bekeerd..... of toch niet?

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen,

God werkt middelijk. Het geloof is uit het oor. Het geloof is een vrucht van het evangelie. Het evangelie kan niet vallen op een gespreid bedje, want op het moment dat de persoon het evangelie nodig heeft, dan is er niets in hem.
God heeft besloten mensen zalig te maken door de verkondiging van het evangelie.

En ik heb nog niemand hier gezien die FE vertelde dat het allemaal wel goed zit. Ik heb hem enkel gezegt dat het voor hem absoluut nog kan.

[Aangepast op 23/6/05 door Kaw]
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Erg moeilijk allemaal om te doorgronden. Voor mij liggen op dit gebied ook veel vragen.

Aan de ene kant zou het verdient zijn dat God niet hoort naar je/ons vragen. aan de andere kant toch die belofte: klopt en u ZAL open gedaan worden. En dat mag toch ook je aansporing wezen FE. en dan niet te rusten voordat de zekerheid je door God gegeven word.

H. Grt,

AJ
appie
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2003, 13:08

Bericht door appie »

drs. A. de Reuver Kruis en Gratie (Calvijn o.a.over de rechtvaardiging):

Het is dus "het ambt van de predikers om ons de vrucht van Christus' dood toe te eigenen." "Dit is de boodschap die steeds weer tot aan het einde der dagen in de kerk ruchtbaar moet worden. En het Evangelie kan niet anders gepredikt worden dan als: de aanbieding van de vergeving der zonden." Het verdient onze bijzondere aandacht wanneer Paulus ons verzekert, "welk een ongeëvenaard kostbare schat ons God in het evangelie aanbiedt: de deelname aan de gerechtigheid!"
Dit evangelie nu is om zo te zeggen "de brug die de Heilige Geest aanlegt -en ook aflegt!- naar het zondaarshart. In het evangelie legt hij verbinding tussen zich en ons. De Geest laat het Woord in ons neer, met zoveel overredingskracht dat wij ons er op verlaten. Dat heet geloven! Het geloof is niet zozeer -en zeker niet in de eerste plaats- onze daad als wel scheppende overmacht van de Heilige Geest. Het is niet zozeer sprong als wel zich laten neervellen en neervallen. Het is neerzinken op het Evangeliewoord waarin het geloof zijn steunpunt en levensbron vindt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Al lange tijd lees ik mee, maar had me nog niet aangemeld om ook daadwerkelijk mee te discusseren.
Vandaag heb ik toch besloten om me aan te melden.
Ik heb nog geen idee hoe alles werkt, dus ik hoop maar dat het goed gaat. Zo niet biedt ik bij deze alvast mijn excuses aan.
De reden dat ik me aangemeld heb is vooral om op Kaw te reageren.
Al enige tijd volg ik hem, omdat hij ergens een stuk heeft geschreven wat uit mijn hart gegrepen was.
Het ging over het verlaten van de kudde omdat je anders het ravijn in zou storten.
Maar je zult altijd achterom blijven kijken omdat je er zoveel verdriet van heb dat de kudde mischien wel meegetrokken wordt.
Ik ben zo iemand die achterom kijkt!
Jouw reacties lees ik met pijn in mijn hart.
Overigen ook de reacties van FE.
Hij schrijft dat de leer die hij in zijn kerk hoort "gewoon"gaat worden als je het altijd hoort.
Dat klopt, wij zeiden weleens tegen elkaar, je zou het bijna geloven!

Ik wil jullie dan ook aanraden om te blijven luisteren naar preken van andere dominees. Zodat je niet moedeloos wordt!
Niet iedereen gaat dezelfde weg en je hooft niet alle kruispunten en stoplichten gehad te hebben.
De moordenaar aan het kruis werd anders geroepen dan Zacheus en weer anders dan Paulus.

De Heere kan beginnen bij de wet, maar ook bij het Evangelie!
Ik merk ook in onze gemeente hoe diep de gevolgen zijn, veel lopen klem, er zijn veel vragen, maar ook nog heel veel verdriet, bij ons heeft de herder de kudde verlaten, waardoor wij als gemeente niet heel veel schade hebben geleden, en mogen wij zelfs ook de zegeningen van de voorgaande tijd zien.
In deze tijd zijn wij heel bewust gaan luisteren en lezen, wat ons heel dicht bij de Heere heeft gebracht.

Blijf veel lezen, luisteren en bidden, ook voor uw predikant!
Plaats reactie