GJdeBruijn schreef:RefoCalvinist schreef:Het gaat niet om Gods eer, maar om hun eigen eer.
Mijns inziens ga je veel te ver en draai je e.e.a. om. Persoonlijk wantrouwen geeft jou kennelijk recht om een algeheel en algemeen oordeel te vellen over alle ambtsdragers die volgens onze belijdenisgeschriften door God geroepen zijn.
Als je een persoonlijke frustratie hebt (zo komt het wel over) ten aanzien van een kerkenraad geeft je dan nog niet het recht om dit soort dwaze uitspraken te doen.
Blijf bij de feiten, deBruijn! Geen persoonlijke insinuaties torpederen in een discussie.
Nee ik heb geen frustratie richting een kerkenraad. En dan nog zou ik die niet in een discussie naar voren laten komen.
Maar kijk nu eens om je heen. Hoeveel mensen er niet zwervende zijn in de Gereformeerde Gezindte! Hoeveel problemen er zijn in gemeentes!
Hoe kerkenraden en predikanten met hun eigen leden omgaan! Of heb je oogkleppen op?
Hoe verklaar jij dat predikanten zelf om een beroep vragen?
Hoe verklaar jij dat de elite van de samenleving in kerkenraden zitten, de mensen die het maatschappelijk gemaakt hebben, en niet de arbeider?
Hoe verklaar jij dat de ene predikant het ene beroep achter elkaar krijgt en de ander bijna nooit?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden geen kandidaten stellen die niet in hun lijn denken?
Hoe verklaar jij dat predikanten losgemaakt moeten worden van gemeentes?
Hoe verklaar jij dat avondmaalsgangers gemeentes uit worden gepest?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden moeite hebben met het vervullen van de vacatures?
Hoe verklaar jij dat de ene gemeente één jaar vacant is en al een nieuwe dominee heeft? En de ander al meer dan 100 jaar een lege preekstoel moeten aanschouwen?
Hoe verklaar jij dat de kerkverlating nog steeds gaande is?
Hoe verklaar jij dat jongeren zich onbegrepen voelen door hun predikant of kerkenraad?
Hoe verklaar jij dat de "gewone man" de preken niet meer kan begrijpen?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden hun band met hun eigen leden kwijtgeraakt zijn?
Hoe verklaar jij alle onvrede in een gemeente?
Hoe verklaar jij dat kerkmensen nooit meer in de kerk komen en kerkenraden daar niks aan doen?
Hoe verklaar jij dat er in kerkelijke gemeentes met verschillende meetlinten meten?
Omdat kerkenraden en predikanten het allemaal zo goed doen en geheel volgens de eer van God? Of ligt het soms aan de kerkmens die zich steeds ongemakkelijker gaan voelen in gemeentes, maar de dienst van de Heere geen gedag willen zeggen, en zo komen te zwerven?
Misschien moet jij je oogkleppen eens afleggen en je oor te luister leggen bij de kerkmens. Wellicht zit jezelf in de kerkenraad, dat is aan je manier van reageren wel te merken. Dan wil ik het helemaal aanbevelen: ga een luisteren om je heen! Luisteren is wat anders dan het beter weten en denken dat je gelijk heb. In de kerk gaat het niet zoals het behoort te gaan, dat weet jij net zo goed als mij. Dan kan je mij verwijten een Atheïst te zijn, dat komt voor jezelf. Over jou kan ik alleen zeggen dat je spreekt uit pure 'onkunde'.