Refomeisje

huisman

Re: Refomeisje

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
Mara schreef:Wat ik wel vind is dat het soms moeilijk is om geestelijk volwassen te worden. Ik bedoel hiermee, je eigen principes te ontwikkelen.
Want eerst blijk je veel dingen over te nemen uit je ouderlijk huis, of je laat juist dingen snel los.
En als je een kind krijgt dat waarom-vragen gaat stellen, kom je erachter dat het geen eigen principe was, maar slechts een gewoonte van huis-uit.
Waarom mag ik niet breien op zondag? Tja... ik mocht het thuis niet.
En dan hebben die toch geen waarde?
Precies.
Waarom wordt iets gedaan?
Dat is denk ik ook de reden waarom sommigen juist "anti" zijn geworden. Als ouders niet kunnen beargumenteren waarom ze geen broek aanmochten of op zondag niet buiten mochten komen, of alleen het argument "dat zijn we nu eenmaal zo gewend" weten voort te brengen, wordt er vanzelf hard tegenaan geschopt.

Zelf sta ik er zo in: Een kledingcode of traditiecode of groepscode is goed, zolang het maar niet de plaats van God inneemt, of daaraan wordt (ver)(ge)oordeeld of iemand wezenlijk christen is.
Lees het boekje van ds C.P den Boer (CGK) : Kleren Maken De M/V
Er is meer over kleding te zeggen op grond van de Schrift dan het maar te schuiven op een traditiecode of groepscode.

Beste forummers het moet ons toch opvallen dat juist in deze ongeestelijke hedonistische 21e eeuw alles op tradtie wordt gegooid en zo de kerk haar Bijbelse voorbeeldfunctie aan het kwijtraken is. Alles staat tegenwoordig ook in reformatorisch Nederland op losse schroeven.

1.Lange broek of uiterst korte rokken voor meisjes worden steeds meer geaccepteerd.
2.De hoofddeksel-discussie krijgt steeds meer het karakter van zich afzetten van alles wat vroeger onbetwistbaar was op grond van de Schrift (1Kor11)
3. Bioscoopbezoek onder refo's neemt schrikbarend toe.
4. De wereldgelijkvormigheid in algemene zin overspoeld ons.

.......en de kerkelijke gemeenten hebben steeds meer leden die zich voor ware gelovigen houden. Ik ben bang dat veel van deze gelovigen het meer door redeneren zijn geworden dan door Gods Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:Wat ik wel vind is dat het soms moeilijk is om geestelijk volwassen te worden. Ik bedoel hiermee, je eigen principes te ontwikkelen.
Want eerst blijk je veel dingen over te nemen uit je ouderlijk huis, of je laat juist dingen snel los.
En als je een kind krijgt dat waarom-vragen gaat stellen, kom je erachter dat het geen eigen principe was, maar slechts een gewoonte van huis-uit.
Precies.
Dat is denk ik ook de reden waarom sommigen juist "anti" zijn geworden. Als ouders niet kunnen beargumenteren waarom ze geen broek aanmochten of op zondag niet buiten mochten komen, of alleen het argument "dat zijn we nu eenmaal zo gewend" weten voort te brengen, wordt er vanzelf hard tegenaan geschopt.

Zelf sta ik er zo in: Een kledingcode of traditiecode of groepscode is goed, zolang het maar niet de plaats van God inneemt, of daaraan wordt (ver)(ge)oordeeld of iemand wezenlijk christen is.
Lees het boekje van ds C.P den Boer (CGK) : Kleren Maken De M/V
Er is meer over kleding te zeggen op grond van de Schrift dan het maar te schuiven op een traditiecode of groepscode.

Beste forummers het moet ons toch opvallen dat juist in deze ongeestelijke hedonistische 21e eeuw alles op tradtie wordt gegooid en zo de kerk haar Bijbelse voorbeeldfunctie aan het kwijtraken is. Alles staat tegenwoordig ook in reformatorisch Nederland op losse schroeven.

1.Lange broek of uiterst korte rokken voor meisjes worden steeds meer geaccepteerd.
2.De hoofddeksel-discussie krijgt steeds meer het karakter van zich afzetten van alles wat vroeger onbetwistbaar was op grond van de Schrift (1Kor11)
3. Bioscoopbezoek onder refo's neemt schrikbarend toe.
4. De wereldgelijkvormigheid in algemene zin overspoeld ons.

.......en de kerkelijke gemeenten hebben steeds meer leden die zich voor ware gelovigen houden. Ik ben bang dat veel van deze gelovigen het meer door redeneren zijn geworden dan door Gods Geest.
Helemaal eens!
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Er is meer over kleding te zeggen op grond van de Schrift dan het maar te schuiven op een traditiecode of groepscode.

Dat klopt. Eerbaar, gematigd, bijbelse voorschriften.
Hoe het in reformatorisch Nederland is ingevuld is wel degelijk traditie, is dit niet het geval zou maar een heel erg klein groepje over de hele wereld gelijk hebben. Christenvrouwen in China doen juist broeken aan vanwege de eerbaarheid.
Als wij met dochters naar een speeltuin gaan doe ik ze ook juist een broek aan vanwege de eerbaarheid en zedigheid, klimrek, schommel en dergelijke. Hetzelfde met schaatsen\skeeleren.

Maar traditie hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, het heeft vaak juist mooie kanten, los van provocatie, moeten we er ook niet meer van maken dan het is.
Dat weten wij niet. Feit is wel dat het zeker bedroevend is dat er 20 op de 1000 mensen zeggen bekeerd te zijn zoals in sommige kerken het geval is, al wordt dat soms als rechtzinnig gezien, of eerlijk onbekeerd.
Kijken wij naar vroegere tijden, lezen we daarover, zien we hele andere zaken, volle avondmaalstafels, iedere week werden er mensen bekeerd. Of de buitenlandse zending op dit moment, hele dorpen mogen tot geloof komen.
Dan lijkt er zeer weinig zegen te zijn in Nederland. Ik zie dat als een oordeel Gods. Maar gelukkig gaat Gods werk door, ook in Nederland. Bijvoorbeeld wat ik laatst las over een gezegende GG gemeente in Nederland.

Bewust provoceren tegen de traditie in lijkt mij fout te zijn, evenals een oordeel hangen als een vrouw een nette zedige broek aan heeft doordeweeks.
Laatst gewijzigd door ejvl op 20 feb 2015, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Zelf sta ik er zo in: Een kledingcode of traditiecode of groepscode is goed, zolang het maar niet de plaats van God inneemt, of daaraan wordt (ver)(ge)oordeeld of iemand wezenlijk christen is.
Oordelen is één ding.
Anderzijds is "zich afzetten tegen de traditie" ook een vrucht. En geen vrucht van de Geest m.i.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Kijken wij naar vroegere tijden, lezen we daarover, zien we hele andere zaken, volle avondmaalstafels, iedere week werden er mensen bekeerd. Of de buitenlandse zending op dit moment, hele dorpen mogen tot geloof komen.
Dan lijkt er zeer weinig zegen te zijn in Nederland.
En dat los je op door een wereldgelijkvormige levens- en kledingstijl te accepteren?
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Kijken wij naar vroegere tijden, lezen we daarover, zien we hele andere zaken, volle avondmaalstafels, iedere week werden er mensen bekeerd. Of de buitenlandse zending op dit moment, hele dorpen mogen tot geloof komen.
Dan lijkt er zeer weinig zegen te zijn in Nederland.
En dat los je op door een wereldgelijkvormige levens- en kledingstijl te accepteren?
In geen geval. De bijbelse voorschriften zijn eerbaarheid en matigheid onder andere. Daar hoort geen wereldgelijkvormige levens en kledingstijl bij.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Precies.

Het gaat niet alleen over wel of geen broek. Ik mocht op bepaalde momenten wel een broek aan nl. bij het schaatsen bijvoorbeeld.
Maar toen ik met mijn man een gezin ging vormen, moest ik wel nadenken wat ik zelf aan tradities en normen en waarden zou vasthouden en al helemaal toen we kinderen kregen.
huisman schreef:De hoofddeksel-discussie krijgt steeds meer het karakter van zich afzetten van alles wat vroeger onbetwistbaar was op grond van de Schrift
Dit kwam juist door veel oudere vrouwen. De eerste vrouwen in onze kerk die hun hoed aflieten, waren de oudere, belijdende leden!
Tja en dan volgt de jeugd al rap. Zo moeder>>> dochter.
Ook sommige vrouwen laten hem nu af, nadat ze weduwe waren geworden.
huisman schreef: De wereldgelijkvormigheid in algemene zin overspoeld ons.
Zonder al te zeer naar de voorgangers te wijzen, daar zijn zij ook debet aan!
Als de jubilerende predikant van zijn kadogeld een videorecorder gekocht blijkt te hebben, heeft hij dus ook een tv. Hij kan dan niet meer waarschuwen hiertegen.
Verder maar niet al te veel binnenkijken. Wie van een dominee wil leren moet niet teveel bij hem verkeren, is immers het spreekwoord.
Hendrien schreef:Bijna geen dominees meer en Gods Geest werkte nauwelijks meer.
Vroeger hoorde ik de verzuchting, tijdens het koffiedrinken na kerktijd, o o, de dood is in de pot.
Nu denk ik, welke dood in welke pot was dat dan?
Wat zou men nu gezegd hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

huisman schreef:1.Lange broek of uiterst korte rokken voor meisjes worden steeds meer geaccepteerd.
Onder jongens is het nog ernstiger gesteld met wereldgelijkvormigheid in kledingstijl. Daar is vrijwel geen onderscheid meer. En daar hoor je niemand over...
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

modesto schreef:
huisman schreef:1.Lange broek of uiterst korte rokken voor meisjes worden steeds meer geaccepteerd.
Onder jongens is het nog ernstiger gesteld met wereldgelijkvormigheid in kledingstijl. Daar is vrijwel geen onderscheid meer. En daar hoor je niemand over...
Wat wil je daar nou mee zeggen?
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Daarmee wil ik zeggen dat in de grond van de zaak dit soort discussies helemaal niet over wereldgelijkvormigheid gaan, maar een weerspiegeling zijn van het feit dat wij mannen onze vrouwen graag vertellen wat ze wel en niet mogen doen (en dat willen sommige mannen graag zo houden).
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
huisman

Bericht door huisman »

modesto schreef:Daarmee wil ik zeggen dat in de grond van de zaak dit soort discussies helemaal niet over wereldgelijkvormigheid gaan, maar een weerspiegeling zijn van het feit dat wij mannen onze vrouwen graag vertellen wat ze wel en niet mogen doen (en dat willen sommige mannen graag zo houden).
Wat een onzin. Het gaat wel om wereldgelijkvormigheid , bij jongens mag dat dan minder over kleding gaan maar bv weer meer over alcoholconsumptie,internetgebruik enz.
Laatst gewijzigd door huisman op 20 feb 2015, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
huisman schreef: Er is meer over kleding te zeggen op grond van de Schrift dan het maar te schuiven op een traditiecode of groepscode.

Hoe het in reformatorisch Nederland is ingevuld is wel degelijk traditie, is dit niet het geval zou maar een heel erg klein groepje over de hele wereld gelijk hebben. Christenvrouwen in China doen juist broeken aan vanwege de eerbaarheid.
Als wij met dochters naar een speeltuin gaan doe ik ze ook juist een broek aan vanwege de eerbaarheid en zedigheid, klimrek, schommel en dergelijke. Hetzelfde met schaatsen\skeeleren.

Maar traditie hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, het heeft vaak juist mooie kanten, los van provocatie, moeten we er ook niet meer van maken dan het is.
Dat weten wij niet. Feit is wel dat het zeker bedroevend is dat er 20 op de 1000 mensen zeggen bekeerd te zijn zoals in sommige kerken het geval is, al wordt dat soms als rechtzinnig gezien, of eerlijk onbekeerd.
Kijken wij naar vroegere tijden, lezen we daarover, zien we hele andere zaken, volle avondmaalstafels, iedere week werden er mensen bekeerd. Of de buitenlandse zending op dit moment, hele dorpen mogen tot geloof komen.
Dan lijkt er zeer weinig zegen te zijn in Nederland. Ik zie dat als een oordeel Gods. Maar gelukkig gaat Gods werk door, ook in Nederland. Bijvoorbeeld wat ik laatst las over een gezegende GG gemeente in Nederland.

Bewust provoceren tegen de traditie in lijkt mij fout te zijn, evenals een oordeel hangen als een vrouw een nette zedige broek aan heeft doordeweeks.
Nu schrik je van deze cijfers.... Maar een bekend predikant in de Gereformeerde Gemeenten vreest wel eens dat 'de tienen' (om der tienen wil zou Sodom verschoond worden) in dit land wel eens zouden kunnen gaan ontbreken. Dan vertrekt de Heere, nee dan is het niet meer af te bidden. Als dat nu eens waar zou zijn? Of achten we dat onmogelijk?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:

Nu schrik je van deze cijfers.... Maar een bekend predikant in de Gereformeerde Gemeente vreest wel eens dat 'de tienen' (om der tienen wil zou Sodom verschoond
worden) in dit land wel eens zouden kunnen gaan ontbreken. Dat vertrekt de Heere,
nee dan is het niet meer af te bidden. Als dat nu eens waar zou zijn? Of achten we
dat onmogelijk?
Dat er minder dan 10 in ons land echt bekeerd zijn? Dat is niet waar en een ontkenning wat de HEERE nog steeds door Woord en Geest in ons land doet. Ook in 2015 gaat de uitbreiding van Gods koninkrijk door in ons land...onverdiend maar onmiskenbaar.
@DIA hopelijk zit je niet onder een prediking waar al jaren alles bij hetzelfde blijft en er niemand in Sion geboren wordt .
Mag jij ook in jouw gemeente nog wonderen zien die van de HEERE zijn?
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Nu schrik je van deze cijfers.... Maar een bekend predikant in de Gereformeerde Gemeenten vreest wel eens dat 'de tienen' (om der tienen wil zou Sodom verschoond worden) in dit land wel eens zouden kunnen gaan ontbreken. Dan vertrekt de Heere, nee dan is het niet meer af te bidden. Als dat nu eens waar zou zijn? Of achten we dat onmogelijk?
Nou DIA, als dit zo breed van de kansels gepredikt wordt, vrees ik dat er nog meer van dergelijke boeken zullen komen.
Dit is echt moedeloos makend. Zo mogen we toch niet denken?
Het is nog genadetijd!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:

Nu schrik je van deze cijfers.... Maar een bekend predikant in de Gereformeerde Gemeente vreest wel eens dat 'de tienen' (om der tienen wil zou Sodom verschoond
worden) in dit land wel eens zouden kunnen gaan ontbreken. Dat vertrekt de Heere,
nee dan is het niet meer af te bidden. Als dat nu eens waar zou zijn? Of achten we
dat onmogelijk?
Dat er minder dan 10 in ons land echt bekeerd zijn? Dat is niet waar en een ontkenning wat de HEERE nog steeds door Woord en Geest in ons land doet. Ook in 2015 gaat de uitbreiding van Gods koninkrijk door in ons land...onverdiend maar onmiskenbaar.
@DIA hopelijk zit je niet onder een prediking waar al jaren alles bij hetzelfde blijft en er niemand in Sion geboren wordt .
Mag jij ook in jouw gemeente nog wonderen zien die van de HEERE zijn?
Ik ben het helemaal met je eens, en dat is niet op een mensenwoord gegrond, dat God doorgaat met Zijn werk tot de voleindig der wereld.
Wij kunnen rekenen, maar onze sommen kloppen niet altijd. Wel is te zien en te voelen dat we in een donkere geestarme tijd leven.
Er zijn er nog wel die dieper ingeleid zijn, maar het wordt een heel klein getal. Anderzijds, en dat wordt ook benadrukt, dat er velen verscholen zitten, en niet uit kunnen komen. Een oordeel lijkt het te zijn, dat velen komen tot de geboorte en er niet de kracht is om te baren. Dit zeg ik niet, maar verschillenden van Gods volk ervaren dit zo. Ik geloof ook dat dit waar. God houdt Zijn werk, als een oordeel voor de wereld verborgen. Maar dat zal niet voor altijd zijn!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie