niet onze stramienen overheen leggen, ook niet ten aanzien van hun dromen. Er zullen waarschijnlijk talloze moslims zijn die een goddelijke droom wel aan de kant schuiven zonder er iets mee te doen. Die zijn wellicht te vergelijken met naamchristenen die elke zondag in de kerk zitten, die wéten dat het Woord Gods bediend wordt, maar die toch koud blijven onder de prediking van de Ene Naam Jezus.”
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik vind dat altijd heel bijzonder, van die dromen.
Ik zit wel eens met de twijfel: zou het wel allemaal waar zijn, van die dromen en visioenen en zo in de Bijbel? Waarom doet God dat dan nú niet meer?
Maar nu zie je, dat waar het Woord nog niet is, God het nog steeds doet.

[Aangepast op 1/7/05 door Afgewezen]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vreemd dat het RD de scripties van CGO gaat bespreken. Zijn die nou zo goed dat er een krantenartikel aan gewijd moet worden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Vreemd dat het RD de scripties van CGO gaat bespreken. Zijn die nou zo goed dat er een krantenartikel aan gewijd moet worden?
Dit is toch wel opmerkelijk.Hnd 2:17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door refo
Vreemd dat het RD de scripties van CGO gaat bespreken. Zijn die nou zo goed dat er een krantenartikel aan gewijd moet worden?
Mmm, ik vond het nog niet zo'n gek artikel. Ik zie de laatse tijd wel artikel waar ik meer vraagtekens bij heb, het lijkt af en toe de Libelle wel.

Ik vond het wel een mooi artikel. Wij vliegen elkaar in de haren met discussies over hoe de toeleidende weg is die we moeten gaan om bij God te komen. En dan lezen we in de krant dat er mensen blijken te zijn die helemaal niet zelf op zoek waren naar God maar die door God werden opgezocht. En dan blijkt het ook nog eens niet ingewikkeld te zijn. Een paar korte zinnen en dat is het.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

"... vliegen elkaar in de haren..."??
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
"... vliegen elkaar in de haren..."??
virtueel dan hé, via het toetsenbord, maar we hebben pittige discussies gehad hierover (waar overigens niks mis mee is)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
"... vliegen elkaar in de haren..."??
virtueel dan hé, via het toetsenbord, maar we hebben pittige discussies gehad hierover (waar overigens niks mis mee is)
Oké!:D
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Vandaag in de SB gelezen dat er onmiddelijke werkingen zijn.
Namelijk het 'Abba Vader zeggen' en 'Gods Geest die getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.'

Ik heb er zo mijn vraagtekens bij, maar goed ik zal het wel mis hebben. Op die manier is het aanspreken van God als je Vader weer een nadere weldaad en moeten we samen met Filippus gaan bidden: toon ons de Vader.
Dat Christus die vraag bestraft heeft en dat het niet in lijn van de HC is laten we dan maar even buiten beschouwing.......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17068
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik heb er zo mijn vraagtekens bij, maar goed ik zal het wel mis hebben.
Dit meen je toch hopelijk niet serieus hè?

Ik bespeur die houding steeds vaker. En het bezorgt me toch associaties met die arme leken die zich er maar berustend bij neer leggen dat de heilige vader in Rome het vast beter weet dan zij.

Het staat in de SB, dus 't zal wel zo zijn?

ONTWAAKT !
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie