middelijk of onmiddellijk?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
middelijk of onmiddellijk?
In een andere topic bekeerd of onbekeerd ontstaat er een andere discussie.
De vraag is, werkt God de bekering van de zondaar middellijk, of
werkt God de bekering van de zondaar onmiddellijk.
In het eerste geval werkt God altijd door Zijn Woord, omdat het Woord het voertuig is van Zijn Geest. God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord.
In het tweede geval werkt God door een openbaring, een hoorbare stem; het is dan in elk geval iets wat de mens niet vergeten kan, omdat hij of zij God gehoord heeft.
De vraag is, werkt God de bekering van de zondaar middellijk, of
werkt God de bekering van de zondaar onmiddellijk.
In het eerste geval werkt God altijd door Zijn Woord, omdat het Woord het voertuig is van Zijn Geest. God heeft Zich gebonden aan Zijn Woord.
In het tweede geval werkt God door een openbaring, een hoorbare stem; het is dan in elk geval iets wat de mens niet vergeten kan, omdat hij of zij God gehoord heeft.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Dordtse leerregels art 15-5:
die leren:
Zonder een bijzondere openbaring kan de mens er in dit leven niet zeker van zijn, dat hij in de toekomst in het geloof zal volharden.
Door deze leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen en worden de onzekerheden van de roomsen weer in de kerk ingevoerd. Overal ontleent de Heilige Schrift deze zekerheid aan de kenmerken die eigen zijn aan Gods kinderen, en aan de zeer betrouwbare beloften van God, en niet aan een bijzondere en buitengewone openbaring. Vooral is te wijzen op wat de apostel Paulus zegt: "Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van Gods liefde, welke is in Christus Jezus, onze Here" (Rom. 8, 39). En Johannes zegt: "En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft" (1 Joh. 3, 24).
Bavinck zegt in zijn dogmatiek:
In strikten zin is er geen onmiddellijken openbaring, noch in de natuur noch in de genade. Altijd bedient God zich van een middel, hetzij uit de schepselen genomen hetzij vrij gekozen, waardoor Hij zich aan menschen openbaart. Door teekens en symbolen doet Hij hen zijne tegenwoordigheid gevoelen; door daden verkondigt Hij hun zijne deugden; door spraak en taal maakt Hij hun zijn wil en gedachte bekend. Zelfs waar Hij door zijn Geest inwendig zich openbaart in het bewustzijn, geschiedt deze openbaring toch altijd organisch en dus langs middellijken weg. De afstand tusschen Schepper en schepsel is veel te groot, dan dat de mensch God rechtstreeks gewaarworden kan.
[Aangepast op 23/6/05 door Miscanthus]
die leren:
Zonder een bijzondere openbaring kan de mens er in dit leven niet zeker van zijn, dat hij in de toekomst in het geloof zal volharden.
Door deze leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen en worden de onzekerheden van de roomsen weer in de kerk ingevoerd. Overal ontleent de Heilige Schrift deze zekerheid aan de kenmerken die eigen zijn aan Gods kinderen, en aan de zeer betrouwbare beloften van God, en niet aan een bijzondere en buitengewone openbaring. Vooral is te wijzen op wat de apostel Paulus zegt: "Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van Gods liefde, welke is in Christus Jezus, onze Here" (Rom. 8, 39). En Johannes zegt: "En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft" (1 Joh. 3, 24).
Bavinck zegt in zijn dogmatiek:
In strikten zin is er geen onmiddellijken openbaring, noch in de natuur noch in de genade. Altijd bedient God zich van een middel, hetzij uit de schepselen genomen hetzij vrij gekozen, waardoor Hij zich aan menschen openbaart. Door teekens en symbolen doet Hij hen zijne tegenwoordigheid gevoelen; door daden verkondigt Hij hun zijne deugden; door spraak en taal maakt Hij hun zijn wil en gedachte bekend. Zelfs waar Hij door zijn Geest inwendig zich openbaart in het bewustzijn, geschiedt deze openbaring toch altijd organisch en dus langs middellijken weg. De afstand tusschen Schepper en schepsel is veel te groot, dan dat de mensch God rechtstreeks gewaarworden kan.
[Aangepast op 23/6/05 door Miscanthus]
Ik heb weleens begrepen dat mensen uit zendingsgebieden weleens buitengewone contacten hebben om de bijbel heen. MAar als eenmaal het woord intrede heeft gedaan, dan door het woord. Daarom lijkt me de onmiddelijke werking een hoge uitzondering.
Ik moest ook nog aan dezze bijbelteksten denken:
Ro 10:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
Ro 10:15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Bij sommige mensen krijg je weleens het idee of ze de bijbel te mager vinden. De boodschap van de bijbel lijkt niet rijk genoeg te zijn. Waarom dan nog een extra openbaring. Schieten we hier niet een beetje te ver in door?
Ik moest ook nog aan dezze bijbelteksten denken:
Ro 10:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
Ro 10:15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Bij sommige mensen krijg je weleens het idee of ze de bijbel te mager vinden. De boodschap van de bijbel lijkt niet rijk genoeg te zijn. Waarom dan nog een extra openbaring. Schieten we hier niet een beetje te ver in door?
Vr.65. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
a Eph 2:8 Eph 6:23 Joh 3:5 Php 1:29 b Mt 28:19 1Pe 1:22,23
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
a Eph 2:8 Eph 6:23 Joh 3:5 Php 1:29 b Mt 28:19 1Pe 1:22,23
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Deze bijzondere ervaringen zijn eigenlijk altijd om de waarde van het Woord te openbaren. Veel moslims bijvoorbeeld strijden met 'wat is nu waarheid', omdat in oppervlakkige zin de Bijbel en de Koran zo dicht tegen elkaar aan liggen. Je ziet dan dat met name in Moslimlanden mensen wel eens in een droom te zien krijgen (bijv. d.m.v. een engel) dat het de Bijbel is die de Waarheid in pacht heeft. Na zo'n openbaring gaat men de Bijbel (anders) lezen.Oorspronkelijk gepost door jacob
Ik heb weleens begrepen dat mensen uit zendingsgebieden weleens buitengewone contacten hebben om de bijbel heen. MAar als eenmaal het woord intrede heeft gedaan, dan door het woord. Daarom lijkt me de onmiddelijke werking een hoge uitzondering.
Ik moest ook nog aan dezze bijbelteksten denken:
Ro 10:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
Ro 10:15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Bij sommige mensen krijg je weleens het idee of ze de bijbel te mager vinden. De boodschap van de bijbel lijkt niet rijk genoeg te zijn. Waarom dan nog een extra openbaring. Schieten we hier niet een beetje te ver in door?
Bij mijn weten is er echter geen zaligmakende openbaring buiten Gods Woord om.
Overigens dat gedeelte uit Romeinen 10 werd ook door de Albanese gast op de ZGG zendingsdag aangehaald. Branden onze harten niet om 'het goede te verkondigen' aan hen die 'dit goede' (Gods Woord) helemaal nog niet hebben....?
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Nee, dat is en blijft nu de schijnbare tegenstelling in de gereformeerde leer. Ikzelf ben verantwoordelijk, maar zalig worden is en blijft genade, wat alleen Gods Geest mij kan geven.Oorspronkelijk gepost door refo
De verantwoordlijkheid wordt wel een stuk minder.
Ik merk dat, ook onder refo's, er altijd weerstand is tegen de leer die zegt dat God uiteindelijk degene is die beslist of ik zalig wordt, dat God ons niets verplicht is, dat zalig worden 100% genade is. Laten we er echter maar wel aan vasthouden. Het is 100% bijbels. Nét zo bijbels als de oproep tot geloof en bekering! Laten we toch asjeblieft beiden laten staan..
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ja, want dit gaat rechtstreeks in tegen de geopenbaarde wil waar God van ons vraagt te geloven.
Je zou dan immers klem komen te zitten met de vraag of je ook uitverkoren bent, terwijl er niemand in deze wereld is die er achter zal komen, dan na de dood?
Ons fundament is de zekerheid uit het geloof. Elke afwijking daarvan verknalt het evangelie die geen 1 grammetje meer of minder kan zijn dan wat de bijbel ons vertelt.
Je zou dan immers klem komen te zitten met de vraag of je ook uitverkoren bent, terwijl er niemand in deze wereld is die er achter zal komen, dan na de dood?
Ons fundament is de zekerheid uit het geloof. Elke afwijking daarvan verknalt het evangelie die geen 1 grammetje meer of minder kan zijn dan wat de bijbel ons vertelt.