NEE-campagne begonnen

Lassie

Bericht door Lassie »

Ik vindt het maar vaag hoor. Naar mijn idee wordt het dan een soort van: stemmen tot dat we allemaal VOOR stemmen. :$
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En als je niet voor stemt, dan ben je een communist of extreem rechts. :( Gisteravond notebene nog gezegt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
En als je niet voor stemt, dan ben je een communist of extreem rechts. :( Gisteravond notebene nog gezegt.
Klopt. 55% van de Franse bevolking bestaat uit communisten en racisten.

En wij maar bang zijn voor Turkije.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Als het te gek wordt komt Bush ons wel bevrijden....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De politiek doet zo hard zijn best om een meerderheid tot een ja te krijgen, dat ik me af vraag of er niet meer achter zit dan een symbolisch grondwetje.

Wat ik wel mooi vind en wat wel een winst is, is dat Nederland eindelijk nadenkt over Europa.
refo

Bericht door refo »

Door Fred Pals Van DOW JONES NEWSWIRES

AMSTERDAM (DOW JONES)--De hoop op een hechtere Europese Unie zal naar verwachting deze week een tweede zware slag toegebracht worden, wanneer ook de Nederlandse kiezers de Fransen volgen en de EU grondwet afkeuren.

Volgens politieke analisten en opiniepeilers, staat premier Jan Peter Balkenende aan de vooravond van een nederlaag zoals de Franse president Jacques Chirac die zondag leed. Maar de redenen voor een Nederlandse 'nee'-stem in het referendum over de Europese grondwet verschillen hemelsbreed van die van de Fransen.

De meerderheid van Nederlandse stemmers deelt niet de zorgen die de Fransen zondag massaal tegen de grondwet deden stemmen. Uit recent onderzoek blijkt dat de Nederlanders zich nauwelijks zorgen maken over een liberaal Europees model of een forse toestroom van goedkope arbeiders uit Oost-Europa.

In plaats daarvan wordt het sentiment in Nederland bepaald door toenemende angst voor immigratie vanuit islamitische landen, de mogelijke toetreding van Turkije tot de Europese Unie en het verlies van Nederlandse soevereiniteit door de overdracht van nationale bevoegdheden.

De zorgen van Nederlandse kiezers, dat hun stem en belangen in Europa worden veronachtzaamd, zijn niet geheel onterecht. Zo kwamen Frankrijk en Duitsland ongestraft weg toen ze het Stabiliteitspact schonden en ze de limiet voor het begrotingstekort van 3% van het bruto binnenlands product de afgelopen jaren overschreden.

De Nederlandse regering speelde volgens de regels en nam forse bezuinigingsmaatregelen om binnen de gestelde norm te blijven, wat het groeipotentieel van de economie schaadde.

Voormalig Eurocommissaris Frits Bolkestein wijst op ontwikkelingen als deze, als de voornaamste aanleiding voor het wantrouwen van kiezers jegens Brussel. "Politici lijken niet te luisteren. Er worden te veel zaken in Brussel bedacht die niet lijken te werken", zei hij maandagmorgen in een landelijk dagblad.

De meeste politieke commentatoren zijn het erover eens dat Balkenende een onmogelijke taak heeft om het wantrouwen van Nederlandse kiezers de komende 48 uur weg te nemen.

De tegenstanders in Nederland daarentegen voelen zich gesterkt door het Franse "nee", omdat het de opkomst van hun achterban kan vergroten nu het kan uitdraaien op een dubbele afwijzing van het verdrag.

In de laatste opiniepeiling van Maurice de Hond, is 51% van de Nederlanders tegen de grondwet, tegen 39% voor, terwijl de rest twijfelt. Dat is maar een kleine verschuiving van de 53% tegen en 36% voor van een week eerder.

De Hond neemt zijn peilingen af onder respondenten op internet, vervolgens corrigeert hij die om een doorsnee van de waarschijnlijke kiezers te krijgen. Hij stelt zelf dat de foutmarge niet meer dan 3 procentpunt bedraagt. Zo'n 12 mln Nederlanders zal zicht woensdag mogen uitspreken.

Balkenende geeft echter nog niet op. "De Franse tegenstem geeft des te meer reden om 'ja' te gaan stemmen, omdat de grondwet een stap vooruit is", zei hij in een reactie op de Nederlandse televisie zondagavond. De minister-president riep kiezers op hun eigen mening te vormen over de Europese grondwet.

Nederlandse tegenstanders vierden de Frans uitslag zondag en voeren hun campagnes op richting de stemming woensdag.

"Dit resultaat is een motivatie voor nee-stemmers", aldus Harry van Bommel, kamerlid voor de SP.

Zoals de Franse, heeft ook de Nederlandse regering gezegd dat ze de beslissing van de kiezer zal respecteren. Balkenende herhaalde dit weekeinde echter dat hij geen aanpassingen in zijn kabinet nodig acht, indien hij verliest. Peilingen geven aan dat de regering nog kan rekenen op de steun van niet meer dan 19% van het electoraat.

Om op de geplande datum van 1 november 2006 in werking te treden, moet de voorgestelde grondwet goed gekeurd worden door alle 25 landen van de Unie, hetzij door middel van een referendum, hetzij door goedkeuring in het parlement.

De grondwet zou het besluitvormingsproces moeten verbeteren en de Unie een eigen president en een minister van buitenlandse zaken geven, maar ook grote landen als Frankrijk en Duitsland grotere invloed geven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Als het te gek wordt komt Bush ons wel bevrijden....
:bou:
Plaats reactie