Beroepingswerk discussie

GJdeBruijn

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door GJdeBruijn »

Curatorium schreef:
GJdeBruijn schreef:En hoe wil je dat verklaren als de regels in acht worden genomen voor wat betreft de stemmingen binnen de kerkenraad?
Er worden voor het stemmen geen afspraken gemaakt over stemgedrag.
Dus de uitkomst zul je als door Gods voorzienigheid geleid lot moeten erkennen.
Durf je dan nog onderstaande te zeggen?
Buiten het stemmen om praat de kerkenraad gewoon over welke predikanten ze passend vinden en welke niet. Als je met een kerkenraad op 1 lijn zit en gelijksoortige gemeenten deze predikant ook beroepen, zal een groot deel van de kerkenraad op deze predikant stemmen. Zo gaat het nou eenmaal.
Tja, dat kan hier en daar zo gaan, maar is in het belang van de gemeente als geheel; immers daartoe zijn ze bevestigd en nota bene door de leden zelf verkozen. Daarmee is nog niet gesteld dat het een algemeen gebruik is, laat staan dat het een soort politieke manier van denken suggereert van de kerkenraadsleden.
Nogmaals: Het stemmen in een kerkenraad is een zaak van gebed en onderwerping aan Gods leiding. Daar past een bepaalde wijze van spreken zoals ik hier aantref nadrukkelijk niet bij.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

GJdeBruijn schreef:
RefoCalvinist schreef:Maar in het beroepingswerk komen veelal dezelfde namen terug.
En hoe wil je dat verklaren als de regels in acht worden genomen voor wat betreft de stemmingen binnen de kerkenraad?
Er worden voor het stemmen geen afspraken gemaakt over stemgedrag.
Dus de uitkomst zul je als door Gods voorzienigheid geleid lot moeten erkennen.
Durf je dan nog onderstaande te zeggen?
. De ene predikant moeten ze nu eenmaal wel en de ander niet. Gewoon menselijk.
Daarnaast mag je bij sommige beroepen ook wel je vraagtekens zetten. Als je de sfeer er omheen ruikt, dan vraag ik mij af of het beroepingswerk echt wel zo'n Gods zaak is. Ik betwijfel het!
Bovenstaande is een ongepaste wijze van redeneren vanuit een vooraf ingenomen wantrouwen.
Ongeacht van welke ligging een gemeente is of van welke voorkeuren de uitkomst van een beroepingsprocedure zullen we het beroepingswerk als middelijke weg van Gods werk moeten zien in het toewijzen van ambtsdragers. Wie hier verdachtmakingen wil rechtpraten met allerlei argumenten die alleen vanuit veronderstellingen komen moet de HC en de bevestigingsformulieren van predikanten nalezen.
Het is kwalijk dat steeds weer rondom beroepingswerk dit soort nonsens wordt verkondigt door lieden die denken in een sfeer van dat een kerkenraad een soort elitegroep in een ivoren toren vormt in plaats van dienaren in Gods koninkrijk de biddend hun moeilijke werkt doen.
Kerkenraden bestaan uit mensen. En deze mensen hebben zo hun voorkeuren. En ja dan hoeven ze de ene predikant wel en de andere predikant niet. Als jij stemt voor een te beroepen predikant kijk je toch naar welke jij het fijnst over vind komen? Waar jij het beste naar kan luisteren? We moeten niet alles vergeestelijken, wat niet geestelijk is. Bij het beroepingswerk is het mensenwerk heel sterk erbij betrokken.
Als we het werkelijk Godszaak vinden, dan moeten we het hele beroepingswerk afschaffen. En als een predikant dan op moet trekken, zal de Heere hem dat wel duidelijk maken. Net als Paulus die naar Macedonië moest. Ja dan heb ik er wel vertrouwen in dat het Godszaak is!

---knip---
RefoCalvinist

---knip---
GJdeBruijn

RefoCalvinist schreef: ---knip---
.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 01 dec 2014, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
RefoCalvinist

GJdeBruijn schreef:Nogmaals: Het stemmen in een kerkenraad is een zaak van gebed en onderwerping aan Gods leiding. Daar past een bepaalde wijze van spreken zoals ik hier aantref nadrukkelijk niet bij.
Als het goed is (!) dan is het inderdaad een zaak van gebed en onderwerping aan Gods leiding.
Maar nu van de theorie, naar de praktijk ... functioneert het ook werkelijk zo? Vrees van niet!
Nee ik vrees het niet, je ziet het voor je eigen gebeuren.
Vagari

Bericht door Vagari »

Ik hoorde gelukkig pas nog van een kerkenraad die alle beroepingswerk had stil gelegd tot een bepaalde kandidaat beroepbaar was. Ze wisten namelijk dat hij moest komen. Inmiddels hebben ze hem beroepen en heeft hij het ook aan moeten nemen. Gelukkige gemeente zou ik zeggen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Spreek met respect over ambtsdragers en kerkverbanden, a.u.b.
Enkele postings waarin dat niet gebeurt, heb ik geknipt.
RefoCalvinist

GJdeBruijn schreef:
RefoCalvinist schreef:Het gaat niet om Gods eer, maar om hun eigen eer.
Mijns inziens ga je veel te ver en draai je e.e.a. om. Persoonlijk wantrouwen geeft jou kennelijk recht om een algeheel en algemeen oordeel te vellen over alle ambtsdragers die volgens onze belijdenisgeschriften door God geroepen zijn.
Als je een persoonlijke frustratie hebt (zo komt het wel over) ten aanzien van een kerkenraad geeft je dan nog niet het recht om dit soort dwaze uitspraken te doen.
Blijf bij de feiten, deBruijn! Geen persoonlijke insinuaties torpederen in een discussie.
Nee ik heb geen frustratie richting een kerkenraad. En dan nog zou ik die niet in een discussie naar voren laten komen.
Maar kijk nu eens om je heen. Hoeveel mensen er niet zwervende zijn in de Gereformeerde Gezindte! Hoeveel problemen er zijn in gemeentes!
Hoe kerkenraden en predikanten met hun eigen leden omgaan! Of heb je oogkleppen op?

Hoe verklaar jij dat predikanten zelf om een beroep vragen?
Hoe verklaar jij dat de elite van de samenleving in kerkenraden zitten, de mensen die het maatschappelijk gemaakt hebben, en niet de arbeider?
Hoe verklaar jij dat de ene predikant het ene beroep achter elkaar krijgt en de ander bijna nooit?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden geen kandidaten stellen die niet in hun lijn denken?
Hoe verklaar jij dat predikanten losgemaakt moeten worden van gemeentes?
Hoe verklaar jij dat avondmaalsgangers gemeentes uit worden gepest?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden moeite hebben met het vervullen van de vacatures?
Hoe verklaar jij dat de ene gemeente één jaar vacant is en al een nieuwe dominee heeft? En de ander al meer dan 100 jaar een lege preekstoel moeten aanschouwen?
Hoe verklaar jij dat de kerkverlating nog steeds gaande is?
Hoe verklaar jij dat jongeren zich onbegrepen voelen door hun predikant of kerkenraad?
Hoe verklaar jij dat de "gewone man" de preken niet meer kan begrijpen?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden hun band met hun eigen leden kwijtgeraakt zijn?
Hoe verklaar jij alle onvrede in een gemeente?
Hoe verklaar jij dat kerkmensen nooit meer in de kerk komen en kerkenraden daar niks aan doen?
Hoe verklaar jij dat er in kerkelijke gemeentes met verschillende meetlinten meten?

Omdat kerkenraden en predikanten het allemaal zo goed doen en geheel volgens de eer van God? Of ligt het soms aan de kerkmens die zich steeds ongemakkelijker gaan voelen in gemeentes, maar de dienst van de Heere geen gedag willen zeggen, en zo komen te zwerven?
Misschien moet jij je oogkleppen eens afleggen en je oor te luister leggen bij de kerkmens. Wellicht zit jezelf in de kerkenraad, dat is aan je manier van reageren wel te merken. Dan wil ik het helemaal aanbevelen: ga een luisteren om je heen! Luisteren is wat anders dan het beter weten en denken dat je gelijk heb. In de kerk gaat het niet zoals het behoort te gaan, dat weet jij net zo goed als mij. Dan kan je mij verwijten een Atheïst te zijn, dat komt voor jezelf. Over jou kan ik alleen zeggen dat je spreekt uit pure 'onkunde'.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

RefoCalvinist schreef:
Hoe verklaar jij dat de elite van de samenleving in kerkenraden zitten, de mensen die het maatschappelijk gemaakt hebben, en niet de arbeider?
Hoe verklaar jij dat de ene predikant het ene beroep achter elkaar krijgt en de ander bijna nooit?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden geen kandidaten stellen die niet in hun lijn denken?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden moeite hebben met het vervullen van de vacatures?
Hoe verklaar jij dat de ene gemeente één jaar vacant is en al een nieuwe dominee heeft? En de ander al meer dan 100 jaar een lege preekstoel moeten aanschouwen?
Hoe verklaar jij dat jongeren zich onbegrepen voelen door hun predikant of kerkenraad?
Hoe verklaar jij dat kerkenraden hun band met hun eigen leden kwijtgeraakt zijn?
Hoe verklaar jij dat kerkmensen nooit meer in de kerk komen en kerkenraden daar niks aan doen?
Hoe verklaar jij dat er in kerkelijke gemeentes met verschillende meetlinten meten?
Dit is iets voor de binnenkamer, niet voor Refoforum. Als jij en ik dat wat meer zouden doen, zijn al je vragen opgelost.
Mara

Bericht door Mara »

In de kerkelijke gemeente van mijn zoon, wordt regelmatig een beroep uitgebracht op een predikant, waar men vantevoren eigenlijk al zeker weet dat hij het niet zal aannemen.
De mannen worden opgeroepen om te komen stemmen.
Dan krijg je toch een vertekend beeld, ds X kiest men dan maar niet, omdat hij toch niet komt, blijft ds Y over, die eigenlijk de voorkeur niet heeft.
In een ander kerkgenootschap kun je als predikant gewoon solliciteren.
Of kan er niet een systeem bedacht worden, zodat langdurig vacante gemeentes ook eens aan de beurt komen met een "vaste" predikant.
Ik vraag me wel eens af in hoeverre het mensenwerk is en het een echte roeping, van Godswege betreft.
Zou de Heere nu echt willen dat een bepaalde gemeente tientallen jaren vacant is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist

Anker schreef:
RefoCalvinist schreef:
Dit is iets voor de binnenkamer, niet voor Refoforum. Als jij en ik dat wat meer zouden doen, zijn al je vragen opgelost.
Het is binnenkamerwerk, daar ben ik het met je eens.
Maar om het daarmee af te doen? Veel mensen willen dit niet inzien.
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb en alles weet, maar het gaat mij aan het hart hoe de kerk in Nederland te gronde gaat.
Dan is het binnenkamerwerk, maar mag het dan ook een oproep zijn aan kerkenraden, predikanten en kerkmensen dit eens "goed" te overdenken! Dat het een spiegel mag zijn en we heel snel weer terug gaan naar het Woord alleen.
huisman

Bericht door huisman »

RefoCalvinist schreef:
Hoe verklaar jij dat predikanten zelf om een beroep vragen? Komt heel soms voor en kan echt geestelijk zijn
Hoe verklaar jij dat de elite van de samenleving in kerkenraden zitten, de mensen die het maatschappelijk gemaakt hebben, en niet de arbeider? Onzin, niets geen elite maar uit alle lagen van de kerkelijke maatschappij
Hoe verklaar jij dat de ene predikant het ene beroep achter elkaar krijgt en de ander bijna nooit? Kan aan preekgaven liggen
Hoe verklaar jij dat kerkenraden geen kandidaten stellen die niet in hun lijn denken? Uit zorg voor de gemeente
Hoe verklaar jij dat predikanten losgemaakt moeten worden van gemeentes? Omdat gemeenten en predikanten beide buiten het paradijs leven
Hoe verklaar jij dat avondmaalsgangers gemeentes uit worden gepest? ??????
Hoe verklaar jij dat kerkenraden moeite hebben met het vervullen van de vacatures? Vanwege het gewicht van het ambt
Hoe verklaar jij dat de ene gemeente één jaar vacant is en al een nieuwe dominee heeft? En de ander al meer dan 100 jaar een lege preekstoel moeten aanschouwen? Kunnen wij niet verklaren...hoeft ook niet
Hoe verklaar jij dat jongeren zich onbegrepen voelen door hun predikant of kerkenraad?Jongeren die de voorzeide leer verlaten voelen zich soms onbegrepen maar aan wie ligt dat dan?
Hoe verklaar jij dat de "gewone man" de preken niet meer kan begrijpen? Omdat de gewone man zich niet meer verdiept in de Schrift
Hoe verklaar jij dat kerkenraden hun band met hun eigen leden kwijtgeraakt zijn? Onzin
Hoe verklaar jij alle onvrede in een gemeente? Vanwege de doorgaande mondigheid en individualisme van velen in die gemeente
Hoe verklaar jij dat kerkmensen nooit meer in de kerk komen en kerkenraden daar niks aan doen? Kerkenraden houden daar opzicht over maar komen helaas niet altijd meer binnen bij kerkverlaters
Hoe verklaar jij dat er in kerkelijke gemeentes met verschillende meetlinten meten? Suggestie van jou

Omdat kerkenraden en predikanten het allemaal zo goed doen en geheel volgens de eer van God? Of ligt het soms aan de kerkmens die zich steeds ongemakkelijker gaan voelen in gemeentes, maar de dienst van de Heere geen gedag willen zeggen, en zo komen te zwerven?
Misschien moet jij je oogkleppen eens afleggen en je oor te luister leggen bij de kerkmens. Wellicht zit jezelf in de kerkenraad, dat is aan je manier van reageren wel te merken. Dan wil ik het helemaal aanbevelen: ga een luisteren om je heen! Luisteren is wat anders dan het beter weten en denken dat je gelijk heb. In de kerk gaat het niet zoals het behoort te gaan, dat weet jij net zo goed als mij. Dan kan je mij verwijten een Atheïst te zijn, dat komt voor jezelf. Over jou kan ik alleen zeggen dat je spreekt uit pure 'onkunde'.
Mijn antwoorden in kleur maar wat heb jij een on-Bijbelse kijk op de ambten en wat generaliseer jij ontzettend. Er gaat echt wel eens wat mis in deze of die gemeente en dat kan ook aan de kerkenraad liggen maar de manier waarop jij alle ambtsdragers wegzet is triest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

@RefoCalvinist: Je zegt dat je niet uit frustratie reageert, maar dat is volgens mij wel het geval. Dat geeft niet, want frustraties kunnen ook terecht zijn. Maar @Anker en @huisman brengen hier wel terechte dingen naar voren als het gaat om de wijze waarop je over de ambten spreekt. Maar RF is niet helemaal het juiste platform voor deze uiting. In het geval dat het een eerlijke kwestie is, moet je die voorleggen aan je eigen kerkenraad, en daarna eventueel aan classis e.d. Is het anders, dan moet je je misschien bezinnen op je plaats in je eigen gemeente. Want de frustratie richting je eigen kerkenraad druipt er toch wel vanaf.
Laatst gewijzigd door Luther op 01 dec 2014, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb RefoCalvinist verzocht om de onderhavige vragen eerst met zijn kerkenraad door te spreken, omdat het niet zinvol is om hier algemene oproepen aan ambtsdragers te doen.
Daarmee is het onderwerp van RefoCalvinist gesloten; verdere bijdragen zullen verwijderd worden.
GJdeBruijn

Mara schreef: Zou de Heere nu echt willen dat een bepaalde gemeente tientallen jaren vacant is?
Dit is een heel moeilijke vraag.
Toch denk ik dat we hier een antwoord kunnen vinden:

Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijke hand ons toekomen.

Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?
Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dank baar zijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijn liefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, datzij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.

Waarbij ik wil opmerken dat ik er van overtuigd ben dat het gebruik van de middelen hierbij onze verantwoordelijkheid is.
De praktische uitvoering daarvan is gereguleerd in de kerkorde. In die zin mag je de uitkomst van het roepingswerk, inclusief het langdurig vacant zijn, zien als uitkomst van de leiding van Gods hand. Voor degenen die een predikant hebben geldt dan " in voorspoed dank baar zijn mogen" en voor de vacante gemeenten "in allen tegenspoed geduldig" en het over laten aan de vaderlijke hand des Heeren.
Gesloten