Cultuur --> Roken

eilander
Moderator

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door eilander »

Naar het onderzoek van de neurologen ben ik dan wel benieuwd.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

een paar jaar geleden in een bibliotheek-boek gelezen, als het goed is de Atlas van het Zenuwstelsel van een uitgever die een heel scala aan "Altas van..... " het lichaam uitgeeft. Zal nog eens kijken als ik weer daar ben.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

past niet helemaal bij onderwerp Roken - of toch ook weer wel: wie eens de geschiedenis van Snuiftabak wil zien of de snuif eens echt goed wil ruiken (en voelen mag ook), kan ik als je een idee zoekt voor een leuk dagje uit, een bezoekje aanbevelen aan de Snuifmolens in Kralingen.
Ze zijn open en werkend op donderdag en op de tweede zaterdag van de maand.

Ze liggen aan de Kralingse plas, vlakbij is een pannekoekenhuis. De molen is ook heel leuk voor kinderen.

De molen produceert nog zo'n 75 kilo snuif (en specerijen) per jaar dat gesnoven wordt over de hele wereld. De productie neemt nog steeds toe omdat snuiftabak steeds meer ontdekt wordt in deze tijd van het rookverbod.
Heel zuur is daarom dat de gemeente Rotterdam op cultuur wil bezuinigen en als huidige eigenaar van de molens ze wil verkopen en niet meer wil bijdragen aan het onderhoud.

Echt heel leuk om eens heen te gaan als je de gelegenheid hebt! Ik kom er bijna maandelijks.

http://www.snuifmolens.nl
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Als je nu geen "snuiver" bent, is het dan ook interessant?
Verkopen ze ook losse kerrie enz.?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Jazeker is het interessant, het is gewoon een oud ambacht. Dat je niet iedere dag ziet. Zeker geweldig als er genoeg wind staat en de molen draait. Snuif is iets wat al onze voorouders gebruikten in de gouden eeuw.

Ze verkopen idd kerrie, kaneel, witte peper, en koekkruiden.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Door het rookverbod in trein en horeca en openbare ruimte neemt het aantal rokers af.

Toch heb ik het idee - allicht kan iemand het bevestigen - dat er in de gereformeerde gezindte nog altijd veel sigaren gepaft worden.
Dominees krijgen in vooral de rechterflank nog steeds in de consistorie een sigaar aangeboden na de preek.
En de kerkeraad laat zich meestal niet veel gelegen liggen aan het rookverbod tijdens vergaderingen als de mmerderheid van hen rookt.

Hoe is het te verklaren dat de sigaar onder deze gezindte zo mateloos populair was en allicht nog is? Komt het door de sigarenindustrie in Kampen en Veenendaal?

Er is in Grafhorst- een kerkelijk stadje bij Kampen - een sigarenfabriekje dat nog steeds goed draait en waar particulieren direct tegen spotprijzen kunnen kopen. Ik ben er nog niet geweest maar vermoed dat er veel kerkvolk uit de omgeving koopt.

Oftewel dus mijn vraag en interesse hoe het nou zit met gereformeerden en sigaren?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dipper schreef:Door het rookverbod in trein en horeca en openbare ruimte neemt het aantal rokers af.

Toch heb ik het idee - allicht kan iemand het bevestigen - dat er in de gereformeerde gezindte nog altijd veel sigaren gepaft worden.
Dominees krijgen in vooral de rechterflank nog steeds in de consistorie een sigaar aangeboden na de preek.
En de kerkeraad laat zich meestal niet veel gelegen liggen aan het rookverbod tijdens vergaderingen als de mmerderheid van hen rookt.

Hoe is het te verklaren dat de sigaar onder deze gezindte zo mateloos populair was en allicht nog is? Komt het door de sigarenindustrie in Kampen en Veenendaal?

Er is in Grafhorst- een kerkelijk stadje bij Kampen - een sigarenfabriekje dat nog steeds goed draait en waar particulieren direct tegen spotprijzen kunnen kopen. Ik ben er nog niet geweest maar vermoed dat er veel kerkvolk uit de omgeving koopt.

Oftewel dus mijn vraag en interesse hoe het nou zit met gereformeerden en sigaren?
Ik hoor hier allemaal zaken die volslagen nieuw voor mij zijn. Vooral die sigaar na de preek lijkt me behoorlijk apocrief.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik heb echt nog nooit gehoord dat er dominees zijn die van de kerkenraad na de preek een sigaar krijgen. Wel een kopje koffie.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nog nooit meegemaakt dat ze de sigaar van de kerkenraad krijgen. Wel dat de dominee voor de dienst het eerste stukje rookte en dat hij hem erna weer aanstak.
Deze dominee is inmiddels wel gestopt.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Als ik mijn geschiedenisboekjes moet geloven, krigen ze echt die sigaar van de kerkenraad....

En op de Theologische School aan de Boezemsingel ziet het tijdens de les blauw van de rook.

Maar uit de reacties zie ik te concluderen dat de populairiteit veel minder is. En de regering wil dat.
Maar toch zie ik de sigaar als een stukje cultuurhistorie. Tegenwoordig iets voor de juppen schijnbaar?
Mara

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Als ik mijn geschiedenisboekjes moet geloven, krigen ze echt die sigaar van de kerkenraad....
En op de Theologische School aan de Boezemsingel ziet het tijdens de les blauw van de rook.
Maar uit de reacties zie ik te concluderen dat de populairiteit veel minder is. En de regering wil dat.
Maar toch zie ik de sigaar als een stukje cultuurhistorie. Tegenwoordig iets voor de juppen schijnbaar?
KrEgen ja.
Toen was roken nog heel gewoon. ;)
Als dominee op huisbezoek kwam, kreeg hij als eerste een kop koffie met een dikke Elizabeth Bas.
Dan kreeg ik het sigarenbandje.
Een enkele dominee rookte een pijp. (een tevreden roker is geen onruststoker was het vroeger, maar dat geldt nu niet meer)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Ook de Amish in Amerika zijn trouwens verwoede sigarenmensen.

Ze schijnen hun eigen fabriekjes te hebben die niet aan de reguliere handel leveren en tabak aanplanten op boerderijen van Amish.
Vagari

Bericht door Vagari »

In enkele jaren is er qua rookcultuur veel veranderd in de consistorie van 'onze' OGGiN. Nog maar een paar jaar geleden zaten wij ,voor in de kerk, nog in een enorme rookwolk naar adem te happen als de deur van de consistorie open ging en de dominee naar de preekstoel geleid werd.

Nu is de kerkenraad wat verjongd dat scheelt een hele boel.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:In enkele jaren is er qua rookcultuur veel veranderd in de consistorie van 'onze' OGGiN. Nog maar een paar jaar geleden zaten wij ,voor in de kerk, nog in een enorme rookwolk naar adem te happen als de deur van de consistorie open ging en de dominee naar de preekstoel geleid werd.

Dat was hier denk ik niet anders. Alleen was het misschien een voordeel dat de consistorie een eindje van de kerkzaal was verwijderd.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:In enkele jaren is er qua rookcultuur veel veranderd in de consistorie van 'onze' OGGiN. Nog maar een paar jaar geleden zaten wij ,voor in de kerk, nog in een enorme rookwolk naar adem te happen als de deur van de consistorie open ging en de dominee naar de preekstoel geleid werd.

Dat was hier denk ik niet anders. Alleen was het misschien een voordeel dat de consistorie een eindje van de kerkzaal was verwijderd.
Leuke annekedotes.

Een zoekopdracht op digibron naar "sigarenfabriek" levert heel wat artikelen op. Een complete geschiedenis van de tabakscultuur in ons land. reformatorisch dagblad heeft er altijd veel over gepubliceerd.
Plaats reactie