ANBI-Instelling en de Kerk

Zita
Moderator

Re: ANBI-Instelling en de Kerk

Bericht door Zita »

Dipper schreef:een tijd geleden gaf de GGiN op haar Synode toe, dat er meer gedaan kan en moet worden aan dit algemene nut. Zelfs in DWS van vandaag staat een artikel waarin benadrukt wordt dat ook kerken "zorgplicht" hebben. Ze gaven op de Synode toe dat er ook meer buiten eigen kring gedaan moet worden. Daar kan ik me helemaal in vinden.
Dus niet alleen op punt "i" van de AWR maar meer op punt "l". Getuigen van Gods goedheid in woord en vooral daad naar de maatschappij toe is in Amerika algemener dan hier en het zou ons zeer sieren als de dominee met zijn schort voor in de gaarkeuken soep zou gaan koken in een van de leegstaande zaaltjes van de kerk.
Een ANBI is een ANBI als het voldoet aan één (dus van a tot en met k) of meer (wat aangegeven wordt door l) van de kenmerken die ik noemde. Dat jij het leuk zou vinden als kerken meer maatschappelijke taken op zich zouden nemen, staat totaal los van de ANBI-kwestie.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

het gaat er niet om dat ik het leuk vind, maar of de kerken (die bestaan uit ons mensen allemaal) initiatief nemen om net even meer te doen dan alleen die wettelijke verplichting en vervolgens onze ogen te sluiten voor wat er in de maatschappij gebeurt. Daartoe worden we in het Nieuwe Testament aangespoord.
Rotterdam Zuid zou andere gemeenten kunnen aansporen en ambtsdragers toerusten op dat gebied.

De dominee moet niet alleen de gave hebben goed te kunnen preken, het moet ook een sociaal bewogen mens zijn. Niet omdat dat in is, maar omdat hij daarmee getuigenis aflegt van Degene die sociaal bewogen naar mensen is.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

sinds enkele jaren zijn zo goed als alle van onze kerken voor de burgerlijke wet een Anbi-instelling. Wat je betaalt aan de Anbi, hoeft niet meer betaald te worden aan de overheid
Wat een onzin. Verdiep je eerst in de regelgeving voordat je allerlei onzinnigheden als waarheden gaat rondstrooien. Daarnaast waren giften aan de kerken al sinds mensenheugenis aftrekbaar voor de belasting, allang voordat de ANBI-regeling van kracht werd.
Vagari

Bericht door Vagari »

Dipper schreef:het gaat er niet om dat ik het leuk vind, maar of de kerken (die bestaan uit ons mensen allemaal) initiatief nemen om net even meer te doen dan alleen die wettelijke verplichting en vervolgens onze ogen te sluiten voor wat er in de maatschappij gebeurt. Daartoe worden we in het Nieuwe Testament aangespoord.
Rotterdam Zuid zou andere gemeenten kunnen aansporen en ambtsdragers toerusten op dat gebied.

De dominee moet niet alleen de gave hebben goed te kunnen preken, het moet ook een sociaal bewogen mens zijn. Niet omdat dat in is, maar omdat hij daarmee getuigenis aflegt van Degene die sociaal bewogen naar mensen is.
Dominee=VDM=Dienaar van het Goddelijke Woord.

Gods kinderen krijgen allemaal verschillende gaven. Zijn zijn bij elkaar één lichaam met Christus als Hoofd. Ik bedoel hier mee te zeggen dat er ook veel gaven zijn die door de buitenwereld misschien niet zo snel worden gezien. Maar wel degelijk belangrijk kunnen zijn. En omdat het nu helemaal hip is om te laten zien hoe sociaal bewogen je wel niet bent, heb ik daar een ontzettende aversie tegen. Want daarbij gaat het ten diepste niet om de eer van de Heere maar om hoe laat ik het beste zien dat ik een goede christen ben.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Toch zou een dominee zich ook wat meer buiten de eigen gemeenschap tonen en inzetten. Vanuit meerdere gezichtspunten.

Als ik het hier niet zeg, komt vroeg of laat de politiek wel met de eis dat ook de gereformeerde gezindte zich meer maatschappelijk inzet.

Als iedereen zijn bijdrage aan de kerk echter niet als anbi-aftrekbare gift zou opgeven, is er reden om voort te gaan zoals we nu bezig zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Toch zou een dominee zich ook wat meer buiten de eigen gemeenschap tonen en inzetten. Vanuit meerdere gezichtspunten.
Welke gezichtspunten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik snap nog steeds niet wat de ANBI-kwestie te maken heeft met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van kerken.
Moet iedere ANBI-instelling zich inzetten voor de zwakken in de samenleving? Moet het Rijksmuseum soep uitdelen op straat? Moet Wikipedia een voedselbank beginnen? Moet de plaatselijke voetbalvereniging thuiszorg bij minder bedeelden organiseren?
Dat kerken (liever gezegd: christenen) een taak in de samenleving hebben, staat voor mij als een paal boven water. Maar dat heeft niets met de ANBI-status te maken.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Zita schreef:Maar dat heeft niets met de ANBI-status te maken.

"Geeft de keizer wat des keizers is".
"Nee maar ik heb al aan de kerk gegeven. Dus geef ik de keizer wat minder....."

Waarom moeten christenen in deze tijd belastingvoordeel krijgen? De tijd van de Bevoorrechte kerk ligt lang achter ons. Als je met dat geld alleen je eigen kerkgebouwen en predikanten betaald, hoef je echt geen belastingvoordeel in mijn optiek.
Vagari

Bericht door Vagari »

Dipper schreef:

Ow, dus als de keizer zegt dat je het ook aan de kerk mag geven, dan ben je hem ongehoorzaam?
Dodo

Bericht door Dodo »

Dipper schreef:

Waarom moeten christenen in deze tijd belastingvoordeel krijgen? De tijd van de Bevoorrechte kerk ligt lang achter ons. Als je met dat geld alleen je eigen kerkgebouwen en predikanten betaald, hoef je echt geen belastingvoordeel in mijn optiek.
Christenen krijgen geen belastingvoordeel, burgers krijgen dat. Ook als ze christen zijn, dat maakt niet uit.
Je maakt reeksen denkfouten.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

denkfouten? Zoals? Daar begin ik nu juist dit topic voor. Maar ik denk kennelijk als enige zoals ik denk, de meesten schijnen het prima te vinden zoals het is maar ze denken en doen eigenlijk zelf krom.

In het buitenland gebeurt het volgende al en ik ben bang dat een anbi-regeling dit ook hier mogelijk maakt: de kerk begint een supermarkt zonder winstoogmerk. Daar kan je alleen kopen als je een pasje hebt, alleen leden van de kerk krijgen een pasje. De leden geven vervolgens hun hele levensonderhoud als gift op aan de belasting, en zowel zij als de kerk betalen geen cent belasting!
Auto

Bericht door Auto »

Dipper schreef:denkfouten? Zoals? Daar begin ik nu juist dit topic voor. Maar ik denk kennelijk als enige zoals ik denk, de meesten schijnen het prima te vinden zoals het is maar ze denken en doen eigenlijk zelf krom.

In het buitenland gebeurt het volgende al en ik ben bang dat een anbi-regeling dit ook hier mogelijk maakt: de kerk begint een supermarkt zonder winstoogmerk. Daar kan je alleen kopen als je een pasje hebt, alleen leden van de kerk krijgen een pasje. De leden geven vervolgens hun hele levensonderhoud als gift op aan de belasting, en zowel zij als de kerk betalen geen cent belasting!
Weer onzin. In NL is dit al niet toegestaan.
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Auto schreef:Weer onzin. In NL is dit al niet toegestaan.

Zijn er ook nog mensen die een constructieve en opbouwende reactie hebben die recht doet aan het bestaan van dit forum?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Auto schreef:
Dipper schreef:denkfouten? Zoals? Daar begin ik nu juist dit topic voor. Maar ik denk kennelijk als enige zoals ik denk, de meesten schijnen het prima te vinden zoals het is maar ze denken en doen eigenlijk zelf krom.

Weer onzin. In NL is dit al niet toegestaan.
Inderdaad. Dipper, je hebt je punt gemaakt, nl. dat je vindt dat kerken meer sociaal bezig moeten zijn. Daar is best iets voor te zeggen, in z'n algemeenheid. Maar wat je vervolgens doet, is alles ophangen aan ANBI. Alsof er oneerlijke dingen gebeuren door kerken of kerkleden en alsof het een slecht systeem is.
Tenslotte draaf je nog verder door en gebruik je een voorbeeld van iets dat mogelijk in buitenland gebeurt, wat onmogelijk in Nederland kan en zal gebeuren. Een kerk mag niet zomaar een winkel beginnen; een belastingplichtige mag niet zomaar een gift aftrekken voor iets dat hij koopt / waar een tegenprestatie tegenover staat.

Nogmaals, je hebt je punt gemaakt maar blijf nu niet bezig op deze manier. Dat zou althans mijn advies zijn.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

De belastingaangifte staat weer voor de deur.

Het feit dat giften aan bijvoorbeeld kerken aftrekbaar zijn, is wellicht voor mensen de basis om op voorhand een wat hogere gift te geven. Of wordt er na teruggave van de belastingdienst iets extra's gegeven? Of is die aftrekbaarheid leuk, maar verandert dat niets aan het geven? Wat mij betreft is de laatste mogelijkheid van toepassing, al moet ik er bij zeggen dat de kerk er handig op inspeelt door merkwaardige bedragen aan collectebonnen toe te kennen. Zo kom je alsnog bij de eerste optie uit...
Plaats reactie