Wist je dat...

Mara

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:Nee hoor, wij hadden een eigen predikant. Er was op bid- en dankdag drie keer kerk en in de middagdienst altijd dopen. In die tijd vooral was het nog zo dat er in onze kring niet gereisd werd maar op bid- en dankdag was dat minder een probleem. Vandaar denk ik.
In de GG's van Barneveld-Centrum, Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Kootwijkerbroek is dat nog steeds het geval. (Allen gemeente voortgekomen uit Barneveld-Centrum.)
Ik heb in 2011 een topic over dit onderwerp geopend: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10148

Toen werd er nogal verbaasd gereageerd, alsof het niet of nauwelijks voorkomt nog.
Dat klopt nog steeds. De vier genoemde GG's, inclusief de GGiN en de OGG zijn bij elkaar nog steeds een zeer kleine minderheid van het wereldwijze gereformeerde protestantisme...:)
Toch heeft het zondagsrijden echt niet alleen maar goeds gebracht! Hoe je dit ook wendt of keert. (denk hierbij bijv. aan het kerk(s)hoppen)
Bovendien wekt het alom ergernis in veel plaatsen in Nederland, dat komplete wijken worden volgeplempt met auto's, tweemaal per zondag.

Ik denk dat er meer uitgaat van dit:
Afbeelding

(Voor de goede orde: dit is Schiedam 1933) om de stereotiepe Barneveldse en Staphorster menigtes even te ontzien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef: In de GG's van Barneveld-Centrum, Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Kootwijkerbroek is dat nog steeds het geval. (Allen gemeente voortgekomen uit Barneveld-Centrum.)
Ds van Boven (de Valk-Wekerom) heeft naar mijn weten gezegd zich aan te passen naar de streekgewoonte, maar dat hij geen enkel bezwaar heeft tegen de sacramentsbediening (doop) op zondag.
Wat overigens ook nog eens voorgeschreven werdt tijdens de Synode van Dordrecht, maar dat wordt door een minderheid dus genegeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Wat overigens ook nog eens voorgeschreven werdt tijdens de Synode van Dordrecht, ...
Is dat zo?
DDD

Bericht door DDD »

Al was het maar, omdat daar ook zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus is vastgesteld als gereformeerd belijdenisgeschrift, die er toch niet onduidelijk over is dat de sacramenten op de sabbat, dat is op de rustdag, moeten worden bediend.

Maar als er nog een andere, uitdrukkelijke beslissing is, dan ben ik ook benieuwd.

Al moeten we de Veluwse gemeenten natuurlijk wel de vrijheid laten om in ondergeschikte punten van de belijdenis af te wijken, er zijn wel belangrijker discussiepunten te bedenken, mijns inziens. De synoden hebben bij mijn weten ook vastgesteld dat de HC op zondagmiddag bepreekt wordt, en ik vraag me af of je dan ook de DL mag bepreken, terwijl dat ook gebeurt.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:Al was het maar, omdat daar ook zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus is vastgesteld als gereformeerd belijdenisgeschrift, die er toch niet onduidelijk over is dat de sacramenten op de sabbat, dat is op de rustdag, moeten worden bediend.

Maar als er nog een andere, uitdrukkelijke beslissing is, dan ben ik ook benieuwd.

Al moeten we de Veluwse gemeenten natuurlijk wel de vrijheid laten om in ondergeschikte punten van de belijdenis af te wijken, er zijn wel belangrijker discussiepunten te bedenken, mijns inziens. De synoden hebben bij mijn weten ook vastgesteld dat de HC op zondagmiddag bepreekt wordt, en ik vraag me af of je dan ook de DL mag bepreken, terwijl dat ook gebeurt.
Volgens mij is de Heidelbergse Catechismus er juist niet zo strict over gezien het woordje "inzonderheid" (in een Duitse vertaling die ik hier voor me heb "besonders".).
Dus "voornamelijk" op de zondag ja, maar een andere dag is blijkbaar niet uitgesloten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben niet zo goed in de taal van de 17e eeuw, maar als ik inzonderheid op de sabbat naar de gemeente Gods moet komen om de sacramenten te gebruiken, dan voldoet de biddag daar toch wat minder aan?

Of bedoel je dat de tekst zegt dat je vooral op zondag naar de gemeente van God moet komen, en dat de andere genoemde zaken wel op gemeente Gods maar niet op de rustdag slaan?
Pimpelmees

DDD schreef:Ik ben niet zo goed in de taal van de 17e eeuw, maar als ik inzonderheid op de sabbat naar de gemeente Gods moet komen om de sacramenten te gebruiken, dan voldoet de biddag daar toch wat minder aan?
"Minder voldoen" vind ik niet de juiste verwoording van de tekst. De sabbat is "in het bijzonder" geschikt om naar de gemeente Gods te komen om de sacramenten te gebruiken. Maar een andere dag is daarmee niet automatisch minder geschikt. Een andere dag is ook geschikt, maar heeft niet de uitzonderlijkheid, de bijzonderheid, het apart gezet zijn, van de sabbat.
DDD

Bericht door DDD »

Dus als de zomer inzonderheid geschikt is om te gaan zwemmen in open water, dan betekent dat nog niet dat de winter minder geschikt is, begrijp ik.

Maar ik vermoed dan toch dat je het niet helemaal goed begrijpt. Zie ook het draadje waarnaar hier eerder werd verwezen, speciaal over dit onderwerp.
Pimpelmees

@DDD:
In het draadje waar jij naar verwijst wordt vaak wat snel geconcludeerd dat dopen op een andere dag dan de zondag niet is toegestaan. Maar dat is niet wat Zondag 38 te zeggen heeft.

eilander heeft dat al goed verwoord, ik zal dat hieronder citeren:
eilander schreef: We moeten hierin wel even bedenken waarover het gaat in de Catechismus. Het gaat nl. over wat onze plicht op de sabbat/zondag is. Naar de kerk gaan om Gods Woord te horen en de Sacramenten te gebruiken, enz.
Als je hieruit leest: dus de Sacramenten alléén op zondag gebruiken, dan zouden onze doordeweekse diensten ook niet geoorloofd zijn.

Als het in de Catechismus of NGB gaat over de sacramenten, lees ik nergens dat deze alleen maar op de zondag mogen bediend worden. Het argument vervalt dus naar mijn mening GEHEEL..
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het een middelmatige kwestie, maar ik kan de tekst van de catechismus niet zo lezen.

Over weekdiensten valt ook een heleboel te zeggen, maar daar ben ik ook niet zo'n voorstander van. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Vagari

Wist je dat........[7]

Bericht door Vagari »

Dat er steeds meer taalfouten in het openbaar te lezen zijn? En dat zo'n taalleek als ik het zelfs opmerk? ;)
Net een titel in de app van het RD: Online inloggen met ID-kaart uitgetest

Sommige contaminaties zijn er bij mij op school zo ingestampt dat ik er nu nog te kriebels van krijg. ;)

In dus bus kijk ik heel vaak naar een poster van 'ov-chipkaart':
'Handig die blauwe automaat!'
Laatst gewijzigd door Vagari op 09 feb 2015, 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Vagari

Wist je dat........[7]

Bericht door Vagari »

.
Jongere

Bericht door Jongere »

Curatorium schreef:Er weer een GG wordt opgeheven (Breda, 2014 nog 42 leden).
Ik bang ben dat in de GG veel te snel gemeenten worden opgeheven, aangezien we gewend zijn aan de grote -onpersoonlijke- megagemeenten.
Naar mijn idee kan je met 42 man een prima gemeente vormen. In het buitenland heb ik al een aantal keren een dienst bezocht met veel minder bezoekers, een keer een strict baptist kerkje met 2 gezinnen en wat ouderen + een keer een NRC dienst met ongeveer 20 man. Kon allemaal prima daar. Daar waren ze blij geweest met 42 man en dan zou men zelfs het beroepingswerk ter hand durven nemen.

Waarom hier niet vraag ik mezelf dan af.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_889999
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Curatorium schreef:Er weer een GG wordt opgeheven (Breda, 2014 nog 42 leden).
Ik bang ben dat in de GG veel te snel gemeenten worden opgeheven, aangezien we gewend zijn aan de grote -onpersoonlijke- megagemeenten.
Naar mijn idee kan je met 42 man een prima gemeente vormen. In het buitenland heb ik al een aantal keren een dienst bezocht met veel minder bezoekers, een keer een strict baptist kerkje met 2 gezinnen en wat ouderen + een keer een NRC dienst met ongeveer 20 man. Kon allemaal prima daar. Daar waren ze blij geweest met 42 man en dan zou men zelfs het beroepingswerk ter hand durven nemen.

Waarom hier niet vraag ik mezelf dan af.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... a_1_889999
Dat is mooi nieuws, naast het trieste feit dat er weer een stadsgemeente gesloten wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Wordt het alleen een inloopcentrum, of een evangelisatiepost met zondagse diensten? (Geen online RD)
Laatst gewijzigd door Curatorium op 09 feb 2015, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie