Lees het boekje van ds C.P den Boer (CGK) : Kleren Maken De M/Vejvl schreef:Precies.Mara schreef:Wat ik wel vind is dat het soms moeilijk is om geestelijk volwassen te worden. Ik bedoel hiermee, je eigen principes te ontwikkelen.
Want eerst blijk je veel dingen over te nemen uit je ouderlijk huis, of je laat juist dingen snel los.
En als je een kind krijgt dat waarom-vragen gaat stellen, kom je erachter dat het geen eigen principe was, maar slechts een gewoonte van huis-uit.
Waarom mag ik niet breien op zondag? Tja... ik mocht het thuis niet.
En dan hebben die toch geen waarde?
Waarom wordt iets gedaan?
Dat is denk ik ook de reden waarom sommigen juist "anti" zijn geworden. Als ouders niet kunnen beargumenteren waarom ze geen broek aanmochten of op zondag niet buiten mochten komen, of alleen het argument "dat zijn we nu eenmaal zo gewend" weten voort te brengen, wordt er vanzelf hard tegenaan geschopt.
Zelf sta ik er zo in: Een kledingcode of traditiecode of groepscode is goed, zolang het maar niet de plaats van God inneemt, of daaraan wordt (ver)(ge)oordeeld of iemand wezenlijk christen is.
Er is meer over kleding te zeggen op grond van de Schrift dan het maar te schuiven op een traditiecode of groepscode.
Beste forummers het moet ons toch opvallen dat juist in deze ongeestelijke hedonistische 21e eeuw alles op tradtie wordt gegooid en zo de kerk haar Bijbelse voorbeeldfunctie aan het kwijtraken is. Alles staat tegenwoordig ook in reformatorisch Nederland op losse schroeven.
1.Lange broek of uiterst korte rokken voor meisjes worden steeds meer geaccepteerd.
2.De hoofddeksel-discussie krijgt steeds meer het karakter van zich afzetten van alles wat vroeger onbetwistbaar was op grond van de Schrift (1Kor11)
3. Bioscoopbezoek onder refo's neemt schrikbarend toe.
4. De wereldgelijkvormigheid in algemene zin overspoeld ons.
.......en de kerkelijke gemeenten hebben steeds meer leden die zich voor ware gelovigen houden. Ik ben bang dat veel van deze gelovigen het meer door redeneren zijn geworden dan door Gods Geest.