Cultuur --> Roken

-DIA-

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door -DIA- »

Dipper schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef:In enkele jaren is er qua rookcultuur veel veranderd in de consistorie van 'onze' OGGiN. Nog maar een paar jaar geleden zaten wij ,voor in de kerk, nog in een enorme rookwolk naar adem te happen als de deur van de consistorie open ging en de dominee naar de preekstoel geleid werd.

Nu is de kerkenraad wat verjongd dat scheelt een hele boel.
Dat was hier denk ik niet anders. Alleen was het misschien een voordeel dat de consistorie een eindje van de kerkzaal was verwijderd.
Leuke annekedotes.

Een zoekopdracht op digibron naar "sigarenfabriek" levert heel wat artikelen op. Een complete geschiedenis van de tabakscultuur in ons land. reformatorisch dagblad heeft er altijd veel over gepubliceerd.
In Rijssen heeft jarenlang een tabaksfabriek gestaan. De destijds bekende tabaksfabriek van de Gebroeders Spanjer.
Deze stond eerst helemaal in het centrum van het stadje aan het Schild, waar nu ESHUIS MODE zit.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:In Rijssen heeft jarenlang een tabaksfabriek gestaan. De destijds bekende tabaksfabriek van de Gebroeders Spanjer.
Deze stond eerst helemaal in het centrum van het stadje aan het Schild, waar nu ESHUIS MODE zit.
http://www.erfgoedrijssenholten.nl/zoek ... haal/id/18
~~Soli Deo Gloria~~
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Ja er waren honderden, zoniet meer dan duizend sigarenfabriekjes in Nederland tot de Tweede Wereldoorlog.
Zelf rook ik ze niet meer, dat is mij afgeraden en huisgenoten houden er niet van. Een enkele keer op een zomerdag buiten in de tuin.

Maar ik maak van de tabaksmelanges van nog bestaande sigarenfabriekjes, 5 kleinschalige familiebedrijfjes, nu zelf snuiftabak. Dat deden die fabriekjes vroeger zelf met de tabaksrestjes.

Als er hier iemand is die geïntresseerd is in het proberen van deze zelfgemaakte snuif Hollandse stijl (ongeparfumeerd) kan me een PB sturen, ik kan dan eerst een kostenloos probeerzakje sturen.

Snuiftabak kan overal en altijd, en is naar Duits onderzoek niet schadelijk voor de neus, en aanzienlijk minder schadelijk dan verder door blijven roken.
Plaats reactie