Zwarte Piet of niet?

Luther
Contacteer:

Re: Zwarte Piet of niet?

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:
Luther schreef:Ongelofelijk wat zijn jullie serieus met die Pieten bezig zeg!
Ik vond de posten van WimA hier net, en die van Curatorium heel veel hout snijden. Geheel eens!
Ook gij zijt serieus met de Pieten bezig.
Het is immers al je 21e reactie in dit topic ;)
Fijn dat je mijn bijdragen inmiddels wel serieus vindt! :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marc_44

Re: Re : Zwarte Piet of niet?

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef:
Marc_44 schreef:
Luther schreef:Ongelofelijk wat zijn jullie serieus met die Pieten bezig zeg!
Ik vond de posten van WimA hier net, en die van Curatorium heel veel hout snijden. Geheel eens!
Ook gij zijt serieus met de Pieten bezig.
Het is immers al je 21e reactie in dit topic ;)
Fijn dat je mijn bijdragen inmiddels wel serieus vindt! :OO3
:D
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:
Mara schreef:In Gouda krijgen we de stroopwafelpiet en kaaspiet. :slurp
Las ik net.
Misschien krijgt elke woonplaats zijn eigen "bijzondere" piet?
De boerenpiet, in Barneveld kippenpiet, in Urk visserspiet, in Scherpenzeel refopiet, in Katwijk haringpiet. :D
En RF de zeurpiet.
:tilt

Luther post zich helemaal blauw over de zwarte Piet maar als hij dan een opmerking maakt die bij iemand verkeerd valt moeten we vooral niet serieus zijn. Jij moet nodig in de zak richting Spanje!
Wilhelm ziet zelfs in deze pietentopic aanleiding om weer eens een schimpscheutje te doen richting de bevindelijk-schriftuurlijke doelgroep. Ook naar Spanje!

En de zeurpieten: die raak je nóóóiiit kwijt, WimA!
Auto

Bericht door Auto »

Anker schreef:
WimA schreef:
Las ik net.
De boerenpiet, in Barneveld kippenpiet, in Urk visserspiet, in Scherpenzeel refopiet, in Katwijk haringpiet. :D
En RF de zeurpiet.

Luther post zich helemaal blauw over de zwarte Piet maar als hij dan een opmerking maakt die bij iemand verkeerd valt moeten we vooral niet serieus zijn. Jij moet nodig in de zak richting Spanje!
Wilhelm ziet zelfs in deze pietentopic aanleiding om weer eens een schimpscheutje te doen richting de bevindelijk-schriftuurlijke doelgroep. Ook naar Spanje!

We hebben ook nog azijnpieten :slurp
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Anker schreef:
WimA schreef:
Las ik net.
En RF de zeurpiet.

We hebben ook nog azijnpieten :slurp
Nee, dat vind ik geen goeie. Dat loopt niet, azijnpieten. Zeurpieten is inderdaad wel een heel gangbaar woord en van toepassing op alle forummers, op een enkele na.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:Luther post zich helemaal blauw over de zwarte Piet maar als hij dan een opmerking maakt die bij iemand verkeerd valt moeten we vooral niet serieus zijn. Jij moet nodig in de zak richting Spanje!
Da's niet verkeerd, met dit weer in NL.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Er wordt serieus werk van de discussie gemaakt.
Wij kregen net een petitie, via de postnl, met het verzoek deze te tekenen: stop de discriminatie van zwarte piet.
Z.P. valt onder cultureel erfgoed, aldus de campagnedirekteur en als we nu niet ingrijpen, zullen ons in de toekomst steeds meer van onze tradities
worden afgenomen, is de onheilspellende boodschap.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Vandaag een uitstekende column van ds. J. Belder over deze grote problematiek.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Mara schreef:Er wordt serieus werk van de discussie gemaakt.
Wij kregen net een petitie, via de postnl, met het verzoek deze te tekenen: stop de discriminatie van zwarte piet.
Z.P. valt onder cultureel erfgoed, aldus de campagnedirekteur en als we nu niet ingrijpen, zullen ons in de toekomst steeds meer van onze tradities
worden afgenomen, is de onheilspellende boodschap.
Traditie is niet zomaar een argument. Als het racistisch is, dan moeten we ermee stoppen. Dat is de enige vraag, of het racistisch is.
Ik denk van niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
WimA

Bericht door WimA »

De vraag of het racistisch is blijft voorlopig onbeslist.

Overigens vind ik het idee van pieten in allerlei kleuren wel een goed idee. Men moet natuurlijk niet denken dat blanken alleen mensen met een zwarte huidskleur tot slaaf hebben gemaakt. Dat zou racistisch zijn. Ook mensen met rode, gele of andere huidskleuren waren doelwit. Daarom is het een goed idee om ook stippelpieten of stroopwafelpieten te introduceren. Het moet duidelijk zijn dat als er mensen zouden zijn met die huidskleur die ook vast wel tot slaaf zouden zijn gemaakt.
Plaats reactie