ANBI-Instelling en de Kerk

Dipper
Verbannen

ANBI-Instelling en de Kerk

Bericht door Dipper »

sinds enkele jaren zijn zo goed als alle van onze kerken voor de burgerlijke wet een Anbi-instelling. Wat je betaalt aan de Anbi, hoeft niet meer betaald te worden aan de overheid.

Ik ben het hier niet mee eens. Veel kerken zijn feitelijk geen Algemeen nut beogende instelling maar een beperkte. Het siert ons niet, maar vaak gaat ons werk van barmhartigheid niet verder dan de huisgenoten des geloofs.

Ik ken bijvoorbeeld geen enkele kerkelijke gemeente die een voedselbank heeft opgericht in achterstandswijken. Of speelplaatsen voor kinderen in een buurt. Er zijn allerlei gezamenlijke instellingen zoals GBS en Eleos maar ook die richten zich op de kerkelijk betrokken burger.

Als ik belasting betaal gaat dat in een pot waar alle burgers uit bediend worden. Dus waarom zou je een gift waarmee alleen geloofsgenoten geholpen zijn, aftrekken van de belasting?

Ofwel onze kerken moeten aangespoord worden meer te doen voor het Algemene nut, ofwel de minister en rechters moeten de Anbi-status herzien.
Floppy

Re: ANBI-Instelling en de Kerk

Bericht door Floppy »

De kerk dient wel degelijk het algemeen nut.
In ieder geval de onze.
Als die van jou dat niet doet, moet je eerst maar eens met je kerkenraad gaan praten.

Voorts zijn er wel meer organisaties die beperkt zijn in hun doelgroep, en toch onder ANBI vallen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dipper schreef:sinds enkele jaren zijn zo goed als alle van onze kerken voor de burgerlijke wet een Anbi-instelling. Wat je betaalt aan de Anbi, hoeft niet meer betaald te worden aan de overheid.

Ik ben het hier niet mee eens. Veel kerken zijn feitelijk geen Algemeen nut beogende instelling maar een beperkte. Het siert ons niet, maar vaak gaat ons werk van barmhartigheid niet verder dan de huisgenoten des geloofs.

Ik ken bijvoorbeeld geen enkele kerkelijke gemeente die een voedselbank heeft opgericht in achterstandswijken. Of speelplaatsen voor kinderen in een buurt. Er zijn allerlei gezamenlijke instellingen zoals GBS en Eleos maar ook die richten zich op de kerkelijk betrokken burger.

Als ik belasting betaal gaat dat in een pot waar alle burgers uit bediend worden. Dus waarom zou je een gift waarmee alleen geloofsgenoten geholpen zijn, aftrekken van de belasting?

Ofwel onze kerken moeten aangespoord worden meer te doen voor het Algemene nut, ofwel de minister en rechters moeten de Anbi-status herzien.
De Gereformeerde Gemeente heeft in Rotterdam-Zuid een inloophuis, kledingbank en maaltijdvoorziening. En zo zijn er veel meer gemeenten die dergelijke activiteiten hebben, op grotere of kleinere schaal. Diaconieën steunen soms ook algemene instellingen.
Bovendien lijkt juist de kerk mij tot nut van het algemeen, dus van iedereen. Iedereen is welkom, en voor ieder is er de goede boodschap.
Vagari

Bericht door Vagari »

Dipper schreef:sinds enkele jaren zijn zo goed als alle van onze kerken voor de burgerlijke wet een Anbi-instelling. Wat je betaalt aan de Anbi, hoeft niet meer betaald te worden aan de overheid.

Ik denk dat mensen in kerken ook nog steeds Nederlandse burgers zijn hoor. Bovendien is iedereen daar welkom.
Als je belasting betaald, betaal je ook mee aan die "leuke" homocampagnes en aan voetbalstadions die op zondag open gaan.
Is dat dan voor alle burgers?
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Je slaat de spijker op zijn kop Vagari. Als burger heb ik alleen stemrecht. Ik kan niet kiezen waar mijn belasting al of niet naartoe gaat. Dat doet de gekozen overheid.
Met de anbi-regeling is het de wereld op zijn kop zetten. Rijken geven zoveel ze kunnen aan hun anbi's en minderen dat op hun inkomstenbelasting. Terwijl de minima geen cent hebben om aan een anbi te geven en hun kinderen niet eens ontbijt kunnen geven. Dat is wat ik bedoel.
Hoeveel van de werktijd van een met anbi-geld betaalde predikant gaat naar sociale activiteiten buiten de eigen leden om? Ok, in Rotterdam Zuid allicht veel, maar die zijn niet representatief voor het geheel.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Een met anbi geld betaalde predikant... Wat een kolder.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Ieder geeft naar vermogen geld aan de diaconie, zodat zij die het minder hebben ondersteund kunnen worden. Ook zij die geen boterham hebben om aan hun kinderen te geven.

Dat de rijken dat minderen op hun inkomstenbelasting moedigt alleen maar aan om meer te geven...
Overigens betalen rijken sowieso meer belasting dan armen in dit land.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik meen dat in Capelle aan den IJssel en in heel veel andere plaatsen de voedselbank vooral op de kerken draait.
Auto

Bericht door Auto »

FlyingEagle schreef:Een met anbi geld betaalde predikant... Wat een kolder.
Zachtjes uitgedrukt, want hij heeft geen snars verstand hoe dat precies werkt.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Sheba schreef:Overigens betalen rijken sowieso meer belasting dan armen in dit land.
We hebben inderdaad een progressief belastingstelsel in Nederland, maar ik denk ook dat vermogende mensen vaker gebruik maken van constructies waarmee ze belasting kunnen ontwijken (voor alle duidelijkheid: dit is wat anders dan belasting ontduiken), dus ik vraag me af hoe het in de praktijk uitvalt. Misschien weet R@f@ hier meer over.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dipper schreef:Je slaat de spijker op zijn kop Vagari. Als burger heb ik alleen stemrecht. Ik kan niet kiezen waar mijn belasting al of niet naartoe gaat. Dat doet de gekozen overheid.
Met de anbi-regeling is het de wereld op zijn kop zetten. Rijken geven zoveel ze kunnen aan hun anbi's en minderen dat op hun inkomstenbelasting. Terwijl de minima geen cent hebben om aan een anbi te geven en hun kinderen niet eens ontbijt kunnen geven. Dat is wat ik bedoel.
Hoeveel van de werktijd van een met anbi-geld betaalde predikant gaat naar sociale activiteiten buiten de eigen leden om? Ok, in Rotterdam Zuid allicht veel, maar die zijn niet representatief voor het geheel.
Heb je wel enig idee wat 'algemeen nut' is, Dipper?
De AWR gebruikt de volgende categorieën:

a. welzijn
b. cultuur
c. onderwijs, wetenschap en onderzoek
d. bescherming van natuur en milieu, daaronder begrepen bevordering van duurzaamheid
e. gezondheidszorg
f. jeugd- en ouderenzorg
g. ontwikkelingssamenwerking
h. dierenwelzijn
i. religie, levensbeschouwing en spiritualiteit
j. de bevordering van de democratische rechtsorde
k. volkshuisvesting
l. een combinatie van de bovengenoemde doelen
m. het financieel of op andere wijze ondersteunen van een algemeen nut beogende instelling.

Kerken passen daar perfect tussen, en worden zelfs met name genoemd in categorie i.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

De rijke ( alles boven modaal) tussenlaag heeft inmiddels veel minder te besteden dan voorheen hoor...
Je wordt aan alle kanten gekort. Valt buiten Regelingen en mag vaak ook meer bijdragen...
Veel dingen zijn namelijk inkomensafhankelijk...

Hoe het met de relatief kleine groep rijksten zit... Geen idee.
Maar al zouden ze door constructies minder betalen. dan nog dragen ze meer geld af dan de armsten. En dan moeten we natuurlijk niet net doen of het oneerlijk is dat de rijksten meer geld te besteden hebben... ( voor de duidelijkheid, wij behoren niet tot de rijksten qua inkomen en bezit...)
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

een tijd geleden gaf de GGiN op haar Synode toe, dat er meer gedaan kan en moet worden aan dit algemene nut. Zelfs in DWS van vandaag staat een artikel waarin benadrukt wordt dat ook kerken "zorgplicht" hebben. Ze gaven op de Synode toe dat er ook meer buiten eigen kring gedaan moet worden. Daar kan ik me helemaal in vinden.
Dus niet alleen op punt "i" van de AWR maar meer op punt "l". Getuigen van Gods goedheid in woord en vooral daad naar de maatschappij toe is in Amerika algemener dan hier en het zou ons zeer sieren als de dominee met zijn schort voor in de gaarkeuken soep zou gaan koken in een van de leegstaande zaaltjes van de kerk.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat veel rijken geen zin hebben om veel belasting te betalen, en via trustconstructies veel minder of zelfs geen belasting betalen. Dat eerste is al lonend vanaf een inkomen/netto-winst van ongeveer 80.000 euro, als je ondernemer bent.

Ik vind dat zulke regelingen voor grote én kleine bedrijven moeten worden afgeschaft, maar zolang grote bedrijven voor dergelijke regelingen in aanmerking komen, heb ik er alle begrip voor dat ook kleinere ondernemers van dit soort regelingen gebruik maken.
Vagari

Bericht door Vagari »

Dipper schreef:een tijd geleden gaf de GGiN op haar Synode toe, dat er meer gedaan kan en moet worden aan dit algemene nut. Zelfs in DWS van vandaag staat een artikel waarin benadrukt wordt dat ook kerken "zorgplicht" hebben. Ze gaven op de Synode toe dat er ook meer buiten eigen kring gedaan moet worden. Daar kan ik me helemaal in vinden.
Dus niet alleen op punt "i" van de AWR maar meer op punt "l". Getuigen van Gods goedheid in woord en vooral daad naar de maatschappij toe is in Amerika algemener dan hier en het zou ons zeer sieren als de dominee met zijn schort voor in de gaarkeuken soep zou gaan koken in een van de leegstaande zaaltjes van de kerk.
Ik denk dat onze dominee andere gaven heeft gekregen dan koken. :? Waarom zou hij dat moeten doen? Omdat het hip is?
Plaats reactie